Countryman Cooper of Cooper S?

Van alles over de 3de generatie MINI.
Raedarius
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 aug 2018, 10:43

Countryman Cooper of Cooper S?

21 aug 2018, 17:17

Hierboven heb ik in de daarvoor bestemde rubriek mij aan de hand van mijn autogeschiedenis voorgesteld. Ik worstel nu met de volgende prangende vraag.

Ik overweeg over enkele maanden een Countryman Mark II aan te schaffen. Graag hoor ik van de kenners of ze de driecylinder (136 pk) of de vier cylinder (180 pk) prefereren. Ik noem een aantal vragen die bij me opkomen. Is die laatste de meerprijs van 7000 wel waard? Kan de auto het vermogen van 180 pk zonder ALL4 wel goed kwijt op het asfalt? Is de 3 cylinder -mede door zijn lichter gewicht- niet wendbaarder en meer "MINI"? Autoreviews tenderen meestal, maar niet altijd, naar de vier cylinder, voor wat deze reviews ook maar waard zijn.

Bij voorbaat veel dank vooor jullie reacties.
Raedarius
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 aug 2018, 10:43

Re: Countryman Cooper of Cooper S?

07 sep 2018, 19:00

Veel dank voor het ene advies op de kennismakingsthread. Ik vrees dat ik verder zelf zal moeten uitzoeken. Als ik Gaspedaal.nl of Mini Next kijk, zie ik bijzonder weinig Cooper S auto's staan. Kennelijk vindt men die ongeveer
E 7000 extra wel een erg hoge meerprijs. …..
Gebruikersavatar
Markos
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Enschede
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 feb 2013, 10:03

Re: Countryman Cooper of Cooper S?

07 sep 2018, 20:11

Die driecilinders zijn uitstekend te chippen ;)

Van wat ik gelezen heb in de autobladen komt de driecilinder wat feller over, hangt lekkerder aan het gas. Maar zoals in je voorsteltopic ook gezegd zou ik eerst wat proefritten maken.

En chiptunen is natuurlijk ook nog een mogelijkheid. Heb even wat gezocht, en bij Beek bijvoorbeeld heb je voor 500 euro 180pk(!!) uit de driecilinder. Daar ben ik toch wel even stil van...
https://www.minispeed.eu/product/tuning ... pk-3e-gen/
Groeten, Mark

2008 Mini Clubman Cooper S
Raedarius
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 aug 2018, 10:43

Re: Countryman Cooper of Cooper S?

13 sep 2018, 22:36

Veel dank voor deze info! Ik ga nog proefrijden …..
Gebruikersavatar
Markos
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Enschede
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 feb 2013, 10:03

Re: Countryman Cooper of Cooper S?

14 sep 2018, 11:16

Misschien ook een goed idee om eens proef te rijden in eentje die gechipt is. Uiteraard laat de 4-cilinder zich ook heel goed chippen. Bedenk en ervaar voor jezelf wat je acceptabel vindt qua power.
Groeten, Mark

2008 Mini Clubman Cooper S
Gebruikersavatar
ITSU028
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Oosterbeek
Berichten: 1168
Lid geworden op: 09 jul 2006, 14:54
Nederland

Re: Countryman Cooper of Cooper S?

01 nov 2018, 13:28

Lastige vraag gezien dit erg persoonlijk is en, je zegt het zelf al, hoeveel wil/kan je betalen!
Per definitie is een Countryman een relatief wat zwaardere auto welke zich als een GT laat berijden.
Geen strepentrekker maar gewoon snel & vlot.

De 3 cylinders zijn fijne motoren welke lekker klinken en prima aan het gas hangen.
Of 136 pk vlot genoeg is kun je alleen zelf beoordelen.
Een ALL4 is mooi, brengt echter ook weer extra gewicht met zich mee en minder dynamiek in rijgedrag.

Maar nogmaals, mijn persoonlijke mening op basis van rijervaring met deze type Mini's
Wat al eerder gezegd is, ga proefrijden. :icon_top:
F56S JCW PRO LCI

Terug naar “MINI-talk”