International Mini Meet 2015 Litouwen

Naar een meet geweest? Klets hier nog ff lekker na.
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

International Mini Meet 2015 Litouwen

29 mei 2015, 18:19

Het IMM
De IMMs zijn internationale Mini meetings door Mini clubs georganiseerd voor alle Mini rijders. Elk jaar krijgt een Mini club in een ander land de eer een IMM te organiseren maar elke vijf jaar word het gehouden in Engeland. Dit jaar in Litouwen (IMM2015), vorig jaar nog in Kent tijdens het 55-jarig jubileum sinds de eerste Mini introductie in 1959. In 2008 was het in nog Nederland en volgend jaar te Lommel in België (IMM2016). De eerste IMM werd in 1978 georganiseerd in Duitsland, toen nog een kleinschalig driedaags kampeerweekend.

Classic Mini event?
Een Mini event met een zeer rijke historie dus. Het stond al jaren op mijn wensenlijst om het een keer te bezoeken ondanks het feit dat ik dacht dat dit een Classic Mini event was. Even de nadruk op het woordje dacht, daarover later meer. Toen MINI mij dan ook vorige week vroeg of ik interesse had de IMM2015 te bezoeken was de keuze snel gemaakt en ik heb er geen spijt van. Dit is een event voor ALLE Mini rijders, Classic Mini en New MINI.

Programma
Op donderdag naar Vilnius gevlogen en 's avonds een diner met Rauna Aaltonen, vrijdag in MINI test auto's met alle journalisten naar Zarasai gereden alwaar op onze aankomst voor het eerst de zon te zien was. Een flinke wandeling over het terrein gemaakt en alle Mini's bekeken en gesproken met hun eigenaren tezamen met freelance journalist Jeroen Booij. Jeroen is een wandelende Mini encyclopedie dus in één middag werd mijn Mini kennis minstens vertienvoudigd. 's Avonds genieten van een live concert en de volgende ochtend een fun rally waarbij zowaar ‘guest of honour' Rauna Aaltonen mijn navigator was! Kan het nog beter? In de middag vertrek naar Vilnius en de volgende ochtend weer naar Amsterdam gevlogen.

Naar het IMM2016?
Het onderstaande fotoverslag maakt hopelijk duidelijk dat het IMM al lang geen 100% Classic Mini event meer is. Natuurlijk, er waren nog wel Mini’s met een ‘100% BMW free’ sticker er op, maar bijna niet meer en meestal op Mini’s met een Engels kenteken. Zelf ben ik bij alle vier de MINI United events geweest en zou graag zien dat er volgend jaar een vijfde komt. Alle signalen wijzen er echter op dat de kans zeer klein gaat worden dat er nog een MINI United komt, hoe graag we dat ook met zijn allen zouden willen. Na mijn bezoek aan het IMM2015 ben ik er van overtuigd dat het IMM2016 een prachtig alternatief zou zijn. Alles draait daar om de Mini’s en zijn eigenaren en elkaar leren kennen op internationaal niveau. Volgend jaar is het in Lommel, België, van 12 tot 16 mei. Net over de grens bij Eindhoven, dichterbij kan het bijna niet komen. Hét moment om dit als NewMINIclub eens uit te proberen. Ik hoor graag in de comments wat jullie gedachten daar over zijn.

Fotoverslag

Afbeelding
Met deze auto's rijden we van Vilnius naar Zarasai, zo'n twee uur rijden. De One Cabrio bleef over voor Jeroen en mij, het dak bleef het eerste uur dicht vanwege de regen. Als je een zuinige en fijne toerauto zoekt is de One met de 1.4 motor een prima keus. Als je af en toe wat vlotter onderweg wilt zijn is het beter niet de 1.4 te nemen, deze is komt boven de 3000 toeren een beetje tot leven maar blijft moeite houden met de zwaardere cabrio.

Afbeelding
Bij aankomst in Zarasai meteen maar op de foto's met rally legende Rauna Aaltonen, winnaar van de Rally van Monte Carlo in 1967. Hij weet nog elke technisch detail van de Mini's en elke andere auto waarmee hij rally's heeft gereden. Dat is ook niet zo verwonderlijk als je er praktisch in leeft en ook zelf reparaties moet uitvoeren op een rally van meer dan 11.000 km van Londen naar Sydney of Parijs naar Mexico Stad en per dag maar tijd krijgt voor een half uur slaap!

Afbeelding
Rauno krijgt dan ook een warm welkom in Litouwen. Litouwen is sinds 2004 lid van de EU en je kan gewoon met Euro's betalen. Het land oogt Scandinavisch maar de communistische invloeden van weleer zijn nog wel aanwezig.

Afbeelding
The MINI Story, wie goed kijkt ziet alle modellen. Het IMM is echter niet door MINI georganiseerd maar is wel aanwezig met diverse bijzondere auto's en een informatie tent. De Litouwse Mini club die dit jaar de organisatie van het IMM op zich heeft genomen heeft 250 leden.

Afbeelding
En dat hebben ze uitstekend gedaan op een heel mooi kampeer terrein met veel ruimte en zoals altijd op het IMM de mogelijkheid om je Mini bij de tent te zetten.

Afbeelding
Twee hele mooie Estates en de Italiaanse pers was dat ook al opgevallen.

Afbeelding
Nog een mooie Estate met een Finse eigenaar gebroederlijk naast een R53. De Finse eigenaar is de tweede eigenaar van deze Estate en heeft de moeite genomen om na de restauratie terug te gaan naar de eerste Engelse eigenaresse om de Estate in nieuwstaat aan haar te laten zien.

Afbeelding
In het autogekke Engeland heeft men destijds de techniek van de Mini omarmt en begonnen met ontwerpen en bouwen van derivaten gebaseerd op de Mini techniek. Hier twee ogenschijnlijk identieke derivaten aan de start van een slalom maar niets is minder waar, het gaat hier om een Mini Jem Mk2 en een Mini Marcos Mk3. Ook koetsenbouwer Zagato heeft ooit eens een aluminium Mini met de hand geklopt en F1 constructeur Gordon Murray is ooit begonnen met ontwerpen van auto's gebaseerd op een Mini.

Afbeelding
En hier een Scamp met de genoeg ruimte voor de cameraman tijdens de slalom.

Afbeelding
Ook aan de start van de slalom, een eigenaar van een Mini Innocente helemaal uit het zuiden van Duitsland.

Afbeelding
Het was al wat jaren geleden dat ik in mijn Classic heb mogen rijden totdat een huisvrouw mij niet had gezien en het motorblok bijna bij mij op schoot lag. Extra leuk dus toen Jeroen en ik met deze rechtsgestuurde Mini uit München een stukje mochten gaan rijden. Tijdens deze foto kwam de eigenaresse van het huis naar buiten en vroeg waarom we een foto van haar lelijke huis aan het maken waren. Met wat vertaalhulp van passerende jeugd was alles snel uitgelegd en hebben we in haar tuin nog gezellig koffie gedronken.

Afbeelding
Terug op het IMM terrein was de avond al ingevallen waar MINI voor een uitstekend avondeten had gezorgd.

Afbeelding
Later die avond stellen alle clubs zich één voor één voor via een presentje voor de organiserende club. Druk bezocht met veel interesse vanuit alle aanwezige clubs.

Afbeelding
Tijd voor wat ontspanning via een uitstekende AC/DC cover band inclusief korte broek.

Afbeelding
De volgende ochtend gaan Rauno Aaltonen en ik een Fun Rally doen in een vijfdeurs Cooper met de 1.5l 3-cylinder TwinPower Turbo motor. De sportstand maar meteen aangezet en wat een wereld van verschil. Rauno zei het ook al; "very nice torqie engine" en dat klopt!. Wel bijzonder om een rally te rijden met Rauno als navigator maar we zijn tweede geworden, verslagen door twee lokale Litouwse persdames. "I'm always beaten by women" zei Rauno.

Afbeelding
Tijdens de rally was één van de opdrachten snoep kopen om in te ruilen voor een tekening bij het lokale weeshuis. De kinderen hadden enorm hun best gedaan op de tekeningen, wij kregen een mooie tekening van een zwarte Classic.

Afbeelding
Het hele weekend heb ik opgetrokken met Jeroen Booij, hier op de foto. Zoals gezegd, een wandelende Mini encyclopedie, speciaal als het gaat om de Mini derivaten. Hij heeft er zijn levenswerk van gemaakt en over dit onderwerp twee prachtig geïllustreerde boeken geschreven en de derde en laatste is op komst. De boeken hebben als titel 'Maximum Mini' en hier zijn blog over het IMM.

Afbeelding
Hier de Mini Innocente weer. In licentie in Italië gebouwd om de invoerbelasting te ontduiken en nu een gewilde Classic Mini.

De onderstaande foto's zijn van de hand van de MINI persfotograaf, te mooi om alleen op de stick te laten staan:

Afbeelding

Afbeelding
Gebroederlijk naast elkaar, zo hoort het!

Afbeelding
Combi om trots op te zijn.

Afbeelding
Volgend jaar is het IMM van 12 t/m 16 mei op een weide in Lommel België. Misschien een minder mooie lokatie dan dit jaar maar het Mini feest zal er niet minder om zijn.
Gebruikersavatar
Michel R59
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Berichten: 205
Lid geworden op: 20 feb 2012, 07:26

Re: International Mini Meet 2015 Litouwen

29 mei 2015, 18:47

Geweldig verslag Berthil en het moet wel heel raar lopen als ik niet naar Lommel ga volgend jaar!!! :rijden
Afbeelding
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

Re: International Mini Meet 2015 Litouwen

29 mei 2015, 18:50

Top :icon_top: Ik heb er ook al zin aan met mijn eigen MINI :)
Gebruikersavatar
louisvdd76
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Molenhoek
Berichten: 6371
Lid geworden op: 28 okt 2016, 23:10
Nederland

Re: International Mini Meet 2015 Litouwen

29 mei 2015, 19:02

GAAF!!! Prachtige dagen zijn het geweest zo te zien... Lijkt me leuk om volgend jaar met de club naar Lommel te gaan.
Miniboard
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1035
Lid geworden op: 24 feb 2006, 18:13

Re: International Mini Meet 2015 Litouwen

29 mei 2015, 20:02

mooooi verhaal Berthil.....jij leeft M(m)ini
Audi TT 2,0 TFSI, Quattro, Proline, S-line, S-Tronic, Alcantara-leer, Dual Milltek uitlaat 2x 100 mm, 19"x 9J (orginele) RS4-velgen Titaanoptiek, Dunlops Sport Maxx GT 255/35
Gebruikersavatar
Baseman
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Helmond
Berichten: 3235
Lid geworden op: 17 aug 2014, 09:08

Re: International Mini Meet 2015 Litouwen

29 mei 2015, 21:55

Prachtig verslag en mooie foto's van een machtig mooi evenement Berthil !!
Jong en oud, rijdend in oud en nieuw.

Ik sluit me bij Louis aan, lijkt me ook super om daar met de club aanwezig te zijn :icon_top:
Greetz Baseman

You buy a MINI, you get a life style

Klik hier voor mijn SYR


Afbeelding
JosCountrymanCooper
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Berichten: 969
Lid geworden op: 06 feb 2011, 19:55

Re: International Mini Meet 2015 Litouwen

30 mei 2015, 10:33

Mooi verslag Berthil. Jij hebt het er naar je zin gehad :)

De classic en New MINI komen zo langzamerhand bij elkaar, waarom niet ?

IMM 2016 staat in m'n agenda. :icon_top:
Minimaastricht
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Maastricht
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 dec 2013, 19:57

Re: International Mini Meet 2015 Litouwen

30 mei 2015, 10:47

Mooi tripje Berthil!

Lijkt me wel heel gaaf om dit mee te maken; een paar dagen een overdoses Mini.

Count me in voor de IMM 2016.
Afbeelding

Zie hier voor mijn "Who are you".
Gebruikersavatar
Raymond
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Nijmegen
Berichten: 5248
Lid geworden op: 04 mar 2006, 22:59

Re: International Mini Meet 2015 Litouwen

30 mei 2015, 22:34

Nou, dat ziet er goed en gezellig uit. Ik heb er wel oren naar
Afbeelding
the blue lobster
Niko N.
Contacteer:
Locatie: Apeldoorn
Berichten: 3585
Lid geworden op: 12 feb 2006, 22:19

Re: International Mini Meet 2015 Litouwen

31 mei 2015, 20:20

Het is een mooi verslag Berthil en leuk dat MINI het promoot door mensen uit te nodigen
en Rauna Aaltonen hier ook voor inzet. Hoewel? (kom daar op terug)
Ik weet dat ze het ook sponsoren met euries wat hard nodig is.

Het is een evenement dat idd door de leden van de clubs helemaal zelf wordt georganiseerd.
Respect voor het vele werk dat dat met zich meebrengt, echt petje af.

Bij deze IMM en ook de voorgaande volg ik bekenden van de Minisevenclub en hun ervaringen.
Jammer dat er dit keer 1200 mensen verwacht werden en er 700 zijn geweest.
Ik heb nog wat kritische geluiden gehoord maar dat heb je altijd.

Het event is wel een veredeld kampeer-weekend laat dat duidelijk zijn waarbij de clubleden
van de verschillende buitenlandse clubs die elkaar vaak al jaren kennen een heel gezellig
weekend hebben.

Een gezellige feestavond in een tent met een leuk thema staat altijd op het programma.
Verder is er eigenlijk niet veel te doen. Bij MINI UNITED zijn races, Demo's, een presentatie
van veel soorten en speciale uitvoeringen, en ook een shop van MINI.

Bij het IMM kom je dat niet tegen. Dat geeft niet want het is een heel anders soort event maar
dat dit wel duidelijk is. New MINI clubs zie je er dan ook niet.

Even een kritische noot: Wil MINI nu de MINI UNITED fans deze kant uit hebben als ze daarmee
stoppen? Maar goed, misschien kan het wel tot iets groters uit gaan groeien?
We gaan het zien. Een middagje IMM Lommel 2016 zet ik iig in de agenda.
" Good pictures can be planned, great pictures just happen "

Afbeelding
coopers1987
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1201
Lid geworden op: 18 sep 2010, 19:09

Re: International Mini Meet 2015 Litouwen

31 mei 2015, 23:45

Mooi verslag Berthil!

Ondertussen al een paar IMM's meegemaakt en is inderdaad anders dan een MINI United. Op het IMM zie je steeds meer new mini's komen en wordt het aantal classics volgens mij steeds minder. Of we er als club heen zou moeten gaan weet ik niet, voor mij blijft het een classic mini evenement met "wat" new mini's erbij.
Classic_New_Mini
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Melick
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 jan 2015, 11:16

Re: International Mini Meet 2015 Litouwen

02 jun 2015, 22:35

IMM 2016 staat al heel erg lang in mijn agenda.
Als echte MiniFreak ga ik natuurlijk met mijn Classic :icon_top: en blijft mijn NEW MINI thuis :lol:

De NEW MINI begint bij mij steeds meer terrein te winnen, echter... ligt mijn hart nog steeds bij het originele ontwerp van Alec Issigonis :-))
1998, Classic Mini Cooper
2011, R56 MINI Cooper S
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

Re: International Mini Meet 2015 Litouwen

04 jun 2015, 00:21

@Wim,
New MINI clubs zie je er niet, omdat er nog altijd van die azijnzeikende classicrijders zijn die de new mini verfoeien en er jaarlijks in de "IMM Presidents Meeting" overlegd moet worden of de new MINIs eigenlijk wel het terrein op mogen of dat ze apart moeten gaan parkeren. Dat staat nog steeds in de statuten van IMM.
En dat terwijl er zoveel classicrijders zijn die wel geloven in integratie en diversiteit. Tijd voor revolutie.

De Litouwse Miniclub zit helaas zwaar in de financiële problemen vanwege het lage bezoekersaantal.


Volgend jaar ga ik misschien naar IMM België voor een dagje, als er wat te doen is. Het kamperen trekt me niet echt, maar omdat het lekker dichtbij is, kan ik wel even op 1 dag heen-en-weer hoppen.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

Re: International Mini Meet 2015 Litouwen

04 jun 2015, 01:01

Goed gesproken Marcel. Vandaar ook dit artikel om de integratie wat meer onder de aandacht te brengen.
Dat de Litouwse Mini club in de problemen komt is spijtig, aan de locatie en hun inzet zal het niet gelegen hebben maar het was voor veel mensen misschien een te grote afstand.

Er was trouwens genoeg te doen met muziek, slalom, fun rally en parade door de omgeving.

Als de Classic Mini scene een IMM met New Mini rijders niet ziet zitten en een MINI United op zich laat wachten vind ik het een uitdaging om als NewMINIclub te laten zien dat het samen wel kan in Lommel door er met grote getale naar toe te gaan. Ik wil wel een paar nachten kamperen naast mijn MINI.
Natascha
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 55
Lid geworden op: 26 nov 2013, 18:10

Re: International Mini Meet 2015 Litouwen

06 jun 2015, 00:14

Marcel heeft gelijk, de meeste Minirijders geloven wel in integratie in diversiteit. Zelf heb ik meerdere IMM's bezocht met een Classic Mini maar ben ook een paar keer met de MINI gegaan. Hoe je komt maakt niet uit de vraag is meer, Hou je van kamperen? Kijken naar Mini's? Praten over Mini's? Gezellig samen feesten? Meedoen aan diverse activiteiten met je Mini of alleen maar kijken? Shoppen bij handelaren? En vooral, een heel weekend feest vieren met andere Minigekken? Dan is een IMM een goede keus voor een weekend weg. In 2016 is de 38e meeting in België, en de 39e meeting is in 2017 in Ierland.
Wil je een klein beetje een idee krijgen van zo'n kampeerweekend? Doe dan mee aan het Bataviaweekend. Dit is het eerste weekend van juli in Urk. Zie voor meer info op http://www.minisevenclub.nl/evenementen ... weekend-fl

Terug naar “Afterparty”