Melding over defect stads-/dagrijlicht

Van alles over de 3de generatie MINI.
danforth1967
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jun 2020, 22:00

Melding over defect stads-/dagrijlicht

09 jun 2020, 11:08

Hallo.

Sinds een week ben ik de trotse bezitter van een Mini Cooper 5 deurs uit 2017.

Ik krijg nu een melding dat het stads- en dagrijlicht defect is. (In het Engels heet dat overigens Side/Daytime Lights). Even opgezocht in de drivers guide wat dat dan precies is en dat blijken de kleine lampen aan de voorkant/onderzijde te zijn. Nu zie ik dat van de lampjes daarin (2 in de linker en 2 in de rechter) de middelste niet branden (De daytime lights). De lampjes aan de zijkanten branden wel (side lights).

Omdat beide lampjes het niet doen wilde ik eerst de zekering checken. Het schema is niet gedetaileerd genoeg om aan te duiden welke zekering specifiek voor de lampen zijn. In het schema zie ik dat alle buitenverlichting de zekeringen 9, 32, 44, 47, 52, 62 gebruiken.

Weet iemand welke zekering specifiek voor het stads-/dagrijlicht (side/daytime lights) is?

Bijgevoegd een link naar plaatjes om de boel te verduidelijken.

Bedankt alvast!

Rene

https://surfdrive.surf.nl/files/index.p ... EhjKnhP7zT#/


Extra info: Zojuist eens goed naar het zekeringschema gekeken en wat er bij mijn mini in zit qua zekeringen.
Het blijkt dat de zekeringen 32, 44, 47 en 52 niet aanwezig zijn. Zekering 62 heb ik gecheckt. Was in orde.
Zekering 9 schijnt ergens onder de moterkap te zitten. Kon niet ontdekken waar dat kastje nou precies zit. Maar 9 lijkt me ook de hoofdzekering voor alle buitenverlichting. Plus volgens het schema zit hier ook de Claxon op en die doet het gewoon.

Toch de lampjes maar checken dan.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2214
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Melding over defect stads-/dagrijlicht

09 jun 2020, 19:13

Branden ze in geen enkele stand van de lichtschakelaar?
Als er origineel gewone lampjes in zitten en deze vervangen zijn door led lampjes dan krijg je ook een storingsmelding.
Dit kun je weg coderen. Je schakelt dan de check control van desbetreffende lamp uit.
Onze F56 is 5 jaar oud met bijna 100000km en we hebben nog geen enkele lamp moeten vervangen.
danforth1967
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jun 2020, 22:00

Re: Melding over defect stads-/dagrijlicht

10 jun 2020, 16:37

Net nog even beter gekeken. Alle standen van de schakelaar geprobeerd. Het bleek dat idd het rechter lampje het niet deed. Links wel. Dit was overdag in de Auto stand en in de 0 stand van de schakelaar. 2 uur later wilde ik het lampje er uit gaan halen om te vervangen en wat blijkt hij doet 't ineens weer zonder vervanging of niks. Melding ook weg natuurlijk. Blijkbaar een haperend contact o.i.d. Het zal dus binnenkort ook wel weer terugkomen.
danforth1967
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jun 2020, 22:00

Re: Melding over defect stads-/dagrijlicht

15 jun 2020, 09:24

Opgelost. Stekkertje zat er losjes op. Na aandrukken is het probleem nu weg.

Terug naar “MINI-talk”