HANDLEIDING: Hoe een routebestand inladen in de navigatie?

Vanaf 2014
RemcoMINI
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Gooische Matras
Berichten: 1032
Lid geworden op: 12 mei 2015, 18:03

HANDLEIDING: Hoe een routebestand inladen in de navigatie?

22 aug 2016, 22:46

Naar aanleiding van een discussie op Facebook heb ik met hulp met Arnaud en Louis het voor elkaar gekregen om een routebestand in de navigatie (van de F5x) te zetten. Op zich heel simpel, als je het even weet... er is wel een aantal aandachtspunten.

Inleiding

In deze handleiding maak ik gebruik van MyRoute.

Er is een groep gemaakt waar NewMINIClub leden routes kunnen delen en downloaden. Aanmelden op MyRoute is gratis, je hebt geen betaald account nodig om routes te downloaden of raadplegen. De NewMINIClub groep vind je hier: klik.

Je kunt ook zelf routes maken en er is ook een App (voor Android en iPhone). Hoe dat allemaal werkt is een ander onderwerp. Ik heb dat zelf nog niet uitgezocht.

Let op: Deze handleiding gaat er vanuit dat je (nu!) achter een computer zit. De route moet namelijk op een USB stick gezet worden om mee te nemen naar de MINI.

Route van MyRoute downloaden en opslaan

- Log in op MyRoute en ga naar de NewMINIClub groep: klik
- Klik in de blauwe knop op 'Routes'
- Kies een route (in deze handleiding gebruiken we de 'Renova Hunt 2016', geüpload door Louis)
- Je ziet een Nederlands vlaggetje staan, met daarnaast 'Hunt'. Klik daar op om de route te openen.
- Er opent een kaart met de route
- Rechtsboven zie je 'Opslaan als...", klik daar op

Afbeelding

- Kies voor .tar.gz (route) en het downloaden begint.
- Zoek op je PC het bestand 'Hunt.tar.gz' (Let op: Hunt is de routenaam, dus als je een andere route hebt gedownload is de naam van het bestand anders)

- Maak op de USB stick de volgende mappen aan (Let op: Hoofdlettergevoelig!):

/BMWData/Nav
/BMWData/Navigation/Routes

- Kopieer het bestand 'Hunt.tar.gz' naar beide mappen

Afbeelding

Afbeelding

- Op de PC ben je nu klaar, op naar de MINI!


Route inladen in de navigatie van de MINI (F5x)

Let op: De volgorde der dingen is belangrijk. De USB stick bijvoorbeeld nog niet direct plaatsen!

- Start de MINI (echt starten!)
- Open/start de Navigatie
- Druk de iDrive controller (dat ronde ding bij je handrem) 2x naar links en kies voor 'Opgeslagen Reizen'

Afbeelding

- Kies vervolgens voor 'Reis Importeren (USB)'

Afbeelding

- Er staat nu 'USB aansluiten', ik zeg: doen!

Afbeelding

Afbeelding

- Kies voor 'Reis Importeren (USB)'

Afbeelding

- Klik als 'Importeren voltooid' = 100% op 'OK'

Afbeelding

Van harte gefeliciteerd, de route staat nu in jouw navigatiesysteem! Je ziet achter 'Mijn Reizen' '1 Nieuwe' staan.

Afbeelding

- Klik daar op en de naam 'Hunt' verschijnt, met rechts een kaartje met daarop de gehele route.

Afbeelding

- Klik op 'Hunt' en draai met de iDrive controller een klikje naar beneden, 'Routebegeleiding Starten'.

Afbeelding

- Het startpunt verschijnt, als ook de eerste twee tussenstops; overigens in dit voorbeeld als GPS coördinaten.

Afbeelding

- Klik wederom op 'Routebegeleiding Starten' en je kunt op weg...

Veel plezier! 8)

Afbeelding

Nabranders

- Het routebestand (.tar.gz) is een 'open standaard' voor BMW/MINI, niet alleen gebruikt door MyRoute. Je kunt met bovenstaande handleiding ook met andere routesoftware routes aanmaken en via een USB stick importeren in de auto. Bijvoorbeeld via BMW Routes of ...

- Ik heb mij laten vertellen dat als er in de route(naam) een trema (") of ander diakritisch teken voorkomt, dat de route dan in de war kan raken. Probeer daarom bij het maken van routes en bij de naamgeving dat soort tekens te voorkomen. Dus geen é, ë of è... voor je het weet zit je in Afrika!
Laatst gewijzigd door RemcoMINI op 23 aug 2016, 02:18, 9 keer totaal gewijzigd.
"Orange is the happiest color!"

Afbeelding
RemcoMINI
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Gooische Matras
Berichten: 1032
Lid geworden op: 12 mei 2015, 18:03

Re: HANDLEIDING: Hoe een routebestand inladen in de navigati

22 aug 2016, 22:46

[reservering voor opmerkingen en aanvullingen]
"Orange is the happiest color!"

Afbeelding
2Kaatjes
Be Mini
Be Mini
Berichten: 723
Lid geworden op: 09 jun 2013, 20:11

Re: HANDLEIDING: Hoe een routebestand inladen in de navigati

23 aug 2016, 06:37

Cool! En erg handig. Wat ik me direct afvraag is hoe ik een route die ik gereden heb upload. Komend weekend een stoeien met deze handleiding. Thanx Remco


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lucky 7 :icon_top:
Afbeelding
Gebruikersavatar
louisvdd76
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Molenhoek
Berichten: 6371
Lid geworden op: 28 okt 2016, 23:10
Nederland

Re: HANDLEIDING: Hoe een routebestand inladen in de navigati

23 aug 2016, 06:59

Route die je gereden hebt kun je tracken met myrouteapp op je mobiel. Deze kun je dan later zien op je computer en staat tussen je routes. Zo heb ik de Hunt er ook in gezet.
Gebruikersavatar
louisvdd76
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Molenhoek
Berichten: 6371
Lid geworden op: 28 okt 2016, 23:10
Nederland

Re: HANDLEIDING: Hoe een routebestand inladen in de navigati

23 aug 2016, 07:47

Ik zag dit nog op Facebook: Blijkbaar kan je enkel in de F5... Modellen routes inladen wanneer je een proffesionele navigatie hebt , wij hebben de gewone en daar lukt het niet om routes in te laden...
Gebruikersavatar
Baseman
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Helmond
Berichten: 3235
Lid geworden op: 17 aug 2014, 09:08

Re: HANDLEIDING: Hoe een routebestand inladen in de navigati

23 aug 2016, 10:22

Wauw wat zijn jullie goed bezig Louis, Remco & Arnoud :-))
Dat zijn zaken waar misschien nog niet iedereen wat aan heeft, maar voor de bofkonten die een F met prof. navi rijden is het een hele mooie optie !!
Greetz Baseman

You buy a MINI, you get a life style

Klik hier voor mijn SYR


Afbeelding
marcelclemens
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Hillegom
Berichten: 787
Lid geworden op: 09 jul 2006, 18:01

Re: HANDLEIDING: Hoe een routebestand inladen in de navigati

23 aug 2016, 11:07

Super handig, ik stond eigenlijk op het punt om hiervoor een tomtom aan te schaffen, maar dit is natuurlijk veel mooier!
Ward
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Enschede / Zutphen
Berichten: 2314
Lid geworden op: 21 nov 2011, 20:05

Re: HANDLEIDING: Hoe een routebestand inladen in de navigati

23 aug 2016, 12:04

Mooie beschrijving! Nu gebruik ik meestal maps.me om een route te rijden, maar Leuk om te zien dat dit ook mogelijk is met de nieuwe navigatiesystemen.
Gebruikersavatar
louisvdd76
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Molenhoek
Berichten: 6371
Lid geworden op: 28 okt 2016, 23:10
Nederland

Re: HANDLEIDING: Hoe een routebestand inladen in de navigati

23 aug 2016, 15:51

De myrouteapp op je mobiel werkt ook leuk samen met Sygic mobile. Je kunt dan de route hierin laden.

Afbeelding

Werkt super op een iPhone moet ik zeggen.
RemcoMINI
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Gooische Matras
Berichten: 1032
Lid geworden op: 12 mei 2015, 18:03

HANDLEIDING: Hoe een routebestand inladen in de navigatie?

23 aug 2016, 17:01

Waarom zou je de route in de iPhone willen laden als je hem net in de F5x hebt geïmporteerd? Haha, al dat geplug van apps en losse navigatiesystemen... prachtig hoor!
"Orange is the happiest color!"

Afbeelding
RemcoMINI
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Gooische Matras
Berichten: 1032
Lid geworden op: 12 mei 2015, 18:03

Re: HANDLEIDING: Hoe een routebestand inladen in de navigati

23 aug 2016, 17:05

Baseman schreef:Wauw wat zijn jullie goed bezig Louis, Remco & Arnoud :-))
Dat zijn zaken waar misschien nog niet iedereen wat aan heeft, maar voor de bofkonten die een F met prof. navi rijden is het een hele mooie optie !!
Thanks! Het staat ook niet voor niks in 'het F5x hoekje', daar zitten alle bofkonten haha. Ik vind het echt top dat het gelukt is, was al een hele tijd aan het klooien maar gisteren zag ik dankzij Louis en Arnaud het licht...AfbeeldingAfbeelding
"Orange is the happiest color!"

Afbeelding
P5ycH0
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Hillywood
Berichten: 4614
Lid geworden op: 01 okt 2010, 15:34

Re: HANDLEIDING: Hoe een routebestand inladen in de navigati

23 aug 2016, 18:04

FYI: Met de Gold versie van MyRouteApp kun je direct op een USB stick exporteren, zodat je die direct in je F5x kunt gebruiken
RemcoMINI
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Gooische Matras
Berichten: 1032
Lid geworden op: 12 mei 2015, 18:03

HANDLEIDING: Hoe een routebestand inladen in de navigatie?

23 aug 2016, 18:42

P5ycH0 schreef:FYI: Met de Gold versie van MyRouteApp kun je direct op een USB stick exporteren, zodat je die direct in je F5x kunt gebruiken
Goed om te weten voor diegenen die routes maken (tracken) op de smartphone! Alleen ûh, vanaf een iPhone kun je geen info op een USB stikkie zetten zonder tussenkomst van een computer. Dan kun je toch net zo goed de gratis versie gebruiken ...want je moet toch naar MyRoute (web) of mis ik iets?

Ik ben zelf overigens niet van plan om de 'tracking' functie te gaan gebruiken, mijn iPhone blijft in de auto altijd buiten beeld (too much distraction... Afbeelding). Ik gebruik Garmin BaseCamp om routes op kaarten in te tekenen, is een gratis programma met zéér veel mogelijkheden en je hoeft er niet per se een Garmin ding aan te hangen. Je kan routes gewoon opslaan etc. alleen niet naar .tar.gz ...maar daar heb ik nu dus een truukje voor. De Garmin route (KML bestand bijvoorbeeld) importeren in MyRoute (web) en dan "Opslaan als..." naar .tar.gz. Dit truukje kun je waarschijnlijk ook gebruiken voor routes gemaakt in Google Maps etc.

Vele wegen die naar Rome leiden dus...
"Orange is the happiest color!"

Afbeelding
Gebruikersavatar
louisvdd76
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Molenhoek
Berichten: 6371
Lid geworden op: 28 okt 2016, 23:10
Nederland

Re: HANDLEIDING: Hoe een routebestand inladen in de navigati

23 aug 2016, 19:29

Nee daar werkt het truckje niet mee. Googlemaps heeft iets veranderd in de layers waardoor het niet meer werkt. Maar waarom moeilijk in basecamp tekenen als je het ook in myrouteapp kunt doen? Staat alles netjes onder mijn routes.

Ik had nog ITN files liggen van eerdere ritten van Kop van Limburg: die staan inmiddels ook in de myrouteapp groep van NewMINIclub
RemcoMINI
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Gooische Matras
Berichten: 1032
Lid geworden op: 12 mei 2015, 18:03

HANDLEIDING: Hoe een routebestand inladen in de navigatie?

23 aug 2016, 19:47

Typisch Google! Zo proberen zo veel mogelijk voor zichzelf te houden en zaken 'dicht te zetten', tenzij je van Google+ lid wordt... dan kan ineens alles zucht. Ik ga MyRoute binnenkort uitgebreid verkennen, op het eerste gezicht erg gerbuikersvrindelijk en makkelijk. Heb alleen (nog) geen zin om te betalen, dan blijf ik lekker klooien in BaseCamp (voor mij niet moeilijk, ken het door en door...).
"Orange is the happiest color!"

Afbeelding

Terug naar “F54 (Clubman), F55 (Hatchback 5-deurs), MINI F56 (Hatchback), F57 Cabrio, F60 Countryman.”