Vraag over dagrijverlichting DRL

Vanaf 2014
ko1533
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 jan 2016, 13:36

Vraag over dagrijverlichting DRL

01 sep 2016, 22:01

Geachte medeleden,

ik heb een F54 en daar viel mij iets op aangaande de DRL.
Volgens de beschrijving van de ANWB moet bij auto's die een typegoedkeuring hebben van na 1 februari 2015 de achterverlichting meebranden met de DRL.
Nu heb ik van de week eens gekeken hoe dat bij mijn F54 was en daar zie ik de achterlichten niet meebranden. Hoe zit dat bij jullie?
Ook zag ik dat als je dimlicht aangaat dat dan de DRL uit moet gaan.
Ik heb LED verlichting maar de DRL blijft gewoon branden als het dimlicht aangaat, automatisch of handmatig, dus ook dat zou niet kloppen.

De typegoedkeuring van de F54 is volgens mij toch echt van na 1 februari 2015.

Weet iemand hoe dat zit?

Alvast bedankt,
Gerard
mieffel
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 72
Lid geworden op: 07 nov 2016, 23:36

Re: Vraag over dagrijverlichting DRL

01 sep 2016, 22:51

Zal morgen bij mijn F54 eens opletten.

Volgens mij isnog steeds niet verplicht om overdag met licht aan te rijden.
in de wet is niet veel geregeld. lichten aan te hebben overdag mag maar meer staat er ook niet.

Volgens mij gaat of moet de verlichting bij starten wel aangaan.
ko1533
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 jan 2016, 13:36

Re: Vraag over dagrijverlichting DRL

02 sep 2016, 17:26

Volgens de ANWB gelden de volgende regels:
Dagrijverlichting (DRL)

Dagrijverlichting (DRL, 'daytime running lights') is sinds 2011 verplicht op nieuwe auto’s. De bedoeling is om een naderende auto overdag beter zichtbaar te maken. Bij auto's die na 30 januari 2015 hun typegoedkeuring hebben gekregen, moeten tegenwoordig de achterlichten tegelijkertijd met de dagrijlichten branden. Bij slecht zicht en in tunnels dien je overdag dimlicht te voeren. DRL staat automatisch aan wanneer de motor loopt. Wordt de verlichting aangezet, dan gaat het dagrijlicht automatisch uit.

Om niet te veel stroom te verbruiken, zijn DRL’s vaak vormgegeven als energiezuinige LED’s. Autofabrikanten gebruiken het DRL geregeld om de voorzijde van de auto te verfraaien. Wettelijk gezien mogen DRL's alleen wit licht uitstralen. Bovendien moeten ze aan staan bij een lopende motor en automatisch uitgaan (of overgaan in stadslicht) wanneer de normale verlichting wordt ingeschakeld. Aan het dashboard van de auto is niet te zien dat de DRL's aan staan.
hansnl1
Be Mini
Be Mini
Berichten: 595
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:06

Re: Vraag over dagrijverlichting DRL

02 sep 2016, 18:24

Betekent dat nu (na 30-01-2015) wanneer je de lichtschakelaar op A (automatisch) hebt staan niet alleen de koplampen branden, maar ook de achterlichten.

Onze Mini is van voor 30-01-2015 en daar branden (schakelaar op A) alleen de koplampen, tenzij het minder licht is/wordt dan gaan de achterlichten ook aan en zie je in het dashboard het rode indicatielampje branden
ko1533
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 jan 2016, 13:36

Re: Vraag over dagrijverlichting DRL

02 sep 2016, 20:08

Voor mijn F54 brand altijd als het contact aanstaat de DRL en er is helemaal geen stand A. Als de lichtschakelaar op de meest linkse stand staat dan gaat het dimlicht automatisch aan middels de lichtsensor. Je kan dus als het donker is nooit zonder dimlicht rijden. Wel kan je het dimlicht op altijd aan zetten en dan branden ook je achterlichten (en kentekenplaatverlichting). Overigens gaan gelijk met het dimlicht ook de lampen onder in de bumper aan de voorkant aan. Zit de zelfde behuizing als de mistlampen voor.
DRL is een LED ring in de koplampen.
hansnl1
Be Mini
Be Mini
Berichten: 595
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:06

Re: Vraag over dagrijverlichting DRL

02 sep 2016, 20:19

Thanks voor je antwoord
ko1533
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 jan 2016, 13:36

Re: Vraag over dagrijverlichting DRL

20 sep 2016, 10:19

Hoi Hans en eventueel andere geïnteresseerde,

ik heb inmiddels aanvullende informatie via de verkoper gekregen die de info van MINI heeft ontvangen. Het zit toch veel moeilijke in elkaar dan wat de ANWB heeft aangegeven, hierbij het antwoord van MINI:
De datum 30 januari 2015 heeft betrekking op de afgifte van volledig nieuwe typegoedkeuringen (volgens de 05 Series van ECE Reglement R48).
De MINI is al getypekeurd voor deze datum en is daarmee het eisenpakket, wat van kracht is geworden voor nieuwe types per 30.01.2015, niet van toepassing.
Bovendien is er niet een onvoorwaardelijke verplichting/eis dat de achterlichten in combinatie met DRL dienen te branden.
Van deze “combinatie eis” (DRL + achterlichten) is men namelijk vrijgesteld indien het voertuig is voorzien van een van de volgende systemen:
1. Automatische in/uitschakelbare verlichting.(dimlicht) op basis van het omgevingslicht (d.w.z. dimlicht en bijbehorende verlichting dient automatisch in te schakelen tijdens donkere omstandigheden zoals rijden in tunnels en de nacht)
2. Onderscheidend middel/systeem welke de bestuurder informeerd dat de koplampen, achterlichten en indien aanwezig markeringslichten en zijmarkeringslichten niet branden t.w.
· Twee duidelijk verschillende verlichtingssterkte-niveaus van het instrumentenpaneel tijdens de dag en nacht; of
· Bedieningsorganen welke worden verlicht wanneer de koplampen worden geactiveerd; of
· Een visuele en/of auditieve verklikker die in werking treedt bij beperkt omgevingslicht en daarmee meldt aan de bestuurder dat de dimlichten moeten worden ingeschakeld.


Ik ben wel verbaasd dat de typegoedkeuring al voor 31 januari 2015 heeft plaatsgevonden maar als zij dat aangeven dan ga ik er maar van uit dat dat het geval is. Ik weet niet of je dat ergens terug kan vinden maar aangezien mijn F54 aan de andere eisen voldoet is het dus niet verplicht om de achterlichten dus mee te laten branden.

Succes,
Gerard
hansnl1
Be Mini
Be Mini
Berichten: 595
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:06

Re: Vraag over dagrijverlichting DRL

20 sep 2016, 15:16

Gerard,

Bedankt voor het navragen en dat je dit met ons deelt.
D0X
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 mei 2011, 15:57

Re: Vraag over dagrijverlichting DRL

01 dec 2016, 16:34

Ik zou wel willen dat de achterlichten van mijn F55 ook zouden branden met de DRL's. Maar dat kan zeker weer niet.
Gebruikersavatar
louisvdd76
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Molenhoek
Berichten: 6371
Lid geworden op: 28 okt 2016, 23:10
Nederland

Re: Vraag over dagrijverlichting DRL

01 dec 2016, 20:42

Daar weet ik wel iemand voor. https://www.chotkan.nl

Hij heeft ook allerlei functies bij m'n Passat vrijgeschakeld waaronder wat jij wilt.

Terug naar “F54 (Clubman), F55 (Hatchback 5-deurs), MINI F56 (Hatchback), F57 Cabrio, F60 Countryman.”