International Media Launch 19-20 September 2007

CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Bergen op Zoom
Berichten: 6360
Lid geworden op: 08 apr 2006, 10:10

International Media Launch 19-20 September 2007

22 sep 2007, 21:00

MINI Clubman, The Other MINI!

Afbeelding

Madrid 19 September 2007, na een gezellige, twee uur durende vlucht van Amsterdam naar Madrid komen we eindelijk aan. Mijn enthousiasme wordt steeds groter en ik stap bij de uitgang van het vliegveld in een shuttlebusje die mij en mijn bagage naar het nieuwe gedeelte van het vliegveld brengt. Een parkeerplaats vol BMW’s en een groot MINI logo schermen de 50 gloednieuwe MINI Clubman’s af van de buitenwereld en verraden dat ik op de plaats aangekomen ben waar mijn avontuur zal beginnen.

Afbeelding

Zo snel als ik kan sleur ik mijn bagage mee de lounge in om de tijd die mij scheid van de MINI Clubman zo kort mogelijk te maken. Ik neem mijn eigen ‘International Media Launch ID-kaart’ in ontvangst evenals de sleutels van mijn eigen MINI Clubman. Okeej, voor één dag mijn eigen MINI Clubman. Vlot wordt duidelijk wie mijn bijrijder zal worden. Een leeftijdgenoot die journalist is voor Penthouse Magazine. Na een hapje eten, het inpakken van de juiste apparatuur voor het nodige beeldmateriaal en het inleveren van de spullen die ik niet nodig heb lopen we naar de parkeerplaats. Daar staan 25 Lightning Blue en 25 Dark Silver MINI Cooper S Clubmans op hun testrijders te wachten. De blauwe Clubmans met 17 inch en sportonderstel, de grijze met 16 inch, zonder sportonderstel.

Afbeelding

Een aardige man komt op ons afgelopen nadat wij onze Lightning Blue Clubman hebben gevonden en ik bezig ben de ‘splitdoor’ achterdeurtjes open te trekken, eerst het rechtse deurtje en dan de linker. Hij legt uit hoe de rest van de deuren en overige snufjes werken. Een gedetailleerd routeboek zal ons de weg wijzen, tenminste als degene die het routeboek leest het goed voorleest.

Na de tweede aanwijzing zijn we al van de route af en op zoek naar de juiste weg. Op mijn beste engels vraag ik een voorbijganger hoe we in hemelsnaam terugkomen bij Airport Terminal T4, de beste man antwoord in lichtsnelheid Spaans en ik begrijp er steeds minder van. Godzijdank heeft mijn Spaans-studerende bijrijder er het nodige van kunnen vertalen en hebben we de route al snel weer terug gevonden. Bij het opdraaien van de snelweg word duidelijk dat de Clubman, ondanks zijn 8 centimeter langere wielbasis en 16 cm langere achterkant net zo goed aan het asfalt kleeft als de ‘normale’ MINI Cooper S. Hoewel hij wel ietsje sneller onder- en overstuur creëert door zijn hogere gewicht. Op de snelweg aangekomen wordt het gas ingetrapt en laten we de 175 pk’s die de 1,6 turbo levert hun werk doen. De 200 km/h grens word in een rap tempo overschreden en we missen opnieuw een afslag.

Afbeelding

Afbeelding

De eerste afslag die we tegenkomen rijden we op en zien in de verte de weg liggen waar we eigenlijk op hadden moeten staan. Ook de provinciale weg kent geen limieten en met zo’n 150 km/h knallen we richting de bergen waar de route zal vervolgen. Werkelijk schitterende bergroutes met heerlijke snelle bochten, hier voelt de Clubman zich net als zijn kleine broertje het meest thuis. Na een korte stop, om even te genieten van de indrukwekkende omgeving met fantastisch uitzicht op een of ander meer, pluizen we de Clubman volledig uit. Elk scharnierpunt wordt uitgebreid getest en bekeken om een zo goed mogelijke indruk te krijgen van de kwaliteit en bruikbaarheid van de nieuwe onderdelen.

De conclusie daaruit, zoals verwacht, is top! Het dak is aan de achterkant behoorlijk laag en zal voor de wat langere mensen onder ons misschien als hinderlijk kunnen worden ervaren, omdat zij geen zicht hebben in de kofferbak. Je moet flink bukken om er spullen in te kunnen leggen. De toegang tot de achterbak is daarentegen dankzij de twee opzij scharnierende deuren lekker ruim. Er is geen irritante laaddrempel, maar een volledig vlakke laadvloer. Mocht die van bodem tot plafond niet hoog genoeg zijn dan kan je de valse bodem er, evenals het afdekzeil zonder problemen uithalen. Met de banken plat breid je de laadruimte uit van 260 naar maar liefst 930 liter , bijna een kuub inhoud.

Afbeelding

Een ander kenmerk is de Clubdoor. Een bijna onzichtbare achterdeur aan de passagierskant die de toegang tot de achterbank vergemakkelijkt. Vanwege de veiligheid kan deze deur alleen open als het rechter voorportier is geopend en scharniert om diezelfde reden aan de achterzijde.

Afbeelding

We vervolgden onze weg richting de koffiestop, zo’n 20 kilometer verderop. Daar hebben mijn bijrijder en ik besloten met twee andere Nederlandse journalisten achterin de Clubman mee te rijden om ook die ervaring te kunnen delen. Achterin zit je ruim en comfortabel, je kan dat het best vergelijken met een BMW 5 serie sedan. Tijdens deze rit achterin de media informatie goed doorgelezen.

Zo is de Clubman momenteel te krijgen in drie varianten.
De MINI Cooper Clubman. Een Clubman met een 1,6 liter ongeblazen benzine motor. Deze levert 120 pk en 160 Nm koppel. Doet de sprint van 0-100 in 9,8 seconden en heeft een topsnelheid van net boven de 200 km/h. Verbruik: 5,5 liter op 100 kilometer, waarmee hij een energielabel B haalt. De MINI Cooper Clubman is te kopen vanaf €25.450,-
De MINI Cooper D Clubman. De nieuwe superzuinige MINI. Een 1,6 common rail dieselmotor, 110 pk en 260 Nm koppel. De sprint van 0-100 in 10,4 seconden en een topsnelheid van net onder de 200 km/h. Deze MINI rijd bijna 1 op 25 waarmee hij een groen energielabel B heeft. Deze diesel is te krijgen met een prijs vanaf €28.650,-.
De laatste en snelste versie is uiteraard de MINI Cooper S Clubman. Zoals ik in het begin al vertelde levert de 1,6 liter turbomotor 175 pk en 260 Nm koppel met overboost. In 7,6 seconden rijdt deze Clubman 100 km per uur en heeft een topsnelheid van 224 km/h. Een verbruik van 6,3 liter per 100 km maakt hem groen met energielabel C.
Alle motoren zijn te verkrijgen met een handgeschakelde zesversnellingsbak of een optionele zestrapsautomaat met flipperkastbediening.

Afbeelding

Afbeelding

Standaard worden alle nieuwe MINI’s vanaf deze maand geleverd met het automatische Start-Stop functie, overigens alleen als je kiest voor de handgeschakelde zesversnellingsbak. Deze functie zorgt ervoor dat de motor afslaat als de MINI tot stilstand komt, maar alleen als de koppeling wordt losgelaten en de versnellingsbak in neutraal staat. Zodra je de koppeling weer in trapt start de motor automatisch. Op de actuele verbruiksmeter zag je dat je met name in de stad behoorlijk wat brandstof bespaart. Samen met de ‘Brake energy regenerator’, die energie bij het remmen opslaat i.p.v. deze van de motor af te tappen en de nieuwe schakelindicator die het meest optimale schakelmoment weer geeft, kan je behoorlijk wat brandstof dagelijks besparen, wat uiteraard ten goede komt aan het milieu en in de portemonnee.

Goed, genoeg geklets. De avond zag er zeer plezant uit. Na de persconferentie stond er beneden een Clubman voor je klaar om in het donker een uitgestippelde route te rijden. Wij kozen verstandig en namen de, van te voren door MINI geregelde, gids mee achterin. Zij wees ons de weg door het doolhof wat de Spanjaarden een stad noemen. Eenmaal op locatie aangekomen stond er een menigte, een hoop camera’s en een glaasje bubbels op ons te wachten. Heel vreemd, maar werkelijk heerlijk gegeten en gediscussieerd aan tafel in een schitterende zaal. Rond een uur of 01.00 had ik het helemaal gehad en ben ik naar m’n zeer vervelende hotelkamer terug gegaan...

Afbeelding

’s Ochtends vroeg opgestaan om te ontbijten en z.s.m. weer een Clubman in te stappen om nog een deel van een route te rijden. Met twee Clubmans achter elkaar aanblazen tot je vervolgens een uur lang in de file staat is wel een fantastische manier om de dag te beginnen. Spanjaarden zijn niet zo van ‘onderhoud’, dus moet je er vooral niet van staan te kijken als er stukken beton ter grootte van een Volkswagen Golf naar benenden komen zeilen van een viaduct.

Afbeelding

Helaas vloog de tijd voorbij en was het alweer tijd om ons te gaan haasten richting het vliegveld om daar de Clubman te parkeren en de vlucht naar Amsterdam te pakken. Wat een fantastische dagen, wat een fantastische MINI!

De MINI is vrijwel volledig in eigen smaak samen te stellen. Keuze uit meer dan 40 verschillende kleurencombinaties. Nieuw is de contrastkleur zilver voor het dak en de C-stijl, terwijl de lakkleur Hot Chocolate speciaal voor de Clubman is ontwikkeld. Op http://www.mini.nl kan je inmiddels jouw eigen Clubman samenstellen. Probeer het maar eens, er zit zeker een combinatie bij die voldoet aan jouw wensen. Vanaf 10 November is de Clubman leverbaar en staat hij bij de dealers.

Afbeelding

Snel, Stijlvol en Superstrak
Kortom, een echte MINI!!


Filmpje:
[GVideo]http://video.google.de/videoplay?docid= ... 8323420700[/GVideo]
Laatst gewijzigd door CooperS-lightningblue op 19 nov 2007, 11:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
parklaneworks
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rotterdam
Berichten: 3351
Lid geworden op: 23 mar 2006, 14:28

22 sep 2007, 21:16

Wat gaaf!!!!

Leuk verslag en mooie pica's en video! Hoe ben je daar zo terecht gekomen? Is vast een unieke ervaring geweest waar menigeen jaloers op zal zijn (waaronder ik :wink: ). Goed om te horen dat ook de Clubman heerlijk rijdt.
mini7benno
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: D11t
Berichten: 2308
Lid geworden op: 25 sep 2005, 18:53

22 sep 2007, 21:23

Goed verslag Kaj,

Daar smullen we van
MR
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Praag
Berichten: 3307
Lid geworden op: 21 feb 2007, 19:15

22 sep 2007, 21:52

Kaj,

jongen ooit gedacht Freelancer te worden... jeetje netjes hoor! Cameraklem en camera ook meegenomen!! Vet hoor!! WOOOW

MR
Gebruikersavatar
Blont-007
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Brabant <3
Berichten: 16100
Lid geworden op: 27 dec 2005, 20:36

23 sep 2007, 01:15

Hey Kaj, super verslag ik wist dat je het kon.
Foto's zijn ook vet geworden. Goeie camera. :wink:
MiniPaul
Yoga-master
Locatie: Breda
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 feb 2006, 22:08

23 sep 2007, 01:17

Kaj, well done :-))
Superstrak verslag, zéér mooie foto's en dito filmpje.
Afbeelding
witteparel
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Contacteer:
Locatie: Zwolle
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 apr 2006, 21:10

23 sep 2007, 02:39

Hoi Kaj,

Ziet er goed uit, Mooi en duidelijk verslag. Het filmpje is echt heel vet!

Vrolijke groetjes

Frank
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5414
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:21

23 sep 2007, 05:26

Duidelijk, ik weet wie de nieuwe R56 GP gaat testen in Spanje 8)

















Ik dus! :P
Gebruikersavatar
snans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: antwerpen
Berichten: 1460
Lid geworden op: 09 nov 2005, 18:16

23 sep 2007, 07:52

LOL Hans :)


Kaj, prima werk, ik krijg helemaal zin in die clubman !
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Bergen op Zoom
Berichten: 6360
Lid geworden op: 08 apr 2006, 10:10

23 sep 2007, 08:53

Bedankt allemaal voor de schitterende reacties! Ben erg opgelucht dat te mogen lezen. Het heeft wat moeite en tijd gekost het hierop te zetten. Zit namelijk in Frankfurt en deze pc kan een hele hoop dingen NIET! :evil:

Eergisteren filmpje gemaakt en foto's uitgezocht en op internet gezet. Gisteren onderweg naar Frankfurt in de GT3 het verhaaltje en nieuwsbericht geschreven (niet de meest relaxte omgeving met 250 op de teller en bijna geen vering). Ben de adapter van m'n laptop vergeten mee te nemen, dus het was spannend toen mijn batterij bijna leeg was. Godzijdank hebben ze bij het hotel een pc die ik mag gebruiken. :mrgreen: Vandaag het circuit van Hockenheim onveilig maken! 8)

@MR:
Ja het heeft wat moeite gekost alle apparatuur en steun mee te krijgen aan boord van het vliegtuig, maar het is gelukkig gelukt zoals je ziet.

@BlonT en MiniPaul:
Bedankt voor het lenen van jullie Canon 300D! Heb belachelijk veel foto's geschoten, waar er uiteindelijk maar een paar van zijn 'gelukt'. Heerlijke camera is het! Heb hem stiekem meegenomen naar Duitsland. Vandaag wat foto's schieten op Hockenheim tijdens de Ferrari-days. :wink:


@Iedereen:
Als ik voor iemand brandende vragen kan beantwoorden met betrekking tot de MINI Clubman, dan lees ik het hier heel graag in een reactie! Vraag maar raak!! :mrgreen:
Laatst gewijzigd door CooperS-lightningblue op 23 sep 2007, 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Blont-007
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Brabant <3
Berichten: 16100
Lid geworden op: 27 dec 2005, 20:36

23 sep 2007, 09:08

Dat wil wel zeggen dat er vandaag dan ook prachtige foto's moeten worden gemaakt eej!! :mrgreen:
Miniboard
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1035
Lid geworden op: 24 feb 2006, 18:13

23 sep 2007, 09:34

Weer een goed en leesbaar verslag 8) .
Volgens mij is Autovisie nog op zoek naar een verslaggever, ook geen gekke baan :wink: .
Arjan
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Amersfoort
Berichten: 7831
Lid geworden op: 25 sep 2005, 20:55

23 sep 2007, 10:44

Waanzinnig leuk, interessant en inspirerend verslag Kaj! Kan er alleen maar uit opmaken dat je bijzonder enthousiast bent over de MINI Clubman.
Erg mooie foto's en een heel gaaf filmpje!!

WOOOOOOW!!!
Lekker touren met de MINI CLUBMAN D Sparkling Silver-Silver-Silver
Gebruikersavatar
Yvon
Wingman
Contacteer:
Locatie: Hilversum
Berichten: 3150
Lid geworden op: 25 sep 2005, 19:32

23 sep 2007, 10:57

Ha Kaj!

Superverslag en dito filmpje! Erg leuk om te lezen (die job als autoverslaggever lijkt me geen gekke optie voor je).
Vooral het filmpje is lache, muziek helemaal goed en het einde 8)


Chappeau! :)
Afbeelding

_______________________________________
You can fight the sleep but you cannot stop the dream
iDarkDesign
Transformer
Locatie: Amsterdam
Berichten: 5201
Lid geworden op: 15 mei 2006, 17:22

23 sep 2007, 12:02

Leuk dat je geweest bent Kaj! Naar je zin gehad lees ik! haha.

Super dat we dit soort dingen kunnen in clubverband.

iDD...... Clubman is iets te groot naar mijn smaak

Terug naar “MINI-talk”