Goedemiddag,
Na het eerste jaar als eigenaar van mijn F55 One D, helaas met veel problemen. Heb ik wederom een storing. Ditmaal is het het TMPS systeem. Deze gaat na de reset tot max 49% en geeft daarna aan bandenspanningsysteem uitgevallen.
Redelijk recent, zo'n twee maanden geleden heb ik nieuwe voorbanden laten monteren. Garage zegt echter gewoon de TMPS sensoren te hebben laten zitten en deze verder ook niet beschadigd te hebben.
Ik ben zelf inmiddels door de vele problemen redelijk handig geworden en zie dat de sensoren niet al te duur zijn maar nu vraag ik me af of deze sensoren nog ingeleerd moeten worden.
Graag hoor ik of dit mogelijk is en of er een manier is waaraan ik kan zien welke van de vier sensoren stuk zijn, of dat het beter is om ze maar alle 4 te vervangen. Als ik me niet vergis werken ze namelijk op batterij.
Alvast bedankt!
TMPS sensoren
- Robert
- NMC Moderator

Bericht
Re: TMPS sensoren
Wat ik elders kan terugvinden: als ie bij 49% ermee ophoudt, dan is het hoogstwaarschijnlijk een lege batterij, of een 'incompatible' sensor. Maar de sensors zijn niet veranderd, kans is dus groot dat de batterij leeg is. De batterij zou een levensduur van ongeveer 10 jaar moeten hebben, maar dat zal wel een gemiddelde waarde zijn.
Bij wisseling van de sensoren zul je het systeem opnieuw moeten initialiseren/resetten. Nadat de MINI 5 minuten heeft stilgestaan (dat moet ervoor zorgen dat de sensoren eerst in 'rust-modus' komen), zul je een ritje moeten maken van een minuut of 10, met een snelheid van boven de 20 a 30 km/h.
Uitlezen van elke sensor apart kan via een speciale RDC-tool.
Bij vervangen van de sensor moet ie compatibel zijn met de ontvanger op de MINI, oa 433MHz signaal. In de webshop van bijvoorbeeld Ekris zie ik dat de sensoren op de MINI niet gemixed mogen zijn uit verschillende varianten. Mogelijk zul je ze allemaal tegelijk moeten vervangen. Is eigenlijk ook aan te raden, want de ene na de andere zal een lege batterij krijgen.
Bij wisseling van de sensoren zul je het systeem opnieuw moeten initialiseren/resetten. Nadat de MINI 5 minuten heeft stilgestaan (dat moet ervoor zorgen dat de sensoren eerst in 'rust-modus' komen), zul je een ritje moeten maken van een minuut of 10, met een snelheid van boven de 20 a 30 km/h.
Uitlezen van elke sensor apart kan via een speciale RDC-tool.
Bij vervangen van de sensor moet ie compatibel zijn met de ontvanger op de MINI, oa 433MHz signaal. In de webshop van bijvoorbeeld Ekris zie ik dat de sensoren op de MINI niet gemixed mogen zijn uit verschillende varianten. Mogelijk zul je ze allemaal tegelijk moeten vervangen. Is eigenlijk ook aan te raden, want de ene na de andere zal een lege batterij krijgen.
Onze sponsors