Trekhaak F56?

Vanaf 2014
@@lgra
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 aug 2014, 18:57

Trekhaak F56?

28 aug 2014, 21:39

Omdat er dus geen lastdragers op de F 56 passen even gekeken naar een trekhaak. Niets kunnen vinden. Iemand hier al wel ervaring mee??
Volgens het kentekenbewijs mag je overigens niets met de MK 3 gaan trekken. Iemand ook ervaringen mbt dit punt???
Also: BMW E46 325 CI Cabrio - Alfa Romeo Giulia Super 2.0
Casper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Noord Holland
Berichten: 3925
Lid geworden op: 01 nov 2012, 11:08

Re: Trekhaak F 56 ?????????

28 aug 2014, 21:52

Als je niets mag trekken volgens je kenteken dan heeft een trekhaak wienig nut lijkt me. Mocht je ooit een controle krijgen en ze controleren dit dan heb je een probleem
Afbeelding

mods: dual oil catch can. M7 Vortex carbon hoodscoop, Carbon zijpanels/ achterspoiler/dashboard/pook/middentunnel/deurgrepen binnen en buiten, JCW Carbon spiegelkappen JCW Remmen/lerder dashboard/spoilertrim/extra tellers. Erbach achterstabistang. Chrome gone. Diff achter. ramen getint achter. Jap racing velgen 17 inch 8,25 J. MINI OEM dagrij LED verlichting. short antenna
@@lgra
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 aug 2014, 18:57

Re: Trekhaak F 56 ?????????

28 aug 2014, 22:17

Op zich zou ik daar niet zo bang voor zijn, maar het klopt wat je zegt. Ikmhad ook meer de bedoeling om een fietsendrager te kunnen monteren. De drager van Mini zelf kost een dikke 900 euro en mag slechts 25 kg dragen. Daar heb je dus niets aan.
Also: BMW E46 325 CI Cabrio - Alfa Romeo Giulia Super 2.0
Casper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Noord Holland
Berichten: 3925
Lid geworden op: 01 nov 2012, 11:08

Re: Trekhaak F 56 ?????????

28 aug 2014, 22:33

Dussss ik heb op mijn 5 serie en me neef op zijn BMW's ook een fietsendragers gehad en dat klopt 25 kilo maar een fiets weegt tussen de 7 en 10 kilo en ze zijn geschikt voor 2 fietsen dus ik snap je vraag stelling niet zo
Afbeelding

mods: dual oil catch can. M7 Vortex carbon hoodscoop, Carbon zijpanels/ achterspoiler/dashboard/pook/middentunnel/deurgrepen binnen en buiten, JCW Carbon spiegelkappen JCW Remmen/lerder dashboard/spoilertrim/extra tellers. Erbach achterstabistang. Chrome gone. Diff achter. ramen getint achter. Jap racing velgen 17 inch 8,25 J. MINI OEM dagrij LED verlichting. short antenna
Gebruikersavatar
Aantje
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Berichten: 817
Lid geworden op: 19 jan 2010, 15:54

Re: Trekhaak F 56 ?????????

28 aug 2014, 23:35

Een fietsendrager wordt ook niet gezien als trekhaak maar als lading.
maximiliaan
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Nijmegen
Berichten: 394
Lid geworden op: 17 mar 2013, 13:39

Re: Trekhaak F 56 ?????????

29 aug 2014, 10:45

Tenzij je een electrische fiets hebt.....die wegen wel IETS meer;-) Dan red je met die 25 kilo net 1 fiets :-P
From MINI Roadster to MINI F56 Cooper to a F56 S with JCW kit
Fd1sk
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Nijverdal
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 sep 2014, 11:43

Re: Trekhaak F56?

04 sep 2014, 15:10

Vorige week nog over gehad met Ekris Veenendaal, trekhaak is voorlopig niet aan de orde, kan nog wel even duren.
@@lgra
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 aug 2014, 18:57

Re: Trekhaak F56?

01 nov 2014, 21:24

Ook thule en westfalia hebben nog niets in ontwikkeling helaas.
Also: BMW E46 325 CI Cabrio - Alfa Romeo Giulia Super 2.0
tychopaat
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: den haag
Berichten: 219
Lid geworden op: 07 mar 2009, 12:59

Re: Trekhaak F56?

02 nov 2014, 10:19

http://www.vipcustomparts.com/F56%20parts%20page.htm heeft een mooie oplossing. Blijkbaar heeft de f56 achter links en recht gaten zitten in de bumper terwijl er maar aan 1 kant een sleepoog bevestigd kan worden. VIP heeft dus een sleepoogbevestiging voor aan de andere kant. Hierdoor kan je links en rechts buizen erin schroeven die je kan gebruiken als bevestigingspunt voor bijv een fietsendrager.

Wellicht is dit een oplossing?
hansnl1
Be Mini
Be Mini
Berichten: 595
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:06

Re: Trekhaak F56?

04 mar 2015, 12:42

Misschien staat hier de oplossing

http://www.mini-f56-forum.de/index.php/ ... /?pageNo=1
@@lgra
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 aug 2014, 18:57

Re: Trekhaak F56?

24 sep 2016, 21:19

Inmiddels voorzien van..... De eerste in NL.

www.aukup.de Alleen voor F 56 One en Cooper. E keur voor 1000 kg, maar hou rekening met het feit dat er geen trekgewicht in je kentekenbewijs vermeld staat. 13 p aansluiting op canbus systeem. Als je de haak niet nodig hebt is ook de 13 stekerdoos volledig aan het zicht ontrokken. Wij zijn er blij mee.
Een veel betere oplossing dan de fietsendrager met buisjes en ook stukken voordeliger ook al schaf je er nog een extra losse fietsendrager bij aan.
Also: BMW E46 325 CI Cabrio - Alfa Romeo Giulia Super 2.0
clubdooper
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mei 2014, 16:08

Re: Trekhaak F56?

01 okt 2016, 18:41

Niet helemaal waar @@lgra; ik heb de trekhaak als sinds Mei dit jaar als fietsendrager, helemaal top en was ook nog betaalbaar!
Fietsenrek van Twinnyload past ook nog in de kofferbak zonder rammelen, ik rij erg blij een F56 1.5 de afgelopen 35000 KM's.
Lucas60
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 mei 2017, 17:18

Re: Trekhaak F56?

03 jun 2017, 11:03

Inmiddels is er ook in Nederland een mogelijkheid bij trekhaakcentrum.nl (inclusief montage): Trekhaak
Ik heb er geen ervaring mee, want ik had hem net bij het duitse Aukup besteld.
Hij kost bij trekhaakcentrum 629 euro (7-polig) of 639 euro (13-polig), inclusief montage.
Bij Aukup betaalde ik 438 euro, maar moet hem nog laten monteren.

Update: hij hangt er inmiddels onder, maar ik heb er een hoop trammelant mee gehad. Mijn (niet-MINI-garage) wilde hem wel monteren, maar met enige tegenzin. Toen hij eronder hing bleek de kabelset niet te functioneren via de canbus. Aanmelden bleek ook onmogelijk omdat die optie er gewoon niet op zat. Ze hebben toen een andere kabelset gemonteerd (rechtstreeks, dus niet via de canbus). Montagekosten uiteindelijk 600 euro. Aukup neemt hun kabelset niet terug (want er is mee gewerkt) en stelt dat de kabelset het sowieso had moeten doen. Volgens hen had hij gereset moeten worden. Was ik nu maar naar trekhaakcentrum gegaan... Maar goed, ik beschouw het maar als leergeld en heb al veel plezier gehad van de trekhaak (en de MINI natuurlijk)... :wink:
Laatst gewijzigd door Lucas60 op 12 aug 2017, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Lucas60
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 mei 2017, 17:18

Re: Trekhaak F56?

01 jul 2017, 12:18

Nog even over de vraag of een trekhaak wel mag als er geen trekgewichten op het kentekenbewijs staan en als er geen maximale kogeldruk in het boekje wordt vermeld. Ik heb de vraag gesteld aan de RDW, en ze antwoordden dat het gewoon mag:

U vraagt informatie over de maximale kogeldruk bij gebruik van een fietsendrager

Een trekhaak mag worden aangebracht. De maximale kogeldruk kunt u vinden op het typeplaatje van de aanwezige koppeling.


Regeling Voertuigen
Artikel 5.18.7 (g) uit de Regeling Voertuigen vermeld hierover het volgende: Indien de lastdrager is bevestigd op een trekhaak aan de achterzijde van een personenauto, bedrijfsauto met een technisch toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg, driewielig motorrijtuig:

1°. Mag de door de fabrikant van de trekhaak vastgestelde maximale verticale last onder de koppeling niet worden overschreden; indien de trekhaak hieromtrent geen gegevens vermeldt, mag de verticale last niet meer dan 75 kg bedragen;

2°. Mag de lastdrager met inbegrip van de bevestigingsdelen onder normale gebruiksomstandigheden het wegdek niet kunnen raken;

3°. Mogen bevestigingsdelen, die na het gedeeltelijk verwijderen van de lastdrager op de trekhaak achterblijven, de bewegingsvrijheid van een aangekoppelde aanhangwagen niet beperken;



De gehele regeling kunt u vinden met deze link:http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798


De wet heeft dus geen bepaling met betrekking tot een eventuele maximale kogeldruk voor de auto zelf (die dan in het instructieboekje zou moeten zijn vermeld). Sterker nog : heb je een trekhaak met een plaatje waarop maximaal 50 kg staat vermeld, dan hoef je maar het plaatje te verwijderen om tot maximaal 75 kg te kunnen gaan :D
@@lgra
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 aug 2014, 18:57

Re: Trekhaak F56?

01 aug 2017, 20:44

Wat de RDW antwoord klopt wel, maar de info is onvolledig.

Het mag dus NIET. In het kentekenregister staat nl geen trekgewicht vermeld. ( en dat is leidend bij alle nieuwe voertuigen.)

Ik heb dus ook een trekhaak maar laat me daardoor niet weerhouden.
Af en toe een ongeremde aanhanger beneden de 750 kg moet nmm kunnen, maar mag dus officieel niet.
Also: BMW E46 325 CI Cabrio - Alfa Romeo Giulia Super 2.0

Terug naar “F54 (Clubman), F55 (Hatchback 5-deurs), MINI F56 (Hatchback), F57 Cabrio, F60 Countryman.”