Bandendruk door dealer wijkt af van voorgeschreven

Vanaf 2014
Dubro
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: overal en nergens
Berichten: 82
Lid geworden op: 20 jun 2015, 17:55

Bandendruk door dealer wijkt af van voorgeschreven

17 sep 2015, 12:37

De afgelopen week het menu van de Mini maar even doorgelopen, wat een info en wat een functies een klus om alles te onthouden. Het komt er dus op neer dat je alleen het belangrijkste onthoudt, in mijn optiek is dat de sportknop, wat een fun als je die keuze maakt, gaat als de brandweer. Een heel andere ervaring als met de 335, maar dat kan ook niet anders.

Ik controleerde ook even de bandendruk in het menu, voor was 2,5 bar en achter 2,3 op zich niet verkeerd. Alleen staan in de deur andere waarden voor de druk voor een 205-40-18 band van een MJCW. De druk in de banden voor 2 personen dient dan 3,1 bar en 2,9 bar te zijn. Ik heb dit aangepast en dit zorgde er wel voor dat het comfort enigszins werd aangetast, wellicht heeft iemand een onderbouwd advies, aangezien de dealer de auto had afgeleverd met de eerste druk en niet de druk die in de deur/boekjes staat.
“Niet het vallen is falen, maar het weigeren op te staan.”
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6582
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

Re: Bandendruk door dealer wijkt af van voorgeschreven

17 sep 2015, 14:50

Misschien hebben zij met warm weer cq. warm gereden banden de bandenspanning gecontroleerd. Je zal namelijk zien dat er een behoorlijk verschil in bandendruk optreed door temperatuursverschillen. Zeker t.o.v. een koude, natte dag als vandaag. 3,1/2,9 is in mijn optiek veeeeeel te hoog en alleen maar om de rolweerstand te verkleinen en daarmee de CO2 uitstoot en dus ook de BPM te drukken.

Ik heb de spanning rond de 2,4/2,1 gezet zodat de band lekker kan werken en op die manier temperatuur kan opbouwen waardoor niet alleen de bandenspanning vanzelf omhoog gaat maar je ook lekker veel grip creëert!
RemcoMINI
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Gooische Matras
Berichten: 1032
Lid geworden op: 12 mei 2015, 18:03

Re: Bandendruk door dealer wijkt af van voorgeschreven

17 sep 2015, 15:25

In mijn F56S heb ik de bandendruk de eerste dagen ook in de gaten gehouden (was toen warmer dan bijvoorbeeld vandaag), ik zat rond de 2,8/2,9 rondom. Rij op 205/45R17 (Michelin Primacy 3).
"Orange is the happiest color!"

Afbeelding

Terug naar “F54 (Clubman), F55 (Hatchback 5-deurs), MINI F56 (Hatchback), F57 Cabrio, F60 Countryman.”