Countryman Cooper of Cooper S?

Van alles over de 3de generatie MINI.
Plaats reactie
Raedarius
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 aug 2018, 10:43

21 aug 2018, 17:17

Hierboven heb ik in de daarvoor bestemde rubriek mij aan de hand van mijn autogeschiedenis voorgesteld. Ik worstel nu met de volgende prangende vraag.

Ik overweeg over enkele maanden een Countryman Mark II aan te schaffen. Graag hoor ik van de kenners of ze de driecylinder (136 pk) of de vier cylinder (180 pk) prefereren. Ik noem een aantal vragen die bij me opkomen. Is die laatste de meerprijs van 7000 wel waard? Kan de auto het vermogen van 180 pk zonder ALL4 wel goed kwijt op het asfalt? Is de 3 cylinder -mede door zijn lichter gewicht- niet wendbaarder en meer "MINI"? Autoreviews tenderen meestal, maar niet altijd, naar de vier cylinder, voor wat deze reviews ook maar waard zijn.

Bij voorbaat veel dank vooor jullie reacties.
Raedarius
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 aug 2018, 10:43

07 sep 2018, 19:00

Veel dank voor het ene advies op de kennismakingsthread. Ik vrees dat ik verder zelf zal moeten uitzoeken. Als ik Gaspedaal.nl of Mini Next kijk, zie ik bijzonder weinig Cooper S auto's staan. Kennelijk vindt men die ongeveer
E 7000 extra wel een erg hoge meerprijs. …..
Gebruikersavatar
Markos
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 211
Lid geworden op: 23 feb 2013, 11:03
Locatie: Enschede

07 sep 2018, 20:11

Die driecilinders zijn uitstekend te chippen ;)

Van wat ik gelezen heb in de autobladen komt de driecilinder wat feller over, hangt lekkerder aan het gas. Maar zoals in je voorsteltopic ook gezegd zou ik eerst wat proefritten maken.

En chiptunen is natuurlijk ook nog een mogelijkheid. Heb even wat gezocht, en bij Beek bijvoorbeeld heb je voor 500 euro 180pk(!!) uit de driecilinder. Daar ben ik toch wel even stil van...
https://www.minispeed.eu/product/tuning ... pk-3e-gen/
Groeten, Mark

2008 Mini Clubman Cooper S, 1991 Mini Cooper, 2007 Ford S-Max 2.5T, 1986 VW T3 Westfalia, 2000 VW T4 California
Raedarius
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 aug 2018, 10:43

13 sep 2018, 22:36

Veel dank voor deze info! Ik ga nog proefrijden …..
Gebruikersavatar
Markos
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 211
Lid geworden op: 23 feb 2013, 11:03
Locatie: Enschede

14 sep 2018, 11:16

Misschien ook een goed idee om eens proef te rijden in eentje die gechipt is. Uiteraard laat de 4-cilinder zich ook heel goed chippen. Bedenk en ervaar voor jezelf wat je acceptabel vindt qua power.
Groeten, Mark

2008 Mini Clubman Cooper S, 1991 Mini Cooper, 2007 Ford S-Max 2.5T, 1986 VW T3 Westfalia, 2000 VW T4 California
Gebruikersavatar
ITSU028
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1113
Lid geworden op: 09 jul 2006, 14:54
Locatie: Amstelveen

01 nov 2018, 14:28

Lastige vraag gezien dit erg persoonlijk is en, je zegt het zelf al, hoeveel wil/kan je betalen!
Per definitie is een Countryman een relatief wat zwaardere auto welke zich als een GT laat berijden.
Geen strepentrekker maar gewoon snel & vlot.

De 3 cylinders zijn fijne motoren welke lekker klinken en prima aan het gas hangen.
Of 136 pk vlot genoeg is kun je alleen zelf beoordelen.
Een ALL4 is mooi, brengt echter ook weer extra gewicht met zich mee en minder dynamiek in rijgedrag.

Maar nogmaals, mijn persoonlijke mening op basis van rijervaring met deze type Mini's
Wat al eerder gezegd is, ga proefrijden. :icon_top:
F56S JCW PRO LCI
Plaats reactie

Terug naar “MINI-Talk”