De MINI Rocketman Concept

Website, plaatjes, spy-shots, reclame, magazines, TV-series, films, de krant etc. over MINI.
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

De MINI Rocketman Concept

23 feb 2011, 00:44

Vandaag heeft MINI een geheel nieuw concept onthuld die het merk weer terug brengt bij het kleinere auto segment, de city cars. De naam kunnen wel alvast negeren, die zal vast niet zo blijven. Met de Rocketman geeft MINI ons een echte stadsauto, zelfs al is het nog een pure concept car. De auto, die voor het eerst op de Internationale Autosalon van Genève (3 t/m 13 maart 2011) te zien zal zijn, grijpt terug naar de klassieke Mini qua afmetingen, terwijl de technologie wijst naar de toekomst van automotive design. Een 3 +1 zitter met drie deuren en een lengte van iets meer dan drie meter. Dit is puur een concept en het staat los van het BMW i-programma al moet de MINI Rocketman Concept het ideale platform bieden voor het bereiken van een hoog rendement: slechts drie liter per 100 kilometer. MINI heeft nog niet besloten of de auto in produktie zal gaan.



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Volledig bericht op MotoringFile
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

23 feb 2011, 00:49

En de tekst van MINI zelf:

23.02.2011 Persbericht
München/Rijswijk. MINI onthult in Genève de Rocketman Concept. Dit studiemodel heeft de lengte van de Classic Mini gecombineerd met flexibele binnenruimte en gebruiksmogelijkheden. Met het 3+1-interieur creëer je in een handomdraai ruimte of een extra zitplaats. Een lichtgewicht carbon spaceframe maakt bovendien een laag brandstofgebruik mogelijk van 3 liter op 100 kilometer. Met een nieuw bedieningsconcept en uitgebreide multimediamogelijkheden is de MINI Rocketman Concept klaar voor de toekomst.

De MINI Rocketman Concept is met een lengte van 3,42 meter maar liefst 30 centimeter korter dan de huidige MINI. Toch biedt hij dankzij een doordachte 3+1-indeling een praktisch interieur. Handig is ook dat de dorpels deel uitmaken van de portieren om de instap zowel voor- als achterin te vergemakkelijken. De portieren hebben bovendien een speciale ophanging, waardoor ze bij het openen in hun geheel naar buiten scharnieren. Hierdoor kun je ook in krappe parkeerruimtes in de stad gemakkelijk in en uit de auto stappen. Om voorin de zitruimte van een grotere auto te creëren, zijn de voorstoelen, het instrumentenpaneel en de achterstoel in lengterichting te verstellen. Ook is het mogelijk een vierde stoel te plaatsen. Aan de onderzijde van de tweedelige kofferklep zit een uitschuifbare lade die plek biedt voor bijvoorbeeld een snowboard of een ander groot voorwerp. Dit mechanisme is een knipoog naar de achterklep van de Classic Mini.

Uitneembare besturingseenheid
Met een in het stuur geïntegreerde muis kan de bestuurder alle functies in de auto bedienen zonder de handen van het stuur te hoeven halen. Praktisch is verder de uitneembare besturingsunit van het informatie- en communicatiesysteem. Hierdoor kun je voor vertrek thuis of op het werk in alle rust maar met het comfort van de eigen computer een route plannen, de nieuwste muziek downloaden en/of er informatie voor onderweg opzetten.

Carbon spaceframe
De basis van de MINI Rocketman Concept wordt gevormd door een carbon spaceframe. Deze lichte, sterke constructie is onder meer zichtbaar in de ophanging van de portieren en door het transparante dak. Mede dankzij het lage gewicht van het spaceframe is een verbruik slechts 3 liter brandstof op 100 kilometer mogelijk.

De MINI designtaal komt duidelijk naar voren in de carrosserie, de koplampen en het volledig glazen dak dat dankzij de vorm van het (verlichte) spaceframe verwijst naar de bekende British Union Jack dakvlag. Opvallende elementen zijn verder de grote 18-inch wielen, de rond de A-stijl doorlopende voorruit – voor een onbelemmerd zicht van de bestuurder – en de compacte, rechtopstaande achterlichten.

Met de Rocketman Concept heeft MINI de waarden van de klassieke stamvader uit 1959 geherdefinieerd. Net zoals het origineel heeft het studiemodel een compact en verleidelijk ontwerp. En met de 3+1-indeling en multimediatoepassingen biedt hij de inzittenden veel ruimte en flexibiliteit. Tel daarbij op dat bijna alle functies in de auto met een muis op het stuur te bedienen zijn en het wordt duidelijk: bij de MINI Rocketman is the sky the limit.
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

23 feb 2011, 08:02

Leuk concept. Sommige dingen zullen het nooit in het productiemodel halen denk ik.
(En qua achterlichten is dat maar goed ook :mrgreen:)


De contouren van deze kleinere Mini zijn helemaal mijn ding. 8)
Sommige dingen zoals achterlichten, interieur vind ik helemaal niks.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Door
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1274
Lid geworden op: 10 mar 2008, 19:50

23 feb 2011, 08:32

Rocketman ... :s ... 't is meer een Cityboy :mrgreen: ... als je gaat Googelen kom je op iets uit waar sommigen mannen niet blij van worden, dus dat gaat het niet worden >)

Ach geinig, maar ik raak lichtelijk overvoerd door de crea bea's bij Mini :|
crossbytje
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Kortrijk
Berichten: 842
Lid geworden op: 04 sep 2007, 17:05

23 feb 2011, 09:14

Hmm, die neus doet me spontaan denken aan een nissan puke (of is het nu juke?).

Die achterlichten vind ik nog cool, vooral met de richtingaanwijzer die zo op het koetswerk schijnt. Praktisch haalbaar, dat is iets anders.

Het idee om gewoon 1 set zetelkussens van op de achterbank weg te laten vind ik dan weer ronduit idioot. Als je per se slechts 1 zetel wil, zorg dan dat de andere kant er niet uitziet alsof daar ook een zetel hoort.

Ik vind het een no-no, misschien dat het productiemodel mij beter zal bevallen...
marcelclemens
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Hillegom
Berichten: 787
Lid geworden op: 09 jul 2006, 18:01

23 feb 2011, 10:42

Ik vindt hem echt lelijk :(
JorisD
Be Mini
Be Mini
Locatie: Den Haag
Berichten: 608
Lid geworden op: 27 mei 2009, 00:58

23 feb 2011, 10:48

Het begint een beetje een overkill van concepts te worden inderdaad. en ik vind deze concept wel heel veel van iets met een 45km bord achterop hebben. Die handvatten zijn ronduit lelijk! En verder gaat er ook niet zo heel veel van uit vind ik..
Mini moet oppassen dat ze geen overkill pleegt!
Afbeelding
Floor-is
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Kolhorn
Berichten: 1635
Lid geworden op: 30 dec 2010, 13:53

23 feb 2011, 11:10

Het is makkelijk om wat op- en aan te merken te hebben, maar het principe vind ik wel erg vet!

Wat niet:
  • Die achterlichten vind ik niet mooi en niet passen.
  • De achterbank zo... Doe dat gewoon anders
  • De manier waarop de deuren opengaan niet, wat moet dat wel niet wegen!
  • Al dat carbon niet, ook niet op de velgen. Dat is gewoon mijn ding niet.
  • De discoverlichting op het dash mogen ze achterwege laten
  • Een dashboard kastje mag er best bij
  • De pook vind ik niet bepaald mooi zo, maar dit is voor de automaat en die zal ik toch niet gaan rijden ;)
  • De uitschuifbare kofferbak lijkt leuk, maar zo heb je echt geen enkele bagageruimte meer over volgens mij :D
Wat wel:
  • De vorm
  • Het formaat (citycar!)
  • De looks
  • De voorlampen met massive angel-eyes-achtige dingen
  • De neus zo zonder bumper
  • Dat dak is echt om te kwijlen zo vet
  • Dash in alcantara is ook reißengeil
  • Big-ass wielen (mag wel wat verlaagd)
  • De stoelen zien we niet zo goed van voren, maar in alcantara is sowieso goed!
  • De manier waarop de klokken, het stuur e.d. uit het dashboard komen
  • Deur + dorpels: vet geniale instap!
Als hij letterlijk met zo'n beetje alleen andere achterlichten en een kofferbak die niet uitschuift uitkomt, dan zou ik best overwegen om hem voor mijn vrouw te kopen. Met een >115pk 1.2l compressor (of twinscroll turbo) moet dat best leuk zijn ;)
seirv
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Delft
Berichten: 622
Lid geworden op: 23 mei 2007, 19:02

23 feb 2011, 11:15

Geweldig concept, eindelijk weer eens een echte mini concept car..
Gebruikersavatar
Ivo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Utrecht
Berichten: 8165
Lid geworden op: 07 nov 2016, 23:22

23 feb 2011, 11:32

Ik vind de normale MINI hatchback wel klein genoeg, maar ze hebben er wel een leuke concept car van gemaakt. :icon_top: Echt mooi kan ik hem niet noemen, maar hij heeft wel wat gave details.
Afbeelding
Fred
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Ingelmunster
Berichten: 14169
Lid geworden op: 12 apr 2006, 21:20

23 feb 2011, 11:38

crossbytje schreef:Hmm, die neus doet me spontaan denken aan een nissan puke (of is het nu juke?).
:D :D

En ook wel x2 :)
RobbeDoes
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Winterswijk
Berichten: 1902
Lid geworden op: 16 feb 2010, 13:59

23 feb 2011, 11:54

Ivo schreef:Ik vind de normale MINI hatchback wel klein genoeg, maar ze hebben er wel een leuke concept car van gemaakt. :icon_top: Echt mooi kan ik hem niet noemen, maar hij heeft wel wat gave details.

x2!

maar ziet er wel geinig uit !
Robbee
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Helmond
Berichten: 656
Lid geworden op: 25 nov 2006, 20:58

23 feb 2011, 12:19

wat een lelijk hok :s
Afbeelding
biermagnaat
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Enschede
Berichten: 3151
Lid geworden op: 01 feb 2007, 16:11

23 feb 2011, 14:02

Ik weet niet wat sommigen van jullie denken, maar het is volledig jullie eigen schuld dat Mini met de ene na de andere conept op de proppen komt. Als het merk niet zo mateloos populair zou zijn zou er nooit een nieuw model komen en zouden ze het bij de hatchback gelaten hebben.

Ik vind dit, net als velen voor het eerst weer echt een goede conept! Het formaat alles klopt in de moderne tijd. De paceman vind ik super mooi maar zou ik zelf niet snel kopen, daarvoor ligt de verhouding prijs/ruimte/snelheid naar mijn beleving te ver uit elkaar, want reken derop dat die flink wat centjes gaat kosten met vierwielaandrijving en S-motorisering. Een citycar koop je toch al met een veel lager verwachtingspatroon dus deze zou me wel kunnen passen als de prijs laag genoeg is.

En daarbij reken dat Mini baalt van de Fiat 500. Voor veel mensen is een Mini te duur maar kunnen ze makkelijk een 500 betalen. Als je die doelgroep mee kunt pakken doe je dat. Geld verdienen, daar gaat het om makkelijk zat.
MiniBeardie XL
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Voorhout
Berichten: 1099
Lid geworden op: 02 apr 2009, 19:15

23 feb 2011, 15:34

Kon het weer niet laten :D

Ietsje verlaagd, bredere wieltjes, achterlichten a la Paceman en voila: best wel een leuk karretje.

Laat maar komen.

Afbeelding

Afbeelding

Terug naar “MINI op het Web en in de Media”