Goedendag allemaal,
Sinds een aantal maanden hebben we een Mini Cooper S uit maart 2019 (F55 LCI, als het goed is pre-OPF dus!) in ons huishouden. Erg tevreden met de wagen. Hieronder een paar foto's.
Wel hadden we vragen met betrekking tot een eventuele wintersportreis met de Mini.
Ik zag dat je op 15" (175/65R15) wel kettingen kon leggen, maar heeft een F55 Cooper S grotere remmen waardoor deze er niet op kunnen? En volgens mij mag je geen sneeuwkettingen op de 205/45R17 en 195/55R16 banden leggen vanwege beperkte ruimte in de wielkasten, als ik het goed las? Ik zie namelijk voor deze formaten ook niet zo snel loopvlakkettingen.
Hoe doet de rest dit? Kunnen er bijvoorbeeld wél sneeuwkettingen op, maar moet je voorzichtig zijn dat je niet te scherp een bocht maakt met aanlopen, of wordt het een andere auto meenemen?
Cooper S op Wintersport (F55/F56) - sneeuwkettingen
- Robert
- NMC Moderator
Bericht
Re: Cooper S op Wintersport (F55/F56) - sneeuwkettingen
Het zal eerder de ruimte tussen de schokbreker en de band zijn. Bij 17 inch is voor sneeuwkettingen de maximale bandbreedte 185, volgens de MINI-website. (185/50, 17 inch voor de volledigheid.) Bij sneeuw is een smallere band trouwens ook beter, die zakken/snijden meer in de sneeuw ipv erop te blijven zoals bij de bredere wielen. Iets met verdeling van de druk, enzo.
Maar ik heb zelf geen ervaring met sneeuwkettingen, dus ik kan er verder niet veel over melden. In Nederland is een winterwiel veelal ruim voldoende.
Voor bandenmaat 205/45 R17 vind ik loopvlakkettingen, bijvoorbeeld de König K-Summit.
Maar ik heb zelf geen ervaring met sneeuwkettingen, dus ik kan er verder niet veel over melden. In Nederland is een winterwiel veelal ruim voldoende.
Voor bandenmaat 205/45 R17 vind ik loopvlakkettingen, bijvoorbeeld de König K-Summit.
- Vincent9-3
- Nieuw Lid
Bericht
De originele Mini banden die smaller zijn dan 185 breed, zijn de 15 inch velgen in 175/65R15. Passen überhaupt op een F55 Cooper S? Ik vind nu ook de loopvlak sneeuwkettingen, bedankt voor de aanwijzing. Ik keek eerst niet goed genoeg
Bedankt Robert! Ja klopt, voor winterbanden kun je inderdaad beter smaller rijden. En sneeuwkettingen zijn in Nederland überhaupt verboden. Maar goed op wintersport zijn ze verplicht.Robert schreef:Het zal eerder de ruimte tussen de schokbreker en de band zijn. Bij 17 inch is voor sneeuwkettingen de maximale bandbreedte 185, volgens de MINI-website. (185/50, 17 inch voor de volledigheid.) Bij sneeuw is een smallere band trouwens ook beter, die zakken/snijden meer in de sneeuw ipv erop te blijven zoals bij de bredere wielen. Iets met verdeling van de druk, enzo.
De originele Mini banden die smaller zijn dan 185 breed, zijn de 15 inch velgen in 175/65R15. Passen überhaupt op een F55 Cooper S? Ik vind nu ook de loopvlak sneeuwkettingen, bedankt voor de aanwijzing. Ik keek eerst niet goed genoeg
- Vincent9-3
- Nieuw Lid
Bericht
Mooi setje K22's weten te vinden! Bedankt.
- Robert
- NMC Moderator
Bericht
Mooi dat je een set hebt kunnen vinden. Goede wintersportvakantie.
- Vincent9-3
- Nieuw Lid
Onze sponsors