Geluidssterkte verschil tuner/USB stick

Vanaf 2014
C-Tecks
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 okt 2014, 23:12

Re: geluidssterkte verschil tuner/usb stick

08 okt 2014, 14:01

Dat er verschil zit tussen geluid van radio en mp3 bestanden op een ipod of USB-stick is heel normaal. Radiozenders maken er een sport van om zo luid mogelijk uit te zenden, vaak door geluidscompressie door middel van een 'limiter'. Je kan hetzelfde doen met mp3 bestanden maar ik raad het absoluut niet aan! In simpele woorden komt het erop neer dat je 'gemasterde' muziek nog een tweede keer gaat masteren, wat vervorming van je geluid tot gevolg gaat hebben. Normaal gezien zijn mp3 bestanden al op hun luidst, nog 'luider' zal voor vervorming zorgen, zoals elke radiozender ook een vervormt geluid heeft. Je moet het geluid van een echte CD maar eens vergelijken met dat zelfde nummer op de radio en je zal verbaasd zijn van hoe slecht radio soms klinkt. Dat is de 'technische uitleg', verder weet ik niet of je voor je kanalen een aparte volumeregeling hebt bij MINI. Ik rijdt momenteel met een VW Golf en daar heb ik het wel kunnen aanpassen, volume van radio en mijn mp3 speler komen nu overeen, dus misschien toch ergens een instelling die je kan aanpassen?
zmorf
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Berichten: 849
Lid geworden op: 04 apr 2016, 13:16

Re: geluidssterkte verschil tuner/usb stick

08 okt 2014, 14:25

Je kunt je mp3 harder zetten in iTunes door de volumeregeling te verhogen naar 50 of 100%.
TomTom
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Rijswijk
Berichten: 876
Lid geworden op: 19 nov 2006, 12:03

Re: geluidssterkte verschil tuner/usb stick

08 okt 2014, 16:03

Je kan ook even zoeken op MP3Gain. De laatste versie is uit 2009 maar werkt nog prima op W8.1. Zo kan je alle muziek in een folder normaliseren zodat er ook geen verschil zit tussen de nummers zelf. Ook mp3's die veel te "hard" qua volume zijn (het klippen) kan je herstellen zodat het weer mooi klinkt.

Voor de F56 weet ik niet of je dit nog apart kan instellen. Voor het TA signaal zou dat wel moeten kunnen. En zoals eerder gezegd, radiozenders sturen hun signaal maximaal door op de frequentie + extra versterking op het laag frequent (voller van geluid)
The Member Formely Known As KSTJA0

Afbeelding
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

Re: Geluidssterkte verschil tuner/USB stick

08 okt 2014, 17:26

De R53 had een aparte volumeregeling op de AUX in om deze gelijk te trekken met andere bronnen zoals tuner en CD. Zoiets zal toch ook wel aanwezig zijn in de tweede generatie? Even goed een handleiding lezen misschien.

Terug naar “F54 (Clubman), F55 (Hatchback 5-deurs), MINI F56 (Hatchback), F57 Cabrio, F60 Countryman.”