De nieuwe MINI Cabrio, productie exclusief bij VDL Nedcar

Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

De nieuwe MINI Cabrio, productie exclusief bij VDL Nedcar

23 okt 2015, 01:08

MINI presenteert de nieuwe MINI Cabrio. Het jongste lid van de MINI familie is in alle opzichten karaktervol en Born in The Netherlands. De productie van de open versie is namelijk exclusief voorbehouden aan VDL Nedcar in het Limburgse Born. De productie van de nieuwe MINI Cabrio start in november en de eerste exemplaren arriveren in maart bij de Nederlandse MINI dealers.

Productie exclusief bij VDL Nedcar
De MINI Cabrio is het tweede model dat VDL Nedcar in productie neemt. De productiestart is gepland voor november. Anders dan de MINI 3-deurs die ook in Oxford worden geproduceerd, bouwt VDL Nedcar de MINI Cabrio exclusief in opdracht van de BMW Group. Dit geeft aan dat het concern veel vertrouwen heeft in de Nederlandse productiefaciliteit. VDL Nedcar is trots op de uitbreiding. Het 21ste model dat in Born van de band rolt, is daarnaast ook voor het eerst een cabriolet.

De nieuwe MINI Cabrio is ruimer dan zijn voorganger en biedt vier volwaardige zitplaatsen. Het model heeft een volledig elektrisch bedienbare softtop. Aspecten als geluidsisolatie en veiligheid kregen extra aandacht bij de ontwikkeling.

De MINI Cabrio is nog altijd uniek. Het is de enige premium cabriolet in het compacte segment. Het uiterlijk is een moderne interpretatie van klassieke MINI designkenmerken. Het stoffen cabriodak is van hoge kwaliteit en bovendien voor het eerst volledig automatisch te openen en te sluiten. Dat gaat bij snelheden tot 30 km/uur in slechts 18 seconden. Uniek zijn de ‘sliding roof function’ en de onzichtbaar in de carrosserie opgenomen ‘rollover protection’. Een speciale MINI Yours versie van de softtop met het patroon van de Britse vlag (Union Jack) is optioneel.

Groter en ruimer
Evenals de MINI 3-deurs is de nieuwe MINI Cabrio groter dan zijn voorganger. Hij is 98 mm langer, 44 mm breder en 7 mm hoger dan voorheen. De spoorbreedte groeide 42 mm (voor) en 34 mm (achter). Mede dankzij de 28 mm langere wielbasis is er meer ruimte voor de passagiers achterin en zijn de voorstoelen over een groter bereik verschuifbaar. De bagageruimte is 25 procent in volume toegenomen en komt nu aan een inhoud van 215 liter met gesloten kap (160 liter met open dak). De achterbank is in twee delen neerklapbaar, zodat ook langere voorwerpen zijn mee te nemen. Het interieur biedt de vertrouwde en kenmerkende aanblik van de nieuwe generatie MINI modellen, dus met het instrumentarium op de stuurkolom en centraal op het dashboard het grote ronde cluster met daarin de display voor onder meer navigatie.

Motoren en aandrijving
De nieuwe MINI Cabrio is vanaf de marktintroductie leverbaar in drie motorvarianten. De 1,5-liter driecilinder-in-lijn benzinemotor in de MINI Cooper Cabrio levert 100 kW (136 pk) bij een gemiddeld verbruik vanaf 4,9 l/100 km en een CO2-emissie van 114 g/km.* De 2,0-liter viercilinder-in-lijn benzinemotor in de MINI Cooper S Cabrio levert 141 kW (192 pk) en verbruikt minimaal 5,6 l/100 km, wat overeenkomt met een CO2-emissie van 131 g/km.* De MINI Cabrio is er ook als Cooper D met een 85 kW (116 pk) sterke 1,5-liter driecilinder-in-lijn dieselmotor. Deze versie neemt genoegen met een verbruik van 3,8 l/100 km en een CO2-emissie van 100 g/km.*

Een handgeschakelde zesversnellingsbak is standaard en de 6-traps Steptronic automatische transmissie is in alle gevallen optioneel. Voor de MINI Cooper S Cabrio kan er optioneel gekozen worden voor de 6-traps Steptronic sporttransmissie met schakelflippers aan het stuurwiel. Verder zorgen de standaard aanwezige MINIMALISM technologie en de optionele MINI Driving Modes inclusief een GREEN mode voor maximale efficiency.

De carrosserie van de MINI Cabrio is verstevigd en de set-up van het onderstel is aangepast om de voor MINI kenmerkende, kartachtige wegligging te realiseren. Snelheidsafhankelijke Servotronic stuurbekrachtiging en Dynamic Stability Control (DSC) inclusief Dynamic Traction Control (DTC) en Electronic Differential Lock Control (EDLC) zijn standaard. De MINI Cooper S Cabrio komt met Performance Control, Dynamic Damper Control en een sportonderstel.

Naar wens is de MINI Cabrio voorzien van LED-verlichting. MINI Head-Up Display, Parking Assistant, Driving Assistant met actieve cruise control, automatische waarschuwing en remfunctie voor plotseling overstekende voetgangers, grootlichtassistent, achteruitrijcamera en Intelligent Emergency Call staan voor het eerst op de optielijst van de MINI Cabrio.

Verder biedt MINI het complete MINI Connected in-car infotainment programma met functies als MINI Streetwise, Sports Instruments, Force Meter en online services voor het gebruik van sociale netwerken Spotify, AUPEO!, Stitcher, Deezer, Audible, Napster/Rhapsody, TuneIn en GoPro.

MINI Cabrio bij introductie leverbaar als:

MINI Cooper S Cabrio: 4-cilinder-in-lijn benzinemotor met MINI TwinPower Turbo
Technologie (turbo, directe brandstofinspuiting, volledig variabele klepbediening,
variabele nokkenascontrole).
cilinderinhoud: 1.998 cm3
vermogen: 141 kW (192 pk) bij 5.000 – 6.000 tpm
max. koppel: 280 Nm bij 1.250 – 4.000 tpm (300 Nm met overboost)
acceleratie (0 – 100 km/uur): 7,2 seconden (automaat: 7,1 seconden)
topsnelheid: 230 km/uur (228 km/uur)
gemiddeld brandstofverbruik*: 6,0 – 6,1 liter (5,6 – 5,8 liter)/100 kilometer
CO2-emissie*: 139 – 142 g/km (131 – 134 g/km), emissienorm: Euro 6.

MINI Cooper Cabrio: 3-cilinder-in-lijn benzinemotor met MINI TwinPower Turbo
Technologie (turbo, directe brandstofinspuiting, volledig variabele klepbediening, variabele nokkenascontrole).
cilinderinhoud: 1.499 cm3
vermogen: 100 kW (136 pk) bij 4.400 tpm
max. koppel: 220 Nm bij 1.250 tpm (230 Nm met overboost)
acceleratie (0 – 100 km/uur): 8,8 seconden (automaat: 8,7 seconden)
topsnelheid: 208 km/uur (206 km/uur)
gemiddeld brandstofverbruik*: 4,9 – 5,1 liter (5,1 – 5,3 liter)/100 kilometer
CO2-emissie*: 114 – 118 g/km (119 – 123 g/km), emissienorm: Euro 6.

MINI Cooper D Cabrio: 3-cilinder-in-lijn dieselmotor met MINI TwinPower Turbo Technologie (turbo met variabele turbinegeometrie, common rail-directe brandstofinspuiting).
cilinderinhoud: 1.496 cm3
vermogen: 85 kW (116 pk) bij 4.000 tpm
max. koppel: 270 Nm bij 1.750 – 2.250 tpm (300 Nm met overboost)
acceleratie (0 – 100 km/uur): 9,9 seconden (automaat: 9,9 seconden)
topsnelheid: 195 km/uur (195 km/uur)
gemiddeld brandstofverbruik*: 3,8 – 4,0 liter (3,9 – 4,1 liter)/100 kilometer
CO2-emissie*: 100 – 105 g/km (104 – 109 g/km), emissienorm: Euro 6.

* EU testcyclus cijfers, brandstofverbruik afhankelijk van gekozen bandenformaat.

Afmetingen:
Lengte: 3.821 millimeter (MINI Cooper S Cabrio: 3.850 millimeter)
Breedte: 1.727 millimeter
Hoogte: 1.415 millimeter
Wielbasis: 2.495 millimeter

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
2Kaatjes
Be Mini
Be Mini
Berichten: 723
Lid geworden op: 09 jun 2013, 20:11

Re: De nieuwe MINI Cabrio, productie exclusief bij VDL Nedca

23 okt 2015, 21:32

Ja hoe cool is dit?! Ook een erg vette cabbie zo!!
Lucky 7 :icon_top:
Afbeelding
RemcoMINI
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Gooische Matras
Berichten: 1032
Lid geworden op: 12 mei 2015, 18:03

Re: De nieuwe MINI Cabrio, productie exclusief bij VDL Nedca

23 okt 2015, 22:47

Mooie kar! En zo te zien ook een wat ruimere achterbak... :icon_top:

Leuk om te zien dat VDL goede zaken doet met BMW/MINI, goed voor NL!!
"Orange is the happiest color!"

Afbeelding
RemcoMINI
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Gooische Matras
Berichten: 1032
Lid geworden op: 12 mei 2015, 18:03

Re: De nieuwe MINI Cabrio, productie exclusief bij VDL Nedca

15 jan 2016, 17:17

Gave kar hoor! :icon_top:

Kwam hem eerder vandaag ook op Motoringfile tegen met een uitgebreide voorbeschouwing en mooie foto's.

Ben trouwens wel heel erg benieuwd hoe lang VDL nog huisleverancier blijft van BMW. De werknemers zijn daar op 'advies van FNV' de boel aardig in het honderd aan het gooien... met een beetje realiteitszin zouden ze er denk ik beter aan doen het gesprek aan tafel te voeren ipv. de fabriek plat te gooien.
"Orange is the happiest color!"

Afbeelding

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”