Run flat banden vervangen door non run flat banden

Vanaf 2014
Zvoni
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jul 2020, 09:05

Run flat banden vervangen door non run flat banden

18 dec 2020, 21:03

Vanmiddag kreeg ik een lekke band ,er zat een scheurtje in de zijkant.
Het betreft Bridgestone Potenza run flat banden .
Ben nu van plan om 4 nieuwe banden aan te schaffen , ook omdat de andere 3 bijna op zijn.
Nu heb ik de volgende vraag :
Kan ik nu ook non run flat banden monteren op mijn velgen ?
De velgen zijn JCW Course spoke 523 19”
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Run flat banden vervangen door non run flat banden

18 dec 2020, 21:57

Moet toch gewoon passen, lijkt me. Runflat heeft alleen dikkere wang van de band, maar dezelfde hiel van de band (het deel wat om de velg zit).
Als je voor non-runflat gaat, dan zou ik wel een busje van dat foam en een compressortje in de auto leggen. Stel je krijgt onderweg een lekke band, dan kun je zelf nog een reparatiepoging doen.
Zvoni
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jul 2020, 09:05

Re: Run flat banden vervangen door non run flat banden

19 dec 2020, 09:41

Ja dat was mijn idee ook van dat busje foam en een minicompressor.
Iemand nog een tip voor de banden ?
Het is voor een Mini F54 JCW ALL4 Clubman
Gebruikersavatar
Peter koster
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Kleine huis op de prairie
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 okt 2019, 11:21

Re: Run flat banden vervangen door non run flat banden

19 dec 2020, 10:20

Ligt eraan wat voor eisen je aan de band stelt : goedkoop of duurder ,slijtvast en slechte grip of minder slijtvast maar perfecte grip.
Als je goede banden wilt is de Michelin pilot sport een goede keus , heb ik onder mijn Corvette en daar kun je echt flink de bocht mee induiken maar zijn wel wat duurder .goedkoper zijn de af fabriek geleverde hankook
Een andere redelijk betaalbare band is de uniroyal rainsport deze heeft een mooi profiel en presteert uitstekend op een nat wegdek .maar het hangt een beetje af van wat soort voor bestuurder je bent Sportief of rustig en je budget. i.i.g.succes met de keuze die is reuze >)
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2219
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Run flat banden vervangen door non run flat banden

19 dec 2020, 11:48

Michelin Pilot Sport 4(S)
Dunlop Sportmaxx RT2
Yokohama AD08 R(S), nog net geen semi maar grip op droog is fenomenaal, op nat ook te rijden maar beter om in de winter op winterbanden om te schakelen. Voor de beste prestaties moeten ze wel wat opgewarmd zijn als je echt wilt knallen. Beste band die ik ooit zelf heb gereden, zit op mijn rwd Honda.
Zvoni
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jul 2020, 09:05

Re: Run flat banden vervangen door non run flat banden

20 dec 2020, 09:20

Zelf rij ik af en toe graag door , door de bochten scheuren hoeft voor mij niet altijd.
Hier een lijstje van banden die ik wil aanschaffen .
- Uniroyal Rainsport 5
- Goodyear Eagle F1 Asym. 5
- Dunlop Sport Maxx RT2
- Hankook Ventus S1 EVO3 K127

Half januari krijgt hij nog wel een tuning bij Beek .
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3233
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Run flat banden vervangen door non run flat banden

20 dec 2020, 12:21

Zvoni,

ik heb op mijn R56 Hankook S1 EVO 2 runflat banden liggen. Door de sterke wangen kun je perfect door de bochten, persoonlijk in de bochten vind ik Runflat prettiger, vervormen nauwelijks dus met de R56 kan ik sportief door de bochten. Nadeel van de runflat is dat ze meer geluid maken. Op de R55 heb ik ook Hankook liggen maar dan de NON-Runflat Ventus V12 EVO 2. De R55 is onze daily en daar wordt wel mee door gereden maar minder sportief dan met de R56 die zich daar wat meer voor leent.

Ik ben zeer tevreden over de Hankook voor wat betreft weg ligging, bij droog en nat, ook betaalbaar en een prima band voor het B-Segment. Ik hoef persoonlijk ook geen band uit het A-segment, vaak vele malen duurder en naar mijn mening vind ik de prestatie/prijs verhouding bij een B-segment beter, voor mijn portemonnee en rijstijl en presteert wat ik van een band verwacht. Ga je op circuit racen cq hard rijden (>200km/uur) op bv de Duitse autobahn dan is een A-segment band misschien een betere keuze. Mijn ervaringen betreffen een 17 inch band, 205/45/17 dus ik vwb Hankook geen ervaring met 19 inch maar zal waarschijnlijk niet veel verschil in zijn.

Voor wat betreft die Hankook S1 EVO 3, dat wordt voor mijn beide MINI's de volgende band, ben zeer verrast door de specs, presteert zowel op droog als nat zeer goed, lage rolweerstand dus gunstig voor verbruik en ook nog eens een laag rolgeluid. Hiernaast is deze als Runflat cq als NON-Rinflat te verkrijgen en de prestaties van de Runflat (B/B/67dB) zijn iets minder dan de NON runflat (A/A/68dB) maar steeds nog heel goed.

Succes met je keuze.
Zvoni
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jul 2020, 09:05

Re: Run flat banden vervangen door non run flat banden

20 dec 2020, 19:23

Bedankt voor de reacties .
Heb besloten om voor de Goodyear Eagle F1 Asym. 5 te gaan
Gebruikersavatar
Peter koster
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Kleine huis op de prairie
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 okt 2019, 11:21

Re: Run flat banden vervangen door non run flat banden

21 dec 2020, 19:15

Oeps te laat gereageerd die zou ik persoonlijk laten liggen heb ze ook gehad na 1000km eraf gegooid bij hoge snelheid verliest hij z’n grip je auto gaat als een dweil alle kanten op ,enige wat dan helpt is de bandenspanning verlagen,en bij koude banden heb je gigantisch last van het zogenaamde tire- hop .nu is een mini natuurlijk geen V8 maar toch.standaard wordt de goodyear onder vele Amerikanen gemonteerd en als je de Amerikaanse forums leest gaan ze er binnen no time onderuit en worden vervangen door beter banden.
Zvoni
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jul 2020, 09:05

Re: Run flat banden vervangen door non run flat banden

22 dec 2020, 16:57

Wat raar , had ze juist gekozen omdat ze bijna overal bij de testen in de top 3 eindigden.
Gebruikersavatar
Peter koster
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Kleine huis op de prairie
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 okt 2019, 11:21

Re: Run flat banden vervangen door non run flat banden

22 dec 2020, 17:49

Ja die test doen ze met standaard veel verkochte maten en standaard Opel Astra s en ford focussen.beetje club van 100/103 :D en er wordt ook flink wat aan dat soort banden verdient.neem bv continantal dat zijn echt geen toppers maar worden onder vele Europese auto s af fabriek geleverd is zogenaamd ook een A merk maar massa is kassa.
Maar zoals ik al aangaf het is maar net hoe je rijstijl is als je gewoon woon-werkverkeer verkeer rijd niks mis mee dan maakt t niet zoveel uit wat er onder zit ,maar zodra je wat sportiever of gewoon hard rijd dan merk je het verschil wel.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2219
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Run flat banden vervangen door non run flat banden

22 dec 2020, 17:57

Niet alle banden doen het goed op alle auto's.
Sommige banden gaan snel cuppen op bepaalde auto's bijvoorbeeld.
Andere banden hebben zachte wangen, waardoor je tijdens extreem sportief door de bochten rijden op de wangen gaat rijden.
Ik heb geen ervaring met die Goodyear. Ik hoop dat jij er tevreden mee gaat zijn.
Misschien waren ze goedkoop maar als je geld in tuning wilt steken dan moet je niet op banden besparen, ook als die duurder zijn.
Je vraagt advies maar koopt totaal andere banden, vind ik een beetje jammer.
Gebruikersavatar
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10008
Lid geworden op: 29 okt 2016, 08:03

Re: Run flat banden vervangen door non run flat banden

22 dec 2020, 18:50

Vind ik ook wel wat overdreven allemaal. En het is ook weer geen Linglong wat hij eronder heeft gedaan. Is gewoon een prima band, in de test bij Auto Motor und Sport komen ze zelfs op een 1e plek tussen andere performance banden zoals bijvoorbeeld Pirelli P zero.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2219
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Run flat banden vervangen door non run flat banden

22 dec 2020, 19:06

Frankie, je hebt gelijk. Is geen Linglong of Wanli o.I.d.
Ik ben niet zo negatief als het misschien overkomt.
Nadeel van het geschreven woord. :wink:
Tests vind ik altijd moeilijk. Is meestal niet op de auto die ik heb en een totaal andere bandenmaat.
Ik was altijd heel tevreden met de Michelin Super Sport op mijn r53 gp totdat ik noodgedwongen snel nieuwe voorbanden nodig had en er enkel nog twee Dunlop Sportmaxx RT2 voorradig waren.
De Super Sport reed ik op de wangen in snelle bochten maar de Sportmaxx niet omdat die een veel sterkere wangen en loopvlak aan de zijkant hebben.
Ze piepen wel in snelle scherpe bochten.
Ik hecht meer waarde aan gebruikerservaringen dan aan tests.
Maar alles heeft ook weer een persoonlijke voorkeur, ook banden. Ligt aan je rijgedrag ook.
Gebruikersavatar
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10008
Lid geworden op: 29 okt 2016, 08:03

Re: Run flat banden vervangen door non run flat banden

22 dec 2020, 19:24

Ja dat is ook zo :)

Hoe een band uiteindelijk aanvoelt onder de auto weet je pas als ze er daadwerkelijk onder zitten. Maar zo'n test zegt in ieder geval wel iets over het basisniveau qua remmen en grip.

Terug naar “F54 (Clubman), F55 (Hatchback 5-deurs), MINI F56 (Hatchback), F57 Cabrio, F60 Countryman.”