How-To: DSP Versterker achter dashboard #Mini Cooper #Base / Stereo Audio #Voeding uit zekeringkast #Match Up 7BMW

Gebruikersavatar
Eviate87
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: N-B
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 feb 2023, 23:04

How-To: DSP Versterker achter dashboard #Mini Cooper #Base / Stereo Audio #Voeding uit zekeringkast #Match Up 7BMW

18 mei 2023, 20:52

Een goede avond allemaal,

Ik heb enige tijd geleden een Match Up 7BMW DSP-versterker geïnstalleerd in mijn F56 Mini Cooper LCI met BASE audio (b.j. Sept 2018). Dit ziet er uiteindelijk ongeveer zo uit:

Afbeelding
Kastje open....

Afbeelding
Kastje dicht.

Dus in plaats van heel de mini uit elkaar te schroeven voor een hifi/hk-retrofit-style installatie, heb ik deze constructie bedacht.

Heel simpel ziet het er als volgt uit:
Afbeelding

Deze werkwijze is (denk ik) alleen interessant voor de leden Base -of Stereo audio hebben. Dus nog geen versterker hebben. Als je HIFI of HK audio hebt, dan is het nml. gewoon plug & play met de bijgeleverde kabelboom.

**Mocht je een kant-en-klare of custom versie van de kabelboom willen, stuur me dan een PM. Dan kan ik er 1 voor je maken en evt zelfs installeren.

Het volgende heb ik gedaan:
1. Custom draadboom gemaakt met als basis een quad Lock verlengkabel (rekening houdend met benodigde kabeldiktes).
2. Head-unit laten coderen naar "HIFI" i.p.v. STEREO/BASE
3. Voeding aansluiten d.m.v. + kabel aansluiten op de plek waar normaal de hifi/HK-versterker is gezekerd (zekering 129 / 30A).
4. De kabels voor de LV en RV-speakers opgepikt bij de underseat-woofers en deze aangesloten op de betreffende outputs op de Match Up 7DSP versterker, zodat deze los aangestuurd kunnen worden.
5. Het kapje boven het dashboardkastje aangepast, zodat deze los kan zonder eerst de HU en het windroostertje te demonteren.
____________________________________________________________________________

UPDATE 24-05-23:

Ik ga per stap zo duidelijk mogelijk beschrijven hoe ik het gedaan heb. Er kan wat verschil zitten tussen de info(-graphics) en wat je op de foto's ziet. Dit komt A: doordat de praktijk toch altijd anders is dan de theorie en B: al doende leert men. Dus sommige dingen blijken met de kennis van nu makkelijker uit te voeren te zijn. Ik ben geen auteur van beroep, dus ik zou zeggen: Pak de info die je kunt gebruiken en vergeet niet zelf te blijven nadenken. Als je dingen ziet die beter/makkelijker kunnen, dan hoor ik het graag en verwerk ik ze miss wel in deze tutorial.
_____________________________________________________________________________

1. Custom draadboom

Het idee is als volgt: je koopt een BMW quad Lock adapter en zet deze tussen de "Male(M) quad Lock(QL)" vanuit de originele draadboom en de Head Unit (HU). De ingang van de HU kun je ook zien als een "Female(FM) quadlock(QL)". Vervolgens haal je waar nodig kabels uit de M en FM kant van de QL-adapter. De kabels gaan vervolgens naar de in -en outputs van de versterker. In dit geval de Match UP 7BMW DSP versterker, die speciaal gemaakt is voor Mini Cooper (BMW) en BMW modellen met de "hifi" of "HK" optie. Deze tutorial is gemaakt om deze versterker aan te kunnen sluiten op Mini's/BMW's zonder deze opties en met de BASE of STEREO audio.

LET OP:
De kabels die richting de underseat woofers gaan, zijn dikker dan de andere kabels (nml. 1.5mm). Het signaal gaat vervolgens door naar de Links Voor (LV) -en RechtsVoor (RV) -speakers. Dit is verre van ideaal, vandaar dat bij de custom kabelboom LV en RV direct worden aangestuurd door de versterker.

Wat hebben we nodig?
- Een deel van de meegeleverde draadboom.
- Quadlock adapter kabel +- 20 cm (amazon.nl)
- Kabel striptang
- Kabel krimp-tang
- Connector extractor / auto terminal removal tool setje (grote naam, kleine prijs op AliExpress)
- Isolatietape
- Stoffen draadboom tape
- Diverse connectoren (Molex / ISO)

Meegeleverde kabel harnas:
Afbeelding

Diverse benodigdheden:
Afbeelding
Afbeelding



De tekening voor de daadwerkelijke custom draadboom:
Afbeelding

De in/uitgangen van de versterker (te vinden in de handleiding v.d. AMP)
Afbeelding

Een paar foto's van hoe ik de draadboom heb gemaakt:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het resultaat:
Afbeelding

_____________________________________________________________________________

2. Coderen

Je Head unit moet gecodeerd worden van "Base" naar "HIFI". Hierdoor verandert de output van de Head unit. Dit moet je echt doen om plezier te kunnen hebben van je versterker.

Ik heb dit heb ik laten doen door "Umlautian" van het https://www.minif56.com/ -forum . Je kunt hem een berichtje sturen voor een "remote sessie" of als je in de buurt woont (omgeving Den Bosch), dan kan hij langskomen. Misschien is er een app waarmee je het zelf kan. Laat het ff weten als je die app vindt! Dan vermeld ik die hier.

_____________________________________________________________________________

LET OP: Voor je iets gaat aansluiten, moet je eerst ff de MIN(-) van je accu losgooien.

Hierbij moet je op een paar dingen letten:
- Wacht met losgooien tot je mini een kwartier uit heeft gestaan. De ECU kan tot een kwartier nodig hebben om zaken in de ECU op te slaan.
- Zorg ervoor dat je je alarm af hebt gezet voor je de min los gooit.


3. Voeding en "Ground" aansluiten op zekeringkast

Dit kan makkelijk of profi. gelet op de tijd verwijs ik voor de profi-versie even door naar deze how to: https://f30.bimmerpost.com/forums/showt ... ?t=1575292

Makkelijker kan het als volgt:
Je maakt het kapje boven de voeten van de passagier en het kapje rechts langs de voeten van de passagier los.

Vervolgens steek je een "add-a-fuse" in zekering nummer 129, met daarin in dit geval 2x 30A zekeringen. En voilà! Je hebt een + uit de zekeringkast getapt.

Add-A-Fuse:
Afbeelding

De ground (-/MIN) sluit je als volgt aan:
Afbeelding
Dit is achter het kapje rechts van de voeten vd passagier. De ground is de zwarte kabel met blauwe krimper die vastgeschroefd zit.

[Einde update 24-05-23]

____________________________________________________________________________-

UPDATE 03-06-23:

4. LV en RV-speakers aansluiten

Bij de oude situatie gaat er een signaal naar de underseat woofers, wat vervolgens doorloopt naar de LV/RV speakers. In de nieuwe situatie worden de woofers en LV/RV apart aangestuurd.

De LV/RV kabels heb ik opgepikt bij de underseat woofers. Vervolgens heb ik deze verlengd en via de bestaande kabelboom die via de dorpel richting de HU gaat, naar de versterker geleid.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu kan alles aangesloten worden. Dit komt neer op het demonteren van je display, het luchtroostertje en de plastic trim boven het dashboardkastje. Zoals ik het gedaan heb, zweeft de versterker mooi aan een stevige buis van het frame, waardoor alles eromheen makkelijk gedemonteerd kan worden, en de AMP rustig kan blijven hangen.

Afbeelding

Oké! Nou dat was het dan! Geniet van je nieuwe high-end audio!

Nu leert de ervaring dat na een nieuwe versterker, al snel nieuwe speakers en evt. een sub woofer volgen. Dan is het wel makkelijk als je bij je versterker kunt, zonder de HU etc. te moeten demonteren. Daar heb ik het volgende op gevonden:

_____________________________________________________________________________

5. Aanpassing paneel boven dashboardkastje

Dit is heel simpel. Ik heb met een klein zaagje een stukje van het paneel verwijderd. Dit zie je niet en doet niks af aan de stevigheid van het geheel. Ik heb ook 2 clipjes verwijderd, waardoor het paneel nu met 2 clips vast zit ipv met 4.

Afbeelding

*Einde HOW-TO [/HOW-TO]
Laatst gewijzigd door Eviate87 op 11 aug 2023, 21:20, 11 keer totaal gewijzigd.
F56 COOPER LCI 2018 | Upgrades: | *Reverse-camera | *DSP-amp + Sub/Speakers/Sound-proofing | *8,8" Touch Display | *Chip-tuned: 174PK/282Nm | *Auto-dimming binnenspiegel | Gyeon Ceramic Coat |
Gebruikersavatar
Daniel_S
NMC Moderator
NMC Moderator
Contacteer:
Locatie: Odijk
Berichten: 1968
Lid geworden op: 08 aug 2013, 23:26

Re: How-To: DSP Versterker achter dashboard #F56 mini #Base-audio #Voeding uit zekeringkast #Match Up 7BMW

18 mei 2023, 21:44

Wauw. Goed bezig.
Heb helaas geen f56 . Maar ziet er wel uit als een mooi project!
Afbeelding
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2219
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: How-To: DSP Versterker achter dashboard #F56 mini #Base-audio #Voeding uit zekeringkast #Match Up 7BMW

19 mei 2023, 08:25

Hallo Erik.

Vroeger durfde ik nog wel eens een radio of versterkertje inbouwen maar tegenwoordig in die moderne auto's is de electronica abacadabra voor mij.
Ik heb een F56 van Bj.2015 met de navi XL zonder touchscreen en volgens mij de Boost radio. Geen Harman Kardon. Ben daar tevreden mee maar weet dat het nog beter kan.
Voor anderen die wél willen upgraden is jouw optie vast een goed idee maar dan moet hij/zij wel wat handiger zijn voor zo'n klus dan ik. :wink:

Paar puntjes die ik me afvraag:

-wat kun je verwachten qua geluid? Zelfde als HK of beter?
-kosten?
-wil je dit eventueel tegen betaling uitvoeren voor forumleden? Het staat bij DIY maar ik denk dat er veel leden er niet aan durven beginnen, omdat de electronica in moderne auto's dure storingen kunnen krijgen als je een en ander verkeerd doet.
Gebruikersavatar
Eviate87
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: N-B
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 feb 2023, 23:04

Re: How-To: DSP Versterker achter dashboard #F56 mini #Base-audio #Voeding uit zekeringkast #Match Up 7BMW

19 mei 2023, 18:48

Daniel_S schreef:
18 mei 2023, 21:44
Wauw. Goed bezig.
Heb helaas geen f56 Afbeelding. Maar ziet er wel uit als een mooi project!
Ik denk dat het in essentie bij vrijwel alle bmw’s/mini’s kan, zolang ze geen versterker hebben. Als je wel een versterker hebt dan is een (Veul betere!) aftermarket versterker meestal gewoon plug & plug en hoef je niet zo moeilijk te doen zoals ik haha.

ter verduidelijking:
Een head-unit heeft heeft als het goed is een of meerdere audio outs. Vaak gaat het om een ISO-aansluiting, die uit 8 pinnetjes (signalen) bestaat.

In mijn geval (F56 met base audio), waren die 8 signalen (steeds + en -. Dus 4x2=8 pinnetjes):
- Links achter (LA)
- RA
- Underseat woofer L, welke doorgelust zit naar de LV speaker.
- Underseat woofer R, welke doorgelust zit naar de RV speaker.

Deze signalen leveren zodanig vermogen, dat er muziek uit de speakers komt. De head unit levert zelf zijn “versterking”.

Na het coderen van de HU naar “HIFI”, geven diezelfde pinnetjes eigenlijk alleen informatie, dus is een lage output voldoende. Dit komt neer op:
- LV
- RV
- LA
- RA

De DSP versterker verwerkt deze info en maakt er een heel (audio-)feest van. Het geluid klinkt meteen VEEEEL beter/dynamischer en ook harder dan zonder versterker.
F56 COOPER LCI 2018 | Upgrades: | *Reverse-camera | *DSP-amp + Sub/Speakers/Sound-proofing | *8,8" Touch Display | *Chip-tuned: 174PK/282Nm | *Auto-dimming binnenspiegel | Gyeon Ceramic Coat |
Gebruikersavatar
Eviate87
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: N-B
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 feb 2023, 23:04

Re: How-To: DSP Versterker achter dashboard #F56 mini #Base-audio #Voeding uit zekeringkast #Match Up 7BMW

19 mei 2023, 19:14

niekcarfreak schreef:
19 mei 2023, 08:25
Hallo Erik.

Vroeger durfde ik nog wel eens een radio of versterkertje inbouwen maar tegenwoordig in die moderne auto's is de electronica abacadabra voor mij.
Ik heb een F56 van Bj.2015 met de navi XL zonder touchscreen en volgens mij de Boost radio. Geen Harman Kardon. Ben daar tevreden mee maar weet dat het nog beter kan.
Voor anderen die wél willen upgraden is jouw optie vast een goed idee maar dan moet hij/zij wel wat handiger zijn voor zo'n klus dan ik. :wink:

Paar puntjes die ik me afvraag:

-wat kun je verwachten qua geluid? Zelfde als HK of beter?
-kosten?
-wil je dit eventueel tegen betaling uitvoeren voor forumleden? Het staat bij DIY maar ik denk dat er veel leden er niet aan durven beginnen, omdat de electronica in moderne auto's dure storingen kunnen krijgen als je een en ander verkeerd doet.
Paar puntjes die ik me afvraag:

-wat kun je verwachten qua geluid? Zelfde als HK of beter?

Moeilijk te zeggen, gezien ik nooit HK heb gehad of gehoord. Ik weet wel dat het upgraden van een HK amp, naar bijv. zo'n Match dsp-versterker een mega-upgrade is. Winkels adviseren over het algemeen ook om de versterker als eerste te vervangen (want geeft meeste winst). Vervolgens kun je naar andere speakers gaan kijken. Ik heb later mijn voorspeakers vervangen, zodat ik ook tweeters heb voor de hoge tonen. Die hoge tonen ontbreken namelijk compleet bij de standaard audio.

-kosten?

Ligt er aan welke versterker je kiest. Ik had deze Match UP 7BMW voor €500,- op marktplaats gevonden. Deze heeft blijkbaar ook prijzen gewonnen etc. dus is wel redelijk high-end. Verder kosten van kabels / connectors etc. (minder dan €100,- en iemand betalen om de HU op HIFI te zetten €50,-?

-wil je dit eventueel tegen betaling uitvoeren voor forumleden? Het staat bij DIY maar ik denk dat er veel leden er niet aan durven beginnen, omdat de electronica in moderne auto's dure storingen kunnen krijgen als je een en ander verkeerd doet.

Daar sta ik op zich wel voor open, alleen dan moet ik ff goed nadenken over wat het dan zou kosten. Voor degenen die wat handiger zijn, zou ik bijv. wel een custom "plug & play" draadboom kunnen maken voor de Amp in Dash constructie die ik bedacht heb.

Maar als ik het zo hoor, dan is er dus wel interesse in een how-to, dus ik zal er binnenkort eens aan beginnen.
F56 COOPER LCI 2018 | Upgrades: | *Reverse-camera | *DSP-amp + Sub/Speakers/Sound-proofing | *8,8" Touch Display | *Chip-tuned: 174PK/282Nm | *Auto-dimming binnenspiegel | Gyeon Ceramic Coat |
Gebruikersavatar
Empo
One wheel wonder
One wheel wonder
Contacteer:
Berichten: 44
Lid geworden op: 04 okt 2018, 11:21

How-To: DSP Versterker achter dashboard #Mini Cooper #Base / Stereo Audio #Voeding uit zekeringkast #Match Up 7BMW

01 jun 2023, 07:39

Mooie how-to. Goed bezig! Wat betreft remote of local coding kan ik ook helpen mits dat gewenst is. Daarnaast zou je de speakers hierna kunnen vervangen met HK, beginnend met de subwoofers onder de stoelen. Je zult gelijk een beter geluid hebben.

Ook is officiële hk retrofit mogelijk… ik denk dat het kwa kosten bijna net zo duur zal zijn…
Laatst gewijzigd door Empo op 01 jun 2023, 07:39, 1 keer totaal gewijzigd.
www.EaCarWorks.nl
Mini Countryman JCW F60 LCI 306PK
Gebruikersavatar
Revelator
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Oosterhout
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 feb 2008, 16:47

Re: How-To: DSP Versterker achter dashboard #Mini Cooper #Base / Stereo Audio #Voeding uit zekeringkast #Match Up 7BMW

01 jun 2023, 09:35

Mooi Project en duidelijke uitleg, ik heb helaas ook geen HK in de Mini, dit is misschien een mooie optie! Bedankt voor het delen!!
Gebruikersavatar
Eviate87
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: N-B
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 feb 2023, 23:04

Re: How-To: DSP Versterker achter dashboard #Mini Cooper #Base / Stereo Audio #Voeding uit zekeringkast #Match Up 7BMW

01 jun 2023, 11:54

Empo schreef:
01 jun 2023, 07:39
Mooie how-to. Goed bezig! Wat betreft remote of local coding kan ik ook helpen mits dat gewenst is. Daarnaast zou je de speakers hierna kunnen vervangen met HK, beginnend met de subwoofers onder de stoelen. Je zult gelijk een beter geluid hebben.

Ook is officiële hk retrofit mogelijk… ik denk dat het kwa kosten bijna net zo duur zal zijn…
Danku!

Mijn 2e stap was inderdaad ook het vervangen van speakers en soundproofing. Het geluid was direct al stukken beter mét versterker, o.a. omdat de speakers daardoor alleen hun eigen “frequency range” hoeven te produceren en daardoor eerder ontlast dan belast worden door de amp upgrade. Met HK of aftermarket upgrade speakers wordt het dan idd nóg beter.

Afgelopen weekend heb ik een subwoofer toegevoegd van helix, die onder de dubbele bodem vd achterbak past. Dat heeft opnieuw het geluid getransformeerd! Nadeel was dat ik hierdoor alsnog kabels naar achteren heb moeten trekken haha. Maar het was het zeker waard! Het binnenspiegeltje trilt nu gezellig mee. Overigens meteen vd gelegenheid gebruik gemaakt om alles te soundproofen en een rear-view camera te installeren met dank aan @Empo’s tutorial hier :icon_top:
F56 COOPER LCI 2018 | Upgrades: | *Reverse-camera | *DSP-amp + Sub/Speakers/Sound-proofing | *8,8" Touch Display | *Chip-tuned: 174PK/282Nm | *Auto-dimming binnenspiegel | Gyeon Ceramic Coat |

Terug naar “MINI F56 (Hatchback), F55 (Hatchback 5-deurs), F54 (Clubman)”