Sport (Automaat) + Sport (modus)

Vanaf 2014
Pommeren
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 mei 2014, 23:45

Sport (Automaat) + Sport (modus)

20 dec 2016, 14:36

Ben er sinds gisteren pas achter dat ik de automaat in de sport kan zetten. Haha.. Zegt wellicht iets over mijn kennis.

Nu ben ik even benieuwd wat de twee sportstanden doen?!
Het lijkt beide op meer toeren voor het doorschakelen, maar sportmodus brengt ook een ander onderstel in werking (optie) en een meer gevoelig gaspedaal. Tegelijkertijd vliegt brandstofverbruik ook omhoog met sport + sport. Er lijken ook meer pofjes uit de uitlaat te komen met de sportmodus.

Maar wat doet sportautomaat dan!?
Kortom, wie wil mij helpen, in combinatie met voor en nadelen.

1. Wat doet de sportautomaat in de midmodus?
2. Wat doet sportmodus?
3. Wat doet sport automaat in de sportmodus?

Gr,
Ralph
NineEleven
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Neerpelt - Antwerpen
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 okt 2016, 12:03

Re: Sport (Automaat) + Sport (modus)

23 dec 2016, 08:37

1. Ik vermoed dat wanneer je hem in sport zet (met de schakelpook) in Mid stand, dat hij automatisch op sportstand wordt gezet?
2. De sportmodus is volgens mij hetzelfde als de paddles achter het stuur, maar als je een gewone automaat hebt, heb je deze paddles niet. Ik vermoed dat je dan toch sportief kan schakelen met de schakelpook.
3. In sportstand is de automaat gewoon hetzelfde als de paddles, maar je werkt dan met 1 hand ipv 2 aan het stuur.

Dat is wat IK denk, zou kunnen dat ik er helemaal naast zit :lol:
Pommeren schreef:Ben er sinds gisteren pas achter dat ik de automaat in de sport kan zetten. Haha.. Zegt wellicht iets over mijn kennis.

Nu ben ik even benieuwd wat de twee sportstanden doen?!
Het lijkt beide op meer toeren voor het doorschakelen, maar sportmodus brengt ook een ander onderstel in werking (optie) en een meer gevoelig gaspedaal. Tegelijkertijd vliegt brandstofverbruik ook omhoog met sport + sport. Er lijken ook meer pofjes uit de uitlaat te komen met de sportmodus.

Maar wat doet sportautomaat dan!?
Kortom, wie wil mij helpen, in combinatie met voor en nadelen.

1. Wat doet de sportautomaat in de midmodus?
2. Wat doet sportmodus?
3. Wat doet sport automaat in de sportmodus?

Gr,
Ralph
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6582
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

Re: Sport (Automaat) + Sport (modus)

23 dec 2016, 12:43

Je haalt inderdaad 2 dingen door elkaar

De rij modus is de ring rond de pook. Als je die in de sportstand zet, krijg je:
1. plofjes uit de uitlaat
2. Strakker onderstel als je DDC hebt
3. Meer gevoel in het stuur (lees: minder bekrachtiging)
4. Andere gaspedaal reactie
5. Misschien een iets anders reagerende automaat

Als je de POOK in de "S"stand zet dan krijgt de automaat echt een heel ander karakter. De meeste van ons rijden volgens mij sowieso in de "S" stand. De automaat schakelt later om en schakelt eerder terug bij gas geven. De "D" stand is puur voor laag brandstofverbruik en moet dus gemeden worden... :mrgreen:

Meestal rij ik overigens manueel. Dan kan je heerlijk met de flippers zelf je schakel momenten bepalen.
Gebruikersavatar
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10008
Lid geworden op: 29 okt 2016, 08:03

Re: Sport (Automaat) + Sport (modus)

23 dec 2016, 12:54

De schakeltijden zullen ook wel wat korter zijn met de automaat in S stand?
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6582
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

Re: Sport (Automaat) + Sport (modus)

23 dec 2016, 13:20

Durf het niet te zeggen, ik combineer altijd de "S" stand van de bak met de Sport modus.

frankie schreef:De schakeltijden zullen ook wel wat korter zijn met de automaat in S stand?
JosCountrymanCooper
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Berichten: 969
Lid geworden op: 06 feb 2011, 19:55

Re: Sport (Automaat) + Sport (modus)

25 dec 2016, 11:12

frankie schreef:De schakeltijden zullen ook wel wat korter zijn met de automaat in S stand?
Ik heb dan niet de F, maar de steptronic in de Countryman is vlg.mij dezelfde bak.
De schakeltijden in de Sportstand zijn idd. veel sneller dan in D. De koppelingen grijpen daardoor ook wat bruusker in elkaar, wat je dan vooral bij het terugschakelen voelt.

Terug naar “F54 (Clubman), F55 (Hatchback 5-deurs), MINI F56 (Hatchback), F57 Cabrio, F60 Countryman.”