(F56 JCW MY2017) Defect koplampafstelling

Vanaf 2014
RobPt
One wheel wonder
One wheel wonder
Contacteer:
Locatie: Portugal
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 dec 2018, 20:34

(F56 JCW MY2017) Defect koplampafstelling

10 jun 2022, 21:03

Ik zag dat ik heel lang niet meer op het forum ben geweest. Druk geweest met andere zaken en veel te vertellen had ik ook niet. De tellerstand staat nu bijna op 90.000km. Behoudens dat de onderste wieldraagarm (rechts) vervangen moest worden, geen problemen gehad d.w.z. tot voor een week of 3 geleden. Volkomen random krijg ik de waarschuwing dat de koplampafstelling (LED-verlichting) defect is. Soms een hele dag, soms een paar dagen achterelkaar en soms een aantal dagen niet. Gezien het feit dat beide koplampen gelijktijdig omhoog of omlaag gaan neem ik aan dat de aansturing door één censor wordt geregeld.

Mijn vragen:

1. Is het inderdaad één censor?
2. Waar bevindt deze zich?
3. Of worden beide koplampen op een andere wijze aangestuurd?
Typefouten of grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens het verzenden van het bericht!
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: (F56 JCW MY2017) Defect koplampafstelling

12 jun 2022, 11:07

Er zitten 2 sensors onder je MINI. 1 op de vooras, 1 op de achteras.
Degene op de vooras aan de rechterzijde:
afbeelding.png
En aan de achteras een beetje aan de rechterzijde van het midden:
afbeelding.png
Aansturing gebeurt vanuit deze sensors naar de Body Control Module, en dan naar de koplampverstelling.
RobPt
One wheel wonder
One wheel wonder
Contacteer:
Locatie: Portugal
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 dec 2018, 20:34

Re: (F56 JCW MY2017) Defect koplampafstelling

14 jun 2022, 02:50

Bedankt Robert. Geweldig compleet antwoord. Zoals gewoonlijk bij dit soort storingen dus nu eerst even de stekkerverbinding controleren. Ben benieuwd of het iets oplevert. Overigens na 3 dagen de storingsmelding weer gehad te hebben is hij nu al weer 2 dagen verdwenen. Slechts één geluk, de lampen gaan niet te hoog dus van verblinding van tegenliggers is geen sprake. Ik heb er zelf meer last van want voor een fatsoenlijk verlichte weg moet ik dus met ongedimd groot licht rijden en dat verblind dus wél!.
Typefouten of grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens het verzenden van het bericht!
RobPt
One wheel wonder
One wheel wonder
Contacteer:
Locatie: Portugal
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 dec 2018, 20:34

Re: (F56 JCW MY2017) Defect koplampafstelling

31 okt 2022, 14:35

Ik ben inderdaad geen erg actief forumlid. Ik lees af en toe op het forum maar zolang ik geen probleem heb dat ik zelf niet op kan lossen publiceer ik niets. Desalniettemin even een update. Heb alles gecontroleerd n.a.v. het antwoord van Robert en niets bijzonders gevonden. De foutmelding is nog éénmaal teruggekomen maar daarna tot op heden niet meer. Wel heb ik nu een ander probleem maar daar zal ik, indien nodig, een nieuw topic voor openen. Overigens ben ik gisteren de 100.000 km gepasseerd.
Typefouten of grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens het verzenden van het bericht!

Terug naar “F54 (Clubman), F55 (Hatchback 5-deurs), MINI F56 (Hatchback), F57 Cabrio, F60 Countryman.”