Rijtest: MINI Cooper D Clubman

CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Bergen op Zoom
Berichten: 6360
Lid geworden op: 08 apr 2006, 10:10

Rijtest: MINI Cooper D Clubman

19 nov 2007, 11:04

MINI Cooper D Clubman, de andere diesel!

Na een super gezellige introductie party voor de Clubman, van de Antwerpstore, vorige week kregen Blont-007 en ik een uitnodiging om te komen rijden in een Clubman naar keuze. Een Cooper of Cooper Diesel. We waren het vrij snel met elkaar eens dat het de Cooper Diesel Clubman moest worden. Beide waren we namelijk zeer benieuwd hoe dat zou rijden.

Afgelopen zaterdagmiddag was het zo ver. Door de binnenstad van Antwerpen naar de Antwerpstore. Daar aangekomen kregen we de eer om mijn MINI onder het gebouw in de parkeergarage te zetten, veilig en droog. In die parkeergarage stond hij dan, de Cooper D Clubman in mijn favoriete kleur; Hot Chocolate! De Cooper D heeft een 1,6 turbo-dieselmotor met 110 pk en 260 NM koppel met overboost.

In de winkel kregen we na het behandelen van het nodige papierwerk de sleutels. We reden de garage uit, meteen het drukke stadgebied van Antwerpen in. Het was even uitvogelen hoe het automatisch start/stop-systeem precies reageerde in deze stad. Wat Blont en mij meteen opviel is dat wanneer de motor uitslaat hij dit een beetje raar doet. Het klinkt bij de diesel echt alsof je hem uit laat vallen. Ook viel het op dat de motor na ongeveer 1 minuut vanzelf weer aan gaat, heel raar als je daar niet op bent ingesteld. Zal waarschijnlijk iets te maken hebben met de accu of iets dergelijks. Ik zie dan het nut van dat systeem niet zo. De auto staat uit om brandstof en uitstoot e.d. te reduceren, maar je kan niet langer dan ongeveer 1 minuut voor het stoplicht staan... :?

Afijn eenmaal op de snelweg aangekomen gaat het gas er even goed op. De diesel reageert lekker op het gas en het is duidelijk dat er genoeg vermogen onder de kap zit om hem naar zijn topsnelheid van 195 km/h te brengen. Het was erg druk, dus helaas hebben we dat niet kunnen controleren.

Wat we wel hebben kunnen controleren is het volledige interieur. Uiteraard in Hot Chocolate lederen bekleding, een cream white colour line en afwerking van de dashboardpanelen in Piano Black. De stoelen zitten erg comfortabel en de combinatie van het lederen cream white biesje om de stoelen en dezelfde kleur colour line ziet er fantastisch uit. Wel moeten we even opmerken dat het cream white gevoelig is voor vuil en het piano black op de dashboardpanelen voor vingers. Iets wat echt goed schoon gehouden moet worden om mooi te blijven.

Voor we het door hadden was het alweer tijd om terug te gaan, maar goed ook, want dat had meer voeten in aarde dan verwacht. Wat een ramp is Antwerpen qua wegen en regels. Gigantische gaten in de weg en geen bewegwijzering als je het nodig hebt. Heerlijk! :roll:

De conclusie:
Ook de Clubman met diesel is een echte MINI. Strak in uiterlijk, strak op de weg en strak door de bochten! Met duidelijk voldoende vermogen om lekker vooruit te komen. Een praktische(re) MINI waarmee je net als elke MINI iedere dag met veel plezier in rond rijd, alleen dan wat zuiniger! :mrgreen:

We hebben uiteraard wat foto's gemaakt. Blondie zal deze er z.s.m. op zetten.

@Antwerpstore:
Bedankt voor de uitnodiging! Heel goed geregeld op die mooie plek midden in de stad. Zowel de MINI als de stad Antwerpen waren hele aparte ervaringen.

@BlonT:
Het was erg gezellig!! Wanneer weer?! :wink:
Laatst gewijzigd door CooperS-lightningblue op 19 nov 2007, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

19 nov 2007, 12:41

Leuk verslag 8)

Is dat bij alle start-stop systemen, dat de motor al weer start na 1 minuut?
Een diesel vraagt wel meer startstroom om hem door de hoge compressie te drukken als ik het goed heb, misschien is dat de oorzaak.

Als er foto's zijn zal ik even een nieuwsberichtje aanmaken.
Let's MINI
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Harderwijk
Berichten: 821
Lid geworden op: 08 sep 2006, 14:30

19 nov 2007, 13:33

Als inderdaad je accuspanning te laag wordt, dan slaat motor de na enkele tijdweer aan ligt eraan wat je allemaal aan heb staan.. Zoals airco, radio, enz enz... Maar je schrikt je kapot, als de motor in één keer weer aanslaat.. Ik het het bijna altijd uit staan, vindt het heel erg irritant...
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Bergen op Zoom
Berichten: 6360
Lid geworden op: 08 apr 2006, 10:10

19 nov 2007, 14:24

Berthil schreef:Is dat bij alle start-stop systemen, dat de motor al weer start na 1 minuut?
Een diesel vraagt wel meer startstroom om hem door de hoge compressie te drukken als ik het goed heb, misschien is dat de oorzaak.
Geen idee als ik heel eerlijk moet zijn. Met die Cooper S-en heb ik er niet op gelet. :oops:
Het zou inderdaad heel goed kunnen dat ze het om die reden hebben gedaan.

@Let's MINI:
Ida en ik keken elkaar aan toen die motor aan sprong, dacht eerst dat het kwam omdat ik met de handrem zat te spelen toen we voor de brug stil stonden. Dat bleek het niet te zijn, want in de stad zelf is het ook een paar keer gebeurt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Blont-007
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Brabant <3
Berichten: 16100
Lid geworden op: 27 dec 2005, 20:36

19 nov 2007, 16:10

Ook hier nog even mijn ervaring met de Clubman Diesel.
Ik vind het een lekker karretje, en moet zeggen dat ik niet
eens het gevoel had dat ik nou in een veeeeeeeel groteren Mini zat. :lol:
Ik moet wel heel eerlijk zeggen dat ik de Diesel die we afgelopen zaterdag
mee gekregen hadden in mijn ogen trager was dan de Diesel waar Kaj en ik afgelopen zomer mee hebben gereden.
Waar dit aan ligt zou ik niet weten want beide Mini's hadden nog niet zoveel km's gereden.
De onderbreking van de motor bij het verkeerslicht is ook een vreemde gewaarwording.
Ik zal het nooit gebruiken veels te omslachtig. :mrgreen:
Verder vond ik het interrieur geweldig dat Hot Chocolate maar zou niet mijn keuze zijn, wat Kaj al aanhaalde dat je met het Cream White en Piano Black (dat moet je geloof ik dan ook kiezen) je enorm aan het poetsen bent om het schoon te houden. :? Zou voor mij daarom niet in aanmerking komen. Verder is de Clubman een fijne mooie grote broer.
Hier nog wat foto's die we hebben gemaakt.

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
smetje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Gent
Berichten: 2602
Lid geworden op: 21 aug 2007, 19:50

19 nov 2007, 16:16

heb die functie ook op mijn diesel en als de temperatuur in de wagen op niveau is en je al iets langer gereden hebt zodat de accu geladen is dan kan hij wel langer uitstaan de motor maar als hij teveel moet werken om de radio en de lichten en de airco te sturen dan schiet deze iets rapper weer aan.
gebruik het altijd en het is een kwestie van gewoon worden, als ik voor de lichten sta koppeling los en motor valt uit, als het groen word koppeling induwwen en de motor schiet netjes weer aan.
ook is het zo dat als je achteruit gereden hebt zoals bij parkeren deze functie dan niet meer werkt.
is altijd handig als ik aan het rijden ben en ik ste mij aan de kant dat de motor automatisch uitvalt, heeft wel iets cool :D
RUSOR
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Belgenland
Berichten: 169
Lid geworden op: 01 jul 2007, 18:34

19 nov 2007, 18:27

Hoi,
Hier dezelfde ervaring als Smetje...ook ik gebruik het altijd... Het is niet storend eens je het gewoon bent... Als de motor goed warm staan dan duurt het wel langer voor hij terug aanslaat.

GRTS Danny
Gebruikersavatar
Blont-007
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Brabant <3
Berichten: 16100
Lid geworden op: 27 dec 2005, 20:36

19 nov 2007, 18:50

Dit vond ik toch nog een geslaagd fotootje.
Ookal waren de batterijen leeg. Zijn alle foto's nog redelijk gelukt. :mrgreen:

Afbeelding
henkietenk
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 2330
Lid geworden op: 24 jan 2006, 22:13

20 nov 2007, 11:13

Gave verhalen!! Toch maar eens snel een keer de clubman bekijken! Heb 'm nog steeds niet gezien :P
maus105
Bonkey
Locatie: brabant
Berichten: 11220
Lid geworden op: 08 mei 2007, 16:31

20 nov 2007, 18:46

heb hem afgelopen zaterdag gezien.het is een mooie bak hoor,maar voor dat geld zou ik voor iets anders gaan :wink:
Sicco
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Amsterdam
Berichten: 889
Lid geworden op: 11 jul 2007, 00:25

21 nov 2007, 00:12

We zijn maar met zijn 2-en en zoveel bagage hebben we ook niet mee te slepen, dus voor ons is een Clubman gewoon te groot. Mijn vorige auto was een Lupo en die is maar liefst 44 cm minder lang. Ik vind een Clubman echter wel een dijk van een auto. Je heb best behoorlijk veel bagageruimte en als je de voorstoelen een beetje handig neerzet, zit je voor en achter uitstekend. Ik denk dat de Clubman toch redelijk praktisch is.
Voor het geld kan je wel veel grotere (en veeeeeeeeel minder leuke) auto's kopen; het is maar waar je prioriteiten liggen.
Tja, en de Clubman smoelt natuurlijk geweldig!!! Je maakt wel een enorm statement met zo'n ding, vooral als je hem 2-kleurig neemt.
Zonder reclame te willen maken, vind ik de recensie van Autozine behoorlijk treffend.

Overigens ben ik zelf nog steeds superblij met mijn groen-witte wolf in schaapskleren. Wat rijdt ie toch heerlijk comfortabel, luxe en onwijs fel en snel.
Ik heb niet de grootste, maar zeker ook niet de kleinste, echter wel degelijk de fijnste!!! auto

Terug naar “MINI-talk”