Pagina 1 van 1

F56 zware koppeling

Geplaatst: 12 mei 2017, 18:19
door TomTom
Mijn moeder rijdt ook al enige tijd mini. Echter bij de laatste mini is de koppelong redelijk zwaar. En zij heeft hier steeds meer last van. (Ouderdom :) ). Haar linker been trilt enorm en vooral het laatste deel van het indrukken van de pedaal is moeizaam. we hebben de stand van de stoel ook veranderd, hoogte, diepte, hoek. Dat helpt een beetje maar niet voldoende. Ook bij de dealer langsgeweest maar zij geven ook aan dat die niet op te lossen is. De zwaarte van de koppeling varieert van auto tot auto, en zit tussen een tollerantie bandbreedt die vanuit de fabriek geleverd wordt.

Het alternatief zou een andere mini zijn, met wellicht een automaat.

Maar wellicht heeft iemand hier nog een suggestie, alternatief of oplossing.

Alvast enorm bedankt!

Re: F56 zware koppeling

Geplaatst: 14 mei 2017, 00:47
door otikist
Is haar mini van 2014 of begin 2015? Zo ja, is dan de axiaallager modificatie al uitgevoerd? Dit heeft namelijk gevolgen voor de koppeling. Ik ervaar hem in mijn F56 ook als redelijk zwaar met vooral een lange slag. Ik heb mijn stoel in verhouding wat verder naar voren gezet om goed kracht uit te kunnen oefenen.

Re: F56 zware koppeling

Geplaatst: 14 mei 2017, 22:24
door TomTom
@otikist
Bedankt voor je reactie. Haar mini is van september 2014. Heb jij daar toevallig meer informatie over? Een schrijven? Een link? Volgens mij is dat bij haar niet uitgevoerd.

Re: F56 zware koppeling

Geplaatst: 15 mei 2017, 08:36
door BMX
otikist schreef:Is haar mini van 2014 of begin 2015? Zo ja, is dan de axiaallager modificatie al uitgevoerd? Dit heeft namelijk gevolgen voor de koppeling.
Die mag je ff uitleggen...
Want er word niets met de koppeling gedaan?

Re: F56 zware koppeling

Geplaatst: 15 mei 2017, 08:53
door otikist
Naar wat ik hier (en op andere fora) heb gelezen kan de koppeling raar doen als de modificatie niet is uitgevoerd. Vaak blijft de koppeling dan zelfs onderin staan na het intrappen als het goed mis gaat. Ik heb ook berichten gelezen dat de koppeling voor de modificatie raar aanvoelde. Het punt is volgens mij dat door het intrappen van de koppeling er axiale krachten op de krukas komen waardoor deze wil verschuiven. Ik kan me goed voorstellen dat je dit voelt in de koppeling zelf. Bij mij is de modificatie gedaan net voor aflevering, dus ik heb geen referentie hoe hij daarvoor aanvoelde. Ik heb geen Puma nummer of iets dergelijks, maar als je twijfels hebt of het is uitgevoerd kan de dealer je daar zeker meer over vertellen!

Re: F56 zware koppeling

Geplaatst: 15 mei 2017, 16:24
door BMX
otikist schreef: Ik heb geen Puma nummer of iets dergelijks, maar als je twijfels hebt of het is uitgevoerd kan de dealer je daar zeker meer over vertellen!
Puma nummers kan je hier op t forum toch weinig mee. Mocht je ze willen hebben, via PB alles mogelijk ;)
Het is overigens een terugroepactie, mensen worden aangeschreven.

Het kan de problemen veroorzaken zoals jij omschrijft. De kracht die nodig is om de koppeling in te trappen zal echter niet veranderen na de modificatie.

Re: F56 zware koppeling

Geplaatst: 15 mei 2017, 17:37
door otikist
Bedankt voor je info!

Re: F56 zware koppeling

Geplaatst: 15 mei 2017, 20:25
door TomTom
Iedereen bedankt voor de info. Ik ga morgen even bij de dealer langs.

Re: F56 zware koppeling

Geplaatst: 16 mei 2017, 22:13
door RemcoMINI
Bij mij (F56 S) is de koppeling niet zwaarder dan bij vorige auto's. Wel zit er een redelijk 'strakke veer' in en dat voel je vooral als je hem ingedrukt moet houden. Dat is wel vermoeiender dan bij andere auto's die ik gehad heb. Maar goed, dan haal ik 'm uit de versnelling en gaat het voetje er vanaf.
BMX schreef:
otikist schreef:Is haar mini van 2014 of begin 2015? Zo ja, is dan de axiaallager modificatie al uitgevoerd? Dit heeft namelijk gevolgen voor de koppeling.
Die mag je ff uitleggen...
Want er word niets met de koppeling gedaan?
En toch voel je het, als ik door de bocht ging toen bij mij het probleem speelde ging het koppelen héél 'stroperig' en zwaarder dan normaal. Op rechte stukken trouwens niet.

Re: F56 zware koppeling

Geplaatst: 17 mei 2017, 09:17
door otikist
Ik heb net een bijna nieuwe Cooper meegekregen van de dealer als leenauto. Het valt me echt op dat de koppeling hiervan een stuk lichter gaat dan die van mijzelf! Er zit dus echt verschil tussen de één en de ander. Bij deze hou ik zonder probleem mijn voet op de koppeling bij een verkeerslicht, terwijl ik de mijne bijna altijd in z'n vrij zet met de voet van de koppeling. (wel een voordelige keuze vanwege start/stopdus zo levert een zware koppeling ook nog wat op! Haha)

Re: F56 zware koppeling

Geplaatst: 17 mei 2017, 22:55
door jerroo
en je koppeling gaat vele duizenden km's langer mee, win win win.

Re: F56 zware koppeling

Geplaatst: 23 mei 2017, 21:43
door TomTom
Nou er kan niet veel aan gedaan worden. We hebben voor de dure oplossing gekozen. Het wordt een nieuwe mini, 5 deurs automaat. 30ste ophalen.

Ik wil iedreen bedanken voor het meedenken!

Re: F56 zware koppeling

Geplaatst: 24 mei 2017, 09:42
door Peter
Gaaf!!!

Re: F56 zware koppeling

Geplaatst: 24 mei 2017, 09:49
door BMX
jerroo schreef:en je koppeling gaat vele duizenden km's langer mee, win win win.
De koppeling gaat langer mee omdat je een start-stopsysteem hebt?

Re: F56 zware koppeling

Geplaatst: 24 mei 2017, 10:17
door jerroo
Nee. Ontkoppelen bij stilstand. In vrij zetten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk