Brandstof vraagje!

Vanaf 2014
RemcoMINI
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Gooische Matras
Berichten: 1032
Lid geworden op: 12 mei 2015, 18:03

Brandstof vraagje!

16 mar 2016, 00:20

Normaal of super? That's the qeustion!

Goed, ik sta normaal E95 te tanken en wordt aangesproken door een heerschap die mij stellig weet te vertellen dat ik beter premium brandstof (V-Power, Supreme, Execllium etc.) kan tanken - toen ik jong was noemde we dat geloof ik Super - omdat dat enorm zou schelen in het verbruik. Zijn letterlijke woorden waren "Daarmee haal je 20% meer kilometers! Merk je al na twee tankbeurten, de motor moet er 'even aan wennen' namelijk."

Broodje aap? Ik denk het wel.

Even los van de techniek "Welke brandstof is beter, schoner etc. voor de motor?" is mijn vraag: Zou deze meneer gelijk kunnen hebben of is het inderdaad een broodje aap verhaal? Als ik namelijk 20% meer kilometers rij met een premium brandstof dan is die 5 cent verschil snel terugverdiend hè... 8)

Ik ben overigens nu maar even de proef op de som aan het nemen en heb vandaag mijn tweede tank gevuld met premium. De eerste tank gaf weinig verschil met 'normaal' E95, gebruik is nog vrijwel gelijk.

Overigens via Google wordt ik niet veel wijzer, in tegendeel:
De diverse merken gebruiken hun eigen zogeheten toevoegingen. Dat betekent dat de ene benzine net iets zuiniger kan zijn dan de andere. Fabrikanten die Premium brandstoffen verkopen, claimen dat door toevoeging van bepaalde additieven je auto met deze brandstoffen zuiniger rijdt, je motor schoner blijft en dat hij betere prestaties biedt. Onomstotelijk bewijs hiervoor is echter nooit geleverd. Tank dus maar lekker Euro 95. Bij een beperkt aantal auto’s geeft de fabrikant aan dat benzine met een octaangetal van 98 getankt moet worden. In dat geval is Premium brandstof natuurlijk wel aan te bevelen.

(bron: ANWB)
"Orange is the happiest color!"

Afbeelding
michail
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 89
Lid geworden op: 16 jul 2015, 19:43

Re: Brandstof vraagje!

16 mar 2016, 07:06

Ik tank altijd BP 98. Ik geloof zeker niet dat de auto 20% zuiniger is met die brandstof, wat ik wel weet is dat hoe hoger je octaan, hoe hoger je motormanagement de turbodruk kan laten oplopen. Dit heeft te maken met de klopvastheid van de brandstof. Pingelen of kloppen is voortijdige ontbranding in de cilinder van de brandstof en wordt door sensoren van je motormangement opgepikt. Zodra die dit registeren wordt de turbodruk verlaagd. Kortom brandstof met hoog octaan kan meer vermogen leveren (of je ook meer dan je opgegeven vermogen haalt zal wel wel beperkt zijn)
Laatst gewijzigd door michail op 16 mar 2016, 07:40, 1 keer totaal gewijzigd.
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

Re: Brandstof vraagje!

16 mar 2016, 07:35

Ik tank ook altijd BP 98 en zeker niet zuiniger
Afbeelding
Gebruikersavatar
ITSU028
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Oosterbeek
Berichten: 1169
Lid geworden op: 09 jul 2006, 14:54
Nederland

Re: Brandstof vraagje!

16 mar 2016, 13:46

Gewoon e95. Brandstof is prijzig genoeg, zonder meer zal 98 beter/ lekkerder lopen en wellicht meer vermogen geven.
In dagelijks gebruik vind ik dat niet echt spannend.
Laatst gewijzigd door ITSU028 op 16 mar 2016, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
F56S JCW PRO LCI
griendar
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 173
Lid geworden op: 16 jul 2008, 15:29

Re: Brandstof vraagje!

16 mar 2016, 14:17

Probeer eens Firezone RON 102 zonder ethanol
RemcoMINI
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Gooische Matras
Berichten: 1032
Lid geworden op: 12 mei 2015, 18:03

Re: Brandstof vraagje!

16 mar 2016, 19:18

Ik vind het vermogensverhaal prachtig, maar ik zit niet te wachten op meer vermogen als dat al werkelijk (merkbaar) zo zou zijn. Mijn karretje is met de JCW tuning rap zat voor op de openbare weg en op het circuit kom ik niet. Dus voor mij gewoon E95 ...tenzij ik veel kan besparen met een ander type brandstof, zoals die meneer mij wijs probeerde te maken. Als ik na mijn testje nu hetzelfde verbruik ga houden, en daar lijkt het sterk op, hou ik het geld lekker in de portemonnee. Ik sluit me dus bij ITSU028 aan!
"Orange is the happiest color!"

Afbeelding
Beetle
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: s-Heerenhoek
Berichten: 343
Lid geworden op: 06 okt 2011, 23:06

Re: Brandstof vraagje!

16 mar 2016, 19:56

Turbodruk gaat niet omhoog, maar meer voorontsteking, wat resulteert in meer vermogen. Eigenlijk is het andersom, bij minder klopvaste brandstof regelt de ecu minder voorontsteking.
Gebruikersavatar
louisvdd76
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Molenhoek
Berichten: 6371
Lid geworden op: 28 okt 2016, 23:10
Nederland

Re: Brandstof vraagje!

16 mar 2016, 20:04

Altijd RON98 erin... (ivm tuning)
RemcoMINI
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Gooische Matras
Berichten: 1032
Lid geworden op: 12 mei 2015, 18:03

Re: Brandstof vraagje!

16 mar 2016, 20:06

Beetle schreef:Turbodruk gaat niet omhoog, maar meer voorontsteking, wat resulteert in meer vermogen. Eigenlijk is het andersom, bij minder klopvaste brandstof regelt de ecu minder voorontsteking.
Maar ûh... levert dat nou ook meer KM's op per liter?

@Louis, daar denkt MINI zelf anders over. Mag gewoon Euro 95 in, niks aan 't handje. ;)
"Orange is the happiest color!"

Afbeelding
michail
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 89
Lid geworden op: 16 jul 2015, 19:43

Re: Brandstof vraagje!

16 mar 2016, 20:30

Ik kan je alleen mijn verbruik (op de boordcomp) zeggen over de laatste 10.000 km: die staat vast geroest op 6.3 l per 100km (wat redelijk klopt als ik de liters op de gereden km deel). En dan heb ik alleen maar BP 98 getankt.
RemcoMINI
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Gooische Matras
Berichten: 1032
Lid geworden op: 12 mei 2015, 18:03

Re: Brandstof vraagje!

16 mar 2016, 20:43

Da's netjes, bijna 1/16. Dat haal ik echt niet maar ik moet er wel meteen bij zeggen dat ik erg veel in de sportstand rij. Ik de green haal ik het wellicht wel. Heb nu ruim 8000km op de teller met een nieuwe motor en de extra JCW Pk's. Zit over die periode gemiddeld op 1/12 (tank dus gewoon E95). En nu ik twee tanks 'premium' heb gereden is dat eigenlijk niet veel anders, zeker niet de 'beloofde' 20% winst. Ik hou het toch maar op een broodje aap verhaal van die meneer bij de pomp! 8)

Eigenlijk is het verbruik van verschillende MINI's, uitvoeringen en chauffeurs met elkaar vergelijken als appels en peren. Zijn zo veel variabelen die een rol spelen maar ik vind jouw 1/16 echt wel okay! :icon_top:
"Orange is the happiest color!"

Afbeelding
michail
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 89
Lid geworden op: 16 jul 2015, 19:43

Re: Brandstof vraagje!

16 mar 2016, 21:21

Ik rijd voornamelijk MID.. hoewel het kind er wel regelmatig inzit :evil: .. zo leuk met de klep open en ff lkker laten knallen.

Ik rijd nauwelijks file of stadsverkeer en vrijwel alleen wat langer afstanden (>20 km).. dat scheelt ook enorm ook in het verbruik. Ik ben ook niet ontevreden
Beetle
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: s-Heerenhoek
Berichten: 343
Lid geworden op: 06 okt 2011, 23:06

Re: Brandstof vraagje!

17 mar 2016, 06:52

Wanneer de software is geschreven voor Ron98+ dan zal bij gebruik van een lagere Ron de auto wellicht terug regelen. Octaangetal bepaalt niet de energiewaarde van brandstof maar het aantal BTU's. Ethanol heeft een octaangetal van 115+, het bevat echter een stuk minder BTU's en daarom moet je 30% meer inspuiten.
RemcoMINI
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Gooische Matras
Berichten: 1032
Lid geworden op: 12 mei 2015, 18:03

Re: Brandstof vraagje!

17 mar 2016, 10:40

Beetle schreef:Wanneer de software is geschreven voor Ron98+ dan zal bij gebruik van een lagere Ron de auto wellicht terug regelen. Octaangetal bepaalt niet de energiewaarde van brandstof maar het aantal BTU's. Ethanol heeft een octaangetal van 115+, het bevat echter een stuk minder BTU's en daarom moet je 30% meer inspuiten.
Ik reactie waarop schrijf je dit verhaal Beetle? Ik heb namelijk geen flauw idee wat je hier allemaal scrhijft. Het is bepaald geen Jip & Janneke taal en ik ben een leek mbt. de chemie en werking van brandstoffen.. 8) wat ik wel weet is dat de MINI F56S (incl. JCW getuned) gewoon Euro 95 drinkt volgens de boekkies/de dealer.

Mijn vraag was eigenlijk heel simpel; ga ik minder verbruiken als ik er een andere brandstof in gooi? Mijn eigen waarneming is: Nee!
"Orange is the happiest color!"

Afbeelding

Terug naar “F54 (Clubman), F55 (Hatchback 5-deurs), MINI F56 (Hatchback), F57 Cabrio, F60 Countryman.”