Electrifying: MINI E

Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

16 aug 2010, 18:35

BMW heeft na een jaar letterlijk en figuurlijk de stekker uit een elektro-duurtest project getrokken. Met het project wilde BMW meer inzicht krijgen in de mogelijkheden van elektrisch rijden.

Na één jaar en meer dan 150.000 test kilometers met 15 puur elektrische Mini’s E houdt BMW op met één van de eerste grootschalige pilot-projecten in Duitsland. De praktijktest werd door 100 potentiële klanten uitgevoerd rond München en volgens BMW hebben ze veel inzicht vergaard in hoe de consument elektrisch rijden ervaart. En dat is eigenlijk heel positief, want de actieradius van 150 tot 180 kilometer voldoet voor de meeste klanten die veel in en rond de stad rijden prima. Ook werd de laadtijd in de praktijk niet als een groot nadeel gezien, de meeste mensen sloten hun elektrische Mini gewoon onder werktijd of thuis aan op het stroomnet, waar de auto lang genoeg kon staan om voldoende bij te laden. Groene stroom bleek voor veel testrijders een serieuze optie, zij gaven aan bereid te zijn een toeslag te betalen om daarna volledig klimaatneutraal te kunnen rijden.

De 15 Mini’s E zijn onderdeel van een testvloot van 600 voertuigen waarmee BMW over de hele wereld inzicht probeert te krijgen in de mogelijkheden en beperkingen van elektrisch rijden. De kennis die hiermee wordt opgedaan wordt meegenomen in de ontwikkeling van het zogeheten ‘Megacity Vehicle’. In 2013 moet dit volledig nieuwe elektrische voertuig op de markt gaan komen, waarschijnlijk niet als BMW maar onder een nieuw te presenteren merknaam.
RobbeDoes
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Winterswijk
Berichten: 1902
Lid geworden op: 16 feb 2010, 13:59

16 aug 2010, 21:32

Berthil schreef: waarschijnlijk niet als BMW maar onder een nieuw te presenteren merknaam.
??
andere merknaam?
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

04 aug 2011, 22:04

Een zeer mooi artikel over de Mini E testresultaten:

MINI UK Publishes MINI-E Trial Results

http://www.motoringfile.com/2011/08/04/ ... l-results/
Afbeelding
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Midlife
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Hoeksche Waard
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 jul 2011, 23:58

25 aug 2011, 12:52

Ik weet niet hoe het met jullie is, maar ik hou mijn hart al vast bij de gedachte aan het probleemoplossend vermogen van de H.H. officiële dealers. Dat loopt al vast bij startmotoren, versnellingsbakken en motorgeluiden, techniek die al de nodige tientallen jaren bestaat en toch redelijk uitgerijpt is, zou je denken.

Dat wordt echt lachen als zich bij nieuwe E-Mini een probleem met de accu's of het Energy Regeneration system voordoet :mrgreen: Of hebben jullie de illusie dat de dealer die er al niet in slaagt om een (start) motor normaal te laten lopen en de problemen afdoet als producteigenschap, nu plots terzake kundig zal zijn?

Of ben ik nu een zwartkijker >)
Gebruikersavatar
Ivo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Utrecht
Berichten: 8165
Lid geworden op: 07 nov 2016, 23:22

25 aug 2011, 15:00

Tja, ik ga er vanuit dat de monteurs wel goed geschoold zullen worden om zulke auto's te onderhouden en te repareren, maar zeker in het begin zal dat misschien best voor wat problemen kunnen zorgen. Ik zou me voor kunnen stellen dat er bepaalde dealers worden geselecteerd voor het onderhoud van de elektrische auto's en dat je hiervoor niet bij elke BMW-dealer terecht kan.

Er staat trouwens deze week in de AutoWeek een test met de MINI E, samen met de Nissan Leaf en de Mercedes A-klasse E-Cell (die ook niet in productie is). Is op zich wel een interessant verhaal om te lezen. Niet geheel onverwacht blijkt de actieradius van de elektrische auto's in de praktijk een heel stuk minder te zijn dan de fabrieksopgave.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

25 aug 2011, 21:26

en dan een foto bij een benzinestation :lol: :lol: :lol:
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

26 aug 2011, 09:22

Midlife, je gaat er in je reactie van uit dat de support voor E-Minis (en E-bmw's) door elke dealer uitgevoerd zal worden. In de uitgevoerde gebruikerstest van de diverse Mini E modellen is de support altijd centraal geregeld. Het was ook niet mogelijk om de auto te kopen, alleen om hem van MINI te leasen.

Het feit dat (sommige) dealers niet in staat lijken te zijn om benzinemotor-problemen goed op te lossen is volgens mij alleen een financiele kwestie en een juridische kwestie. Instructies vanuit hoofdkantoor blokkeren (m.i.) een soepele omgang met garantie en coulance.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Amstelveen
Berichten: 20588
Lid geworden op: 20 jun 2009, 01:14

26 aug 2011, 12:10

Marcel Always Open schreef:en dan een foto bij een benzinestation :lol: :lol: :lol:
Bij de BP in Hoofddorp, bij de p-plaats van Autoweekredactie. Vaak staan lossen daar.

@Midlife: Ik weet niet bij welke dealer jij komt, maar die van mij is prima in staat om mijn auto's te onderhouden en te reoareren. Maar ben wel met je ens dat er een hoop dealers zijn die echt een stel amateurs aan hetw erk hebben. Oplossing: overstappen naar een dealer die het wel begrijpt.
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
Midlife
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Hoeksche Waard
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 jul 2011, 23:58

26 aug 2011, 13:29

@Mushrop,

Ik heb mijn Mini gekocht bij Mini Centre Ben van Leeuwen en heb daar alle vertrouwen in. Er zullen best goede BMW dealers zijn, daar twijfel ik echt niet aan, maar of de "dealers" waar over gesproken wordt in de verschillende posts zijn geen BMW dealers, of ze zijn iets anders, maar ik ga me daar maar niet over uitlaten. :roll:

Ik blijf erbij, dat als je alle problemen waar ik op deze site over heb gelezen niet oplost of afdoet als "producteigenschap" wat ben je dan? Geen vakman lijkt me. Zorg dan dat die grote organisatie die achter Mini staat z'n verantwoording neemt en in beweging komt.

Je zou er als klant op moeten kunnen vertrouwen dat een BMW dealer een bepaalde standaard van professionaliteit in houdt, maar ik begrijp ook, dat dit helaas een illusie is.

Voorlopig ben ik ondanks de hedendaagse brandstofprijzen heel blij, dat mijn Mini op benzine loopt, de actieradius van die elektrische auto's vind ik persoonlijk nogal mager. Leuk voor in de stad, maar als ik zie hoeveel Mini's er tweedehands worden aangeboden met flinke kilometerstanden, dan krijg ik niet het idee dat deze auto's voornamelijk in de stad gebruikt worden.

En als ik dan lees dat er in veel Hybride en elektrische auto's Lithium-Ion cellen zitten, dan heb ik daar zo mijn bedenkingen over. Deze cellen zijn, ondanks dat veel elektrisch gereedschap er tegenwoordig mee is uitgerust, nog niet de top in betrouwbaarheid.

Maar uiteindelijk zal het wel de oplossing zijn voor een beter milieu en een betaalbaar ritje. Minder leuk zonder zo'n brommende motor, dat wel :cry:
Gebruikersavatar
Ivo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Utrecht
Berichten: 8165
Lid geworden op: 07 nov 2016, 23:22

26 aug 2011, 13:42

Voorlopig vind ik een elektromotor i.c.m. range extender, zoals in de Opel Ampera, een betere oplossing. Daar kan je tenminste nog grotere afstanden mee afleggen zonder dat ie elke 100 kilometer uren aan de lader moet.
Afbeelding
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Amstelveen
Berichten: 20588
Lid geworden op: 20 jun 2009, 01:14

26 aug 2011, 14:28

Midlife schreef:@Mushrop,

Ik heb mijn Mini gekocht bij Mini Centre Ben van Leeuwen en heb daar alle vertrouwen in. Er zullen best goede BMW dealers zijn, daar twijfel ik echt niet aan, maar of de "dealers" waar over gesproken wordt in de verschillende posts zijn geen BMW dealers, of ze zijn iets anders, maar ik ga me daar maar niet over uitlaten. :roll:
Snap ik helemaal. Er lopen een hoop prutsers rond. Ik heb zelf ook genoeg ervaringen met slechte dealerbedrijven, maar ook hele goede ervaringen. Feit is wel dat als iemand ontevreden is zijn beklag eerder op het worldwideweb pleurt dan wanneer ze supertevreden zijn. Dus denk dat het over het algemeen redelijk meevalt. Maar goed, dat is idd niet een discussie die hier in dit topic thuishoort.

Persoonlijk ben ik ook geen fan van elektro-auto's. Ik zie ook niet echt een toekomst voor de puur elektrische auto's. Misschien dat de waterstofauto wel een goede kans maakt (ok, nog steeds een elektro-auto natuurlijk). Als je ziet wat daar de laatste 5 jaar aan ontwikkelingen heeft plaatsgevonden, da's echt bizar.
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
Gebruikersavatar
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10008
Lid geworden op: 29 okt 2016, 08:03

26 aug 2011, 14:47

Ivo schreef:Voorlopig vind ik een elektromotor i.c.m. range extender, zoals in de Opel Ampera Fisker Karma, een betere oplossing. Daar kan je tenminste nog grotere afstanden mee afleggen zonder dat ie elke 100 kilometer uren aan de lader moet.
Upgrade aangebracht :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ivo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Utrecht
Berichten: 8165
Lid geworden op: 07 nov 2016, 23:22

26 aug 2011, 14:55

Vooruit, dat is wel een goede upgrade 8)
Afbeelding

Terug naar “MINI-talk”