Castrol motorolie 5W30 of MPM motorolie 5W30?

Vanaf 2014
abbiemiester
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 okt 2020, 16:03

Castrol motorolie 5W30 of MPM motorolie 5W30?

25 nov 2020, 19:15

Welk merk is beter en wat zijn jullie ervaringen? MPM is duurder maar is dat met definitie ook de betere merk?
Coen2
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 47
Lid geworden op: 25 okt 2020, 15:15

Re: Castrol motorolie 5W30 of MPM motorolie 5W30?

25 nov 2020, 21:08

Mpm is goede olie maar eerlijk gezegd niet de absolute top. Eerder een goede Volkswagen zeg maar. En als je echt een top olie wilt moet je uitkijken naar een castrol of Shell of Mobil het heeft alles te maken met de duurzaamheid van de moleculen en bepalende extra smeermiddelen. Dit om de motor zolang mogelijk schoon te houden intern maar ook om op hoge belasting de motor zolang mogelijk te beschermen en alles. En dit weet ik uit ervaring dat toen ik nog met mijn diesel mini met ruim 4 ton het leuk vond om dan de olie na zeg 20.000 even te bekijken in een laboratorium hoe de structuur was en of de moleculen nog een beetje heel waren. En ja dan zag ik gewoon wel een verschil in bescherming en dat was dus bij castrol en Shell en mobil nog gewoon dan op dat moment nog redelijk op orde.
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: Castrol motorolie 5W30 of MPM motorolie 5W30?

26 nov 2020, 08:16

Dan maakt het ook nog eens uit wélk olie je gebruikt.
Want 5W30 is niet gewoon 5W30, voor elk merk en toepassing zijn er weer andere toevoegingsmiddelen. Zo heeft bijvoorbeeld Castrol meerdere soorten 5W30 en niet iedereen heeft alle versies in huis dus zie je door de bomen al snel het bos niet meer.

Mocht je op interval van je auto willen rijden; 30dkm of 2 jaar, dan moet je zorgen dat er een LL04 keurmerk op de fles staat.
Wil je vooral lekker vlammen met de emmer, dan moet je zorgen dat er een ander hitteprofiel in zit waar de code me even van ontschoten is.
Olie is dus niet gewoon olie.

De 'code' 5W30 zegt alleen hoe dik/dun de olie bij koude en warme toestand is, meer zegt het niet

Dus: is er een beste keuze?
Ja, als je weet wat je doet kan je die kiezen
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie

Terug naar “F54 (Clubman), F55 (Hatchback 5-deurs), MINI F56 (Hatchback), F57 Cabrio, F60 Countryman.”