Piepende V-snaar / multiriem

Van alles over de 1ste generatie MINI.
Gebruikersavatar
Sepp
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: De Lier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 11 nov 2005, 23:52

23 nov 2006, 14:21

Vandaag is door de dealer de multiriem/v-snaar vervangen. Het hele euvel is verholpen.
Hij rijdt weer als nieuw en het kost bijna niks, dus iedereen met hetzelfde gepiep,
meteen laten vervangen dat ding!
Afbeelding
"We've got a thing that's called...MINI love"
miniloog
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: huissen
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 dec 2006, 09:32

02 dec 2006, 09:51

Je multi riem drijft idd je dynamo, waterpomp en eventueel je aircopomp aan. bij de mcs ook je compressor.
Wanneer deze piept is hij versleten en dient hij vervangen te worden.
Met vaseline kan je het een tijdje uitstellen maar hij moet alsnog verv. worden.
:D :D :D :D
Gebruikersavatar
Sepp
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: De Lier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 11 nov 2005, 23:52

Tjilpend geluid bij koude stationair draaiende motor

16 okt 2007, 19:56

Ik heb een tijd lang last gehad van een soort 'tjilpend' geluid bij een koude stationair draaiende motor. Ik had meteen het gevoel dat het niet veel kwaad kon, maar het beviel me niet. Beetje genant als je je mooi MINI 's ochtends start en de buurman staat je verbaasd aan te kijken dat ie niet zo lekker klinkt :( Na enkele minuten als de motor warm gedraaid was, was het geluid verdwenen. Mijn eerste idee was dat het wellicht de V-snaar was. Die heb ik 2 keer laten vervangen maar dit was het niet. Daarna de multiriem laten vervangen. Het irritante geluid was enkele dagen weg, maar het kwam weer terug!
Daarna is er een of andere spanner vervangen op een van de riemen, maar dat was het ook niet. Eind goed al goed, de stand van de dynamo op een of andere riem is op elkaar afgesteld en nu is het echt weg. Nu weer een lekker lopende MINI zonder irritante bijgeluiden. Eigenlijk heel simpel dus. Dus als je dit ook hebt. Voorkom de kosten die ik er allemaal voor heb gemaakt. De oplossing is het bijstellen van de dynamo op de riem die daarop loopt.
Afbeelding
"We've got a thing that's called...MINI love"
Gebruikersavatar
Sid
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 3004
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:32

17 okt 2007, 12:44

thanks, kga het ze zeggen! :)
Roald
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Amersfoort
Berichten: 190
Lid geworden op: 13 okt 2007, 13:56

Piepende V-snaar / multiriem

04 mar 2009, 11:14

Ik heb gezocht maar niks kunnen vinden.

Mijn Mini Piept als een malle bij een koude motor (De snaren dan he). En het word de laatste tijd steeds erger en het blijft ook langer doorgaan.

Nu heb ik een keer ergens gelezen dat het te maken heeft met iets afstellen bij de snaren maar ik kan het niet meer terug vinden.

Weet iemand een oplossing hiervoor?
MINI
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

04 mar 2009, 12:31

Als je de snaar (multiriem) al een tijd hebt de snaar laten wisselen bij de dealer voor ongeveer 50 Euro. Als hij onder de 25.000 km is na laten kijken of alle wieltjes wel goed uitgelijnd zijn en dan met name de dynamo.
Gebruikersavatar
Ragnar
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 7191
Lid geworden op: 28 apr 2008, 19:19

04 mar 2009, 12:34

Hee dat klinkt bekend.. :mrgreen:

En ik kreeg het zelfde antwoord van berthill dit afgelopen wekend bij de time attack.. (moet ook nog eveneen afspraak maken.)

ragg
:s RARA JONGENS DIE DESIGNERS :s
Roald
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Amersfoort
Berichten: 190
Lid geworden op: 13 okt 2007, 13:56

04 mar 2009, 12:44

Oke,

Ik weet niet hoelang deze er al opzit...

Hoelang gaat zn riem mee? Sinds ik hem het is er 21.000 mee gereden. (Er zitten volgens mij wel barstjes enzo in de riem, tenminste al ik naar de goeie kijk.)

Ik zal eens bellen met de garage. hoe wat waar. :D
MINI
Blue Chaser
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Gemeente \'\'Wolluk\'\'
Berichten: 6219
Lid geworden op: 13 apr 2008, 01:59

04 mar 2009, 21:08

Was bij mij ook , en precies wat Berthil zeg ,,, de multiriem vernieuwd en het was weg !!
Raytje
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 okt 2009, 15:09

Piepend geluid onder motorkap Ketting / V-snaar / Multiriem?

12 nov 2009, 18:30

Hi all,

Mijn mini heeft sinds een paar dagen een piepend geluid vanonder de motorkap.
Zoals in de titel te zien heb ik geen verstand van auto's.

Volgens mij heeft de mini (gewone cooper uit dec 2002) geen v-snaar, maar een ketting (zo niet, dan bega ik hier mijn eerste fout.
Echter het klinkt wel als een v-snaar die slipt.
Wat zou het kunnen zijn, de multiriem? Bestaat die wel bij een mini? Dynamo? Hoe wordt die aangedreven?

Werkelijk geen idee, zou wel reacties willen zien waar ik aan zou moeten denken zodat ik voorbereid naar de dealer ga.

Groeten en bedankt alvast!
Raymond

Ps als de auto gebruikt is en de auto staat 4 uur stil dan hoor ik het geluid niet. Staat hij langer stil (ongeveer dan) dan hoor je het geluid weer. Apart, misschien iets met de koude te maken?
MINIchica
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 jun 2009, 22:25

12 nov 2009, 20:22

Hi Raymond,

Wellicht zou het het volgende kunnen zijn:
Jouw MINI is wel degelijk uitgerust met een multiriem die de dynamo en aircopomp aandrijft. De multiriem wordt aangedreven door de krukaspoelie. Als de multiriem is uitgedroogd dan maakt deze een snerpend geluid. Je kan dit zelf testen door WD40 op de multiriem aan te brengen. Het snerpende geluid zal dan in één keer stoppen.

De multiriem zit als je de motorkap open hebt en voor de MINI staat, aan de linkerkant. Uiteraard zal je op (korte) termijn de multiriem wel moeten laten vervangen danwel moeten laten controleren door de dealer/garage. Als de multiriem enigszins versleten is, dan uit zich dat door het piepende en snerpende geluid bij kou/vocht.

Je MINI is inderdaad ook uitgerust met een distributieketting, maar dat staat los van het piepende geluid.

Mocht je nog meer vragen hebben dan hoor ik het wel van je...ben absoluut niet een technisch aangelegd meisje :))
Afbeelding
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 3390
Lid geworden op: 28 okt 2016, 17:21

12 nov 2009, 21:50

wat een moordmeid he !!! :wink: :lol:
Gebruikersavatar
MaVaEe
Koeien-teller
Locatie: Doorn
Berichten: 6522
Lid geworden op: 11 jul 2007, 21:49

12 nov 2009, 21:57

Hoe kom je aan al die wijsheid Sabrina? :mrgreen: Staat Fred naast je? :P
Afbeelding
MINIchica
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 jun 2009, 22:25

12 nov 2009, 22:18

Sttttt Maarten verpest het nou niet...je gaat toch niet zomaar de naam van HET brein prijsgeven???? :s
Laten we het erop houden dat ik bovengemiddeld veel kennis in huis heb van *uche uche* twee-, drie- en vierwielers!
Afbeelding
Bsim67
Be Mini
Be Mini
Locatie: Tilburg
Berichten: 608
Lid geworden op: 11 jul 2006, 12:09

12 nov 2009, 22:56

Het zou ook je druklager kunnen zijn. Is een bekend MINI probleem.. Wij hebben een Cooper S die hier zo af en toe wel eens last van heeft maar vooral bij kouder en vochtiger weer bij het wegrijden. Het houdt na 2 tot 3 keer op....

Maybe it helps...
Compressed air is GREAT!!

Terug naar “MINI-talk”