Octaangehalte countryman cooper s

Hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en uit de modder.
CountryWim
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 feb 2017, 16:26

Octaangehalte countryman cooper s

14 feb 2017, 17:19

Goedemiddag mini liefhebbers, ik ben nieuw hier op het forum.
Ik heb een vraag over een countryman S.
Deze heb ik 1 week geleden gekocht, toen ik de auto kocht liep hij perfect, ook niks raars aan gehoord, heb eigenlijk alleen gepoetst en alles nagekeken tot nu toe.
Maar vandaag hoorde ik tijdens een ritje een geluid bij koude motor wat bij mij lijkt op pingelen.
Toen hij warm was hoorde ik het bij rustig rijden in zijn 3de versnelling, als hij moet trekken.
Nu is mijn vraag: ik heb niks aan de auto gedaan alleen getankt (euro 95).
Zou het kunnen dat er 98 in moet?
Zou het op prijs stellen als ik hier een reactie van iemand op zou kunnen krijgen. Gr.
CountryWim
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 feb 2017, 16:26

Re: Octaangehalte countryman cooper s

14 feb 2017, 19:18

Trouwens de distributieketting is het niet, want die maakt geen geluid bij de koude start. Hier heb ik natuurlijk op gelet bij kopen.
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: Octaangehalte countryman cooper s

14 feb 2017, 20:10

Wat is de klacht precies? Want je geeft nu zelf al een diagnose waarop het moet lijken, maar wat gebeurd er?
Houd de auto in? schokt die? wanneer? bij gas geven (Hoe veel?), constant rijden, maar snelheid/toerental een verschil? Hoe lang doet die het al?

98 is altijd beter dan 95, maar zou geen problemen moeten geven...
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
JosCountrymanCooper
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Berichten: 969
Lid geworden op: 06 feb 2011, 19:55

Re: Octaangehalte countryman cooper s

14 feb 2017, 20:17

Welkom Wim.
Moderne motoren hebben meestal een pingelsensor ( de MINI-motoren allemaal ), en stemmen het ontstekingstijdstip daarop af , zodat de motor net niet pingelt. Dan behaalt de motor z'n hoogste rendement.
Een S is ontworpen voor RON98, maar kan ook RON102 of hoger , maar ook RON95 aan.
Door een fout in sensors zou de motor kunnen gaan pingelen, maar dat probleem ben ik hier nog niet tegengekomen.
Laat je de motor wel een beetje toeren maken ? Dat doet hij graag. Als je gaat inhalen/ versnellen, gewoon een tandje (of twee ) terug.
CountryWim
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 feb 2017, 16:26

Re: Octaangehalte countryman cooper s

14 feb 2017, 20:58

Hoi, auto houdt niet in en schokt niet, rijdt gewoon perfect alleen in de eerste 3 versnellingen bij koude motor als je net hebt geschakeld en met weinig toeren bij gasgeven, als hij warm is dus bijna niet hoorbaar, maar zoals ik al schreef in de derde nog licht hoorbaar in lage toeren als hij moet trekken, eenmaal op toeren is er niks te horen.
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: Octaangehalte countryman cooper s

14 feb 2017, 21:15

Wat zijn lage toeren?
De oplossing is dus meer toeren maken...
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
CountryWim
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 feb 2017, 16:26

Re: Octaangehalte countryman cooper s

14 feb 2017, 21:32

Zoals ik al schreef heb ik hem pas een week, als U niet weet wat lage toeren zijn en zegt dat meer toeren maken de oplossing is, vraag ik mezelf af waarom U op mijn vraag reageert.
Aan Joscountrymancooper: als hij gechipt zou zijn (wat ik overigens niet weet) heeft hij dan sowieso minimaal ron98 nodig, of zou hij dan ook probleemloos op ron95 moeten kunnen rijden (zonder te pingelen).
Gebruikersavatar
robertok
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Apeldoorn
Berichten: 689
Lid geworden op: 31 jan 2017, 08:03

Re: Octaangehalte countryman cooper s

14 feb 2017, 21:42

Ik denk dat BMX bedoeld dat je een motor in de auto hebt liggen die niet van lage toeren houd tijdens het rijden. (Tis geen diesel)
Als ik in de S rond de 1600 a 2000 toeren rijd gaat hij ook bokken. Vindt hij niet fijn.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mijn R53 JCW -SYR
Afbeelding
CountryWim
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 feb 2017, 16:26

Re: Octaangehalte countryman cooper s

14 feb 2017, 21:46

Oke, dat is ook begrijpelijk, maar als ik optrek hoor ik het al( als hij koud is), zal toch eerst moeten optrekken als ik wil rijden, en dan heeft hij het, bokken doet ie niet, ook niet bij lage toeren.
CountryWim
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 feb 2017, 16:26

Re: Octaangehalte countryman cooper s

14 feb 2017, 21:49

Maar omdat ik niks heb gedaan, alleen getankt, zal ik de benzine eruit halen, en dan eerst eens vol tanken met ron98 kijken of het dan weg is.
Zal dan wel ff laten weten of het dat is geweest.
Bas-sie
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 57
Lid geworden op: 06 nov 2016, 10:42

Re: Octaangehalte countryman cooper s

14 feb 2017, 21:55

Heeft de auto op tijd onderhoud gehad? Zijn de bougies recent vervangen en ook de juiste? Er kunnen zoveel oorzaken zijn voor "pingelen" helaas. Ron98 loopt hij wel lekkerder op en is zeker voor het tegengaan van "pingelen" beter.
CountryWim
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 feb 2017, 16:26

Re: Octaangehalte countryman cooper s

14 feb 2017, 22:06

Bedankt voor uw reactie, auto is dealer onderhouden en heeft bij de dealer 2?? dus niet 4 nwe bougies gehad en +/- 10.000 km geleden 4 nwe bobines. Welke type bougies zijn aan te raden voor deze motor? Want die haal ik er volgende week zelf uit en plaats gelijk nwe.
Bas-sie
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 57
Lid geworden op: 06 nov 2016, 10:42

Octaangehalte countryman cooper s

14 feb 2017, 22:21

Raar dat ze maar 2 bougies hebben vervangen. Deze zou ik eerst even controleren. Ik zelf heb Denso VXUH22 bougies ( worden ook aanbevolen door Beek Auto Racing ) had eerst. NGK bougies en vind na het vervangen voor Denso dat de MINI merkbaar beter is gaan (rond)lopen. Beek beveelt deze bougies ook aan na een eventuele tuning. Verder zou ik idd Ron98 gaan tanken en kijken of dit verbetering geeft. Ga wel bij een premium merk tanken en niet bij een "witte pomp" daar de kwaliteit van de brandstof nogal eens kan schommelen daar... Slechte/mindere kwaliteit brandstof geeft vaak "pingelen tot gevolg. Je zult wel eerst minimaal een volle tank 98 op moeten rijden voor er een eventueel verschil merkbaar is. Eventueel kun je nog een injectiesysteem cleaner overwegen
Beetle
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: s-Heerenhoek
Berichten: 343
Lid geworden op: 06 okt 2011, 23:06

Re: Octaangehalte countryman cooper s

14 feb 2017, 23:39

CountryWim schreef:Bedankt voor uw reactie, auto is dealer onderhouden en heeft bij de dealer 2?? dus niet 4 nwe bougies gehad en +/- 10.000 km geleden 4 nwe bobines. Welke type bougies zijn aan te raden voor deze motor? Want die haal ik er volgende week zelf uit en plaats gelijk nwe.
 NGK ILZKR8C 8G voor getunde blokken, 1 graad kouder.
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: Octaangehalte countryman cooper s

15 feb 2017, 08:44

CountryWim schreef:Zoals ik al schreef heb ik hem pas een week, als U niet weet wat lage toeren zijn en zegt dat meer toeren maken de oplossing is, vraag ik mezelf af waarom U op mijn vraag reageert.
Ik probeer te helpen, maar als jij geen antwoord geeft op de vraag; wat zijn lage toeren? dan ik er weinig mee.

Lage toeren bij een benzine auto vind ik alles onder de 2000rpm. Het liefst houd ik mijnes boven de 2500. Koud niet verder dan 3000, maar dat is een ander verhaal.

Als de auto getuned is, dan moet je op 98 gaan rijden idd.


Maar de auto bokt niet. Geeft alleen een raar geluid? Trekt de auto wel of houd die in?
Kan je er een filmpje van maken?
Anders iemand mee laten luisteren die er verstand van heeft, want het kunnen op het moment een miljoen dingen zijn...
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”