Zo gisteren de schakelaar ingebouwd!
Was wel even uitzoeken hoe maar als je eraan begint dan is het snel voor elkaar.
De draden heb ik bij Rick Donker besteld incl zo'n tule waardoor het net echt lijkt!
https://www.rdae.nl/draad-05-mm2-bruin.html
https://www.rdae.nl/draad-05-mm2-geel.html
https://www.rdae.nl/draad-05-mm2-grijs-rood.html
https://www.rdae.nl/kous-ngts05-3-9-mm.html
Als eerste de connector voor op de ring voorbereid.
De sockets voor op de draden kun je met een klein tangetje eenvoudig erop klemmen.
Vervolgens steek je de sockets in de connector behuizing. Deze er goed in als je het vergrendelingspalletje ziet en als je een klik hoort dan zit het goed.
De ring rond de versnellingspook kun je eenvoudig eraf klikken.
Wel het chrome binnenstuk eruit halen deze heb je op de vervangende schakelring nodig.
De pook hoes is met een ring achterop de afdekring geklikt deze met een klein schroevendraaier verwijderen dit zijn 4 lipjes.
Vervolgens klik je de ring van de pookhoes achterop de schakelring. Wel eerst de chrome insert aanbrengen.
Bij het voetencompartiment van de bijrijder het paneel aan de linker zijde loshalen. 1 stuks torx en de rest zijn klikker je trekt het paneel eenvoudig los.
Op de dorpel van de bijrijdersdeur de sierstrip losklikken. Ik heb daar speciaal demontage tool kunststof voor gebruikt.
Vervolgens kun je het paneel aan de rechterzijde voetencompartiment verwijderen en zie je de BDC.
Volgende stap is het aanbrengen van de draden. Deze heb ik vooraf in de tule gestoken zodat ik een net afgewerkt bundeltje heb.
De tule dien je af te werken met zwart tape of krimpkous aangezien deze rafelt.
Als het goed is heb je de schakelring eraf en het paneeltje bij het voetencompartiment los.
Ik heb een VD installatie draad van 2.5mm gepakt en deze vanuit de ruimte onder de schakelring naar het voetencompartiment gestoken.
Dit ging in 1 keer goed! Vervolgens kun je de draden (in de tule) met een tapeje aan de VD draad verbinden en trek je in 1 keer de draden naar het voetencompartiment. Deze kun je eenvoudig achter de isolatiemat wegwerken en komt deze bij de andere draden bij de BDC in zicht.
Op de BDC moet je de connector rechtsbovenaan hebben (rood).
Deze haal je los door het palletje in de rode kap naar achteren te drukken.
Je kan dan het hefboompje omhoog drukken en de connectorbehuizing komt naar buiten.
In de connector behuizing zit de connector geklemd. Deze zit geborgt met 2 palletjes en is eenvoudig uit de connector behuizing te schuiven.
Volgende stap is het op maat knippen van de nieuwe draden en het aanbrengen van de sockets op de draden.
De sockets schuif je eenvoudig in de connector zie mijn schema welke ik eerder heb gepost voor de juiste nrs.
Ik heb de draad voor de verlichting van de rand niet aangesloten aangezien dit meer werk met zich meebrengt en ik eerst wilde kijken of alles werkt.
En ja alles werkt in 1 keer! Wel heb ik vooraf de optie voor de drive mode selektor laten activeren bij
http://bimmercoderen.nl/
Leuk klusje en achteraf gezien makkelijker dan gedacht ;-)