MINI actie: Elektrisch rijden, hoe klinkt dat?

Website, plaatjes, spy-shots, reclame, magazines, TV-series, films, de krant etc. over MINI.
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

MINI actie: Elektrisch rijden, hoe klinkt dat?

17 mei 2011, 18:01

VVN: “Elektrisch rijden mag geen gevaar opleveren voor voetgangers en fietsers”

BMW en Siemens organiseren wedstrijd voor geluid elektrische auto’s

BMW Groep Nederland en Siemens Nederland organiseren een wedstrijd om het beste geluid voor elektrische auto’s te ontdekken. Elektrisch rijden heeft de toekomst en naar verwachting zullen in het jaar 2020 rond de één miljoen elektrische auto’s in Nederland rondrijden. Omdat elektrisch rijden vooral binnen de bebouwde kom vrijwel geluidloos is, willen BMW en Siemens met de wedstrijd een discussie losmaken over hoe elektrisch rijden moet klinken. Via een speciale website http://bit.ly/hoeklinktdat kunnen creatieve oplossingen worden ingediend. Een jury, waarin de voorzitter van het Formule E-Team Prins Maurits en voorzitter Karla Peijs van Veilig Verkeer Nederland samen met de bedrijven zitting nemen, zal het beste geluid kiezen.

BMW en Siemens zijn beiden betrokken bij de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden. BMW doet dat op het gebied van de auto’s en autotechniek, Siemens richt zich op de laadpalen en de benodigde infrastructuur en smart grids. De ontwikkelingen op dit gebied volgen elkaar snel op. Siemens en BMW zijn een samenwerkingsverband aangegaan omdat zij de techniek, kennis en innovatiekracht in huis hebben om elektrisch rijden in Nederland mogelijk te maken.

Om die samenwerking te benadrukken, droeg algemeen directeur Jan- Christiaan Koenders van BMW Group Nederland vier Mini E’s over aan Bernard Fortuyn, lid van de Raad van Bestuur van Siemens Nederland. De Mini E wordt ingezet om een praktijkproef te houden voor elektrisch rijden. Bij het hoofdkantoor van Siemens Nederland in Den Haag zijn zes laadpalen geplaatst, vier in de parkeergarage en twee op het voorplein.

“Elektrisch rijden heeft zeker de toekomst”, aldus Bernard Fortuyn. “Ook al wordt er geklaagd over de beperkte actieradius en problemen met het opladen, de komende jaren technische zullen oplossingen worden gevonden die deze bezwaren wegnemen. Fortuyn pleit ook voor meer steun van de overheid om elektrisch rijden te promoten. “Geef duurzaamheidspioniers nog meer voordeel door bijvoorbeeld vrij te laten parkeren en met hun elektrische auto over busbanen te laten rijden.”

Al zes jaar op rij heeft de ‘Dow Jones Sustainability Index’ BMW Group uitgeroepen tot meest duurzame autofabrikant ter wereld. “Als pionier op het gebied van duurzame mobiliteit zien wij een toekomst met een serieuze rol voor elektrische mobiliteit naast die van de huidige verbrandingsmotoren, aldus Jan-Christiaan Koenders. “Met name in stedelijke gebieden zal de vraag naar elektrisch rijden sterk toenemen. Met de MINI E in Nederland en de samenwerking met Siemens denken wij een concrete bijdrage te kunnen leveren aan de totstandkoming van een goed ‘klimaat’ voor e-mobility in Nederland!”

“Onze ervaring tot nu toe met de MINI E is dat inzittenden het gebrek aan geluid bijzonder waarderen. Bij lage snelheden is het geluid aan de buitenkant bovendien vergelijkbaar met het geluid van een 8 of 12 cilinder motor. Bij hogere snelheden zijn net als bij elke auto het geluid van de banden en wind overheersend. Deze praktijktest met de MINI E in Nederland is een mooie kans om de gebruikservaring bij de medeweggebruikers te peilen. De ervaringen die wij hier opdoen kunnen we meenemen in onze overwegingen bij het maken van een mogelijk BMW- geluid”, aldus Jan-Christiaan Koenders.

Prins Maurits van Oranje, voorzitter van het Formule E-Team, dat elektrisch rijden in Nederland aanjaagt, noemt infrastructuur onmisbaar voor het elektrisch rijden. “Daarom is het belangrijk dat grote internationals zoals Siemens en BMW daarin samenwerken. Door die samenwerking zal er dan ook iets gaan gebeuren.” Prins Maurits steunt het initiatief om een geluid voor elektrische auto’s te ontwikkelen. “Ik ben zelf al twee keer aangereden door een elektrische scooter omdat ik die niet hoorde aankomen. Ik ben dan ook benieuwd welke inzendingen er komen. Als lid van de jury zal ik graag meedoen aan de beoordeling daarvan.”

Veilig Verkeer Nederland (VVN) steunt het initiatief van BMW en Siemens om een oplossing te zoeken voor het ontbreken van geluid bij elektrisch rijden. “Elektrische voertuigen zijn bij lagere snelheden vrijwel onhoorbaar”, aldus sponsormanager Rob Stomphorst van VVN. “Vooral in steden met veel voetgangers en fietsen kan een geruisloos voertuig voor onveilige situaties zorgen. Uit onderzoek in de Verenigde Staten blijkt dat elektrische auto’s vaker bij ongevallen met fietsers en voetgangers betrokken zijn dan auto’s met een verbrandingsmotor.” In Nederland is dit risico volgens VVN nog niet onderzocht. “Wij willen echter zeker weten dat de verkeersveiligheid gewaarborgd is, als elektrisch rijden grootschalig ingeburgerd raakt.”

De wedstrijd loopt van 17 mei tot 10 juni. Via de speciale website http://bit.ly/hoeklinktdat kunnen de composities van deelnemers worden ingestuurd. Ook zullen social media als Facebook, Twitter en LinkedIn worden ingezet. De uitslag van de wedstrijd wordt in september bekend gemaakt op het moment dat de Train of Ideas vanuit Hamburg aan Amsterdam wordt overgedragen voor een driedaags bezoek aan de hoofdstad.

Meer informatie op: http://bit.ly/hoeklinktdat
De Twitter Live Feed over dit onderwerp kan gevolgd worden via #hoeklinktdat
Op FaceBook

Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

17 mei 2011, 18:02

En goede nieuws is dat MINI Nederland 10 plaatsen op een speciale MINI E dag over elektrisch rijden beschikbaar stelt aan de NewMINIclub leden!

De 10 plaatsen zullen binnen de NewMINIclub verloot worden als bekend is waneer en waar deze dag gehouden wordt.

Steun dus deze actie.
TDHS
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Delft
Berichten: 204
Lid geworden op: 01 jun 2008, 17:13

17 mei 2011, 19:07

Dat lijkt me een leuke dag :) Kijken of ik daarbij ook nog een geluidje kan vinden
koosie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1245
Lid geworden op: 04 apr 2016, 07:04

17 mei 2011, 20:24

lijkt me heel erg gaaf om in een elecktro mini te rijden, en ik ga ook even een geluidje fabriceren!
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

18 mei 2011, 08:59

Ik pleit ervoor dat een van de 10 naar Ivo moet gaan. Hij was de eerste op dit forum die enthousiast reageerde over proefrijden in de MINI E tijdens de RAI en heeft daarmee de rest van de leden enthousiast gemaakt. (mij o.a.) Zo'n constructieve houding verdient nog een testritje :icon_top:
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"

Terug naar “MINI op het Web en in de Media”