6-traps automaat F54 Clubman

Van alles over de 3de generatie MINI.
Ruudvl
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jan 2020, 16:06

6-traps automaat F54 Clubman

01 jan 2020, 20:05

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en heb het plan gevat om een jonge Clubman uit 2018 met automaat aan te schaffen.
Ik heb totaal geen ervaring met Mini of BMW dus kan ik wel wat van jullie expertise gebruiken.

Nu heb ik wel gelezen dat er een nieuwe 7-traps automaat in de mini's vanaf 2018 beschikbaar is maar de meeste die ik zie hebben nog een 6-traps automaat. Zijn er bekende problemen met de 6-traps? Of zijn er misschien een hoop redenen om echt voor een 7-traps te gaan?

Andere pre-aanschaf tips waar ik op kan letten zijn uiteraard ook zeer welkom.

Bedankt alvast!

Ruud
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2214
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: 6-traps automaat F54 Clubman

01 jan 2020, 21:41

Welkom Ruud :wink:

Wij hebben een F56 JCW met de 6v sportautomaat, dus ook flippers aan het stuur.
Na 96000km nog geen problemen gehad.

De nieuwere 7v automaat heb ik geen ervaring mee, zal misschien nog iets sneller schakelen en (theoretisch?) zuiniger zijn.
Ruudvl
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jan 2020, 16:06

Re: 6-traps automaat F54 Clubman

02 jan 2020, 19:29

Bedankt voor je reactie niekcarfreak. Met de betrouwbaarheid zal het dan wel goed zitten.
Ik ben benieuwd of het ook een beetje soepel schakeld....komende zaterdag ga ik er in eentje een proefrit maken.
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: 6-traps automaat F54 Clubman

02 jan 2020, 20:18

Hoi Ruud,

ik lees nu dat je naar een F54 opzoek bent, ik heb zelf een R55 dus kan je niet echt adviseren. Ik weet wel van Joris Geutjes, die rijdt een F57JCW-automaat-6 traps dat het prima rijdt en heeft er tot nu toe geen problemen mee. Nicole van Uitert heeft afgelopen jaar een F56 JCW automaat 7-traps gekocht en Joris heeft daar ook even in gereden en dat schijnt net weer wat beter te rijden. Wat Niek al aangeeft rijdt zo'n sportautomaat fantastisch dus verwacht dat het niet zo heel veel zal uitmaken in de rijbeleving of je nu voor de 6 cq 7 traps gaat. Wil je het laatste model (facelift) met 7 traps automaat of misschien een iets minder jonge MINI maar dan een 6 traps automaat maar wat dikker in de opties, gewoon een kwestie wat je budget toelaat en waar je de prioriteit neer legt.

Succes met de zoektocht, genoeg moois te vinden :icon_top:
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2214
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: 6-traps automaat F54 Clubman

02 jan 2020, 21:06

Ruudvl schreef:
02 jan 2020, 19:29
Bedankt voor je reactie niekcarfreak. Met de betrouwbaarheid zal het dan wel goed zitten.
Ik ben benieuwd of het ook een beetje soepel schakeld....komende zaterdag ga ik er in eentje een proefrit maken.
Ben benieuwd naar je ervaringen. Ik vind dat ie soepel schakelt, als ie dat niet doet dan is er iets mis.
Test het gedrag in alle Driving modes, dus in Green, Mid en Sport.
Ik weet niet of de Clubman altijd een sportautomaat heeft, dus met flippers aan het stuur,
maar die raad ik wel aan. Bij de F56 was dat een goedkope optie.
Af en toe vind ik het fijn om zelf al een lagere versnelling te kiezen, vooral in Sport houdt ie die even vast voordat ie weer opschakelt en dan kan ik zonder de kickdown in te trappen snel van baan wisselen bijvoorbeeld.
Of afremmen op de motor bergaf.
Bovendien kun je dan handmatig schakelen zonder de handen van het stuur te halen als je volledig zelf wilt schakelen. Dan klik je de pook eerst naar links en dan bepaal je zelf de versnellingen.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2214
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: 6-traps automaat F54 Clubman

04 jan 2020, 22:28

En hoe was de proefrit?
Ruudvl
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jan 2020, 16:06

Re: 6-traps automaat F54 Clubman

04 jan 2020, 22:47

Hahaha...leuk dat je het vraagt.... :)

De proefrit op zich was goed, ik heb vandaag gereden in een Clubman Cooper uit 2018 met een 6 bak automaat.
De auto reed lekker strak en de automaat voelde ook lekker soepel aan.
Maar toch heb ik deze niet genomen...waarom? Omdat ik juist een Mini wil hebben omdat het een aparte auto is met een speels karakter.....En deze specifieke auto was een Salt model zonder o.a. het uitgebreide licht pakket en het excitement package.

Ik ben vandaag dus wel heel wat wijzer geworden mbt de verschillen in de versies en beschikbare option packs en ik weet nu heel goed wat ik zoek in de Mini.

Ik heb nu 2 verschillende modellen Clubman Cooper op het oog. Eentje met een Pepper en eentje met een Chilli package. Allebei van 2019 met een 7-traps automaat maar ook allebei met een iets andere configuratie.
Volgende week ga ik ze allebei bekijken en dan zal het er vast wel eentje van die 2 worden.

Ik heb er zin in ..... :))
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2214
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: 6-traps automaat F54 Clubman

04 jan 2020, 23:42

Ok, ik ben benieuwd welke het word.

Terug naar “MINI-talk”