extra USB poort voor laden GSM

atheunis
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 13 mar 2019, 18:52

extra USB poort voor laden GSM

16 jan 2023, 16:01

Ik wilde graag achterin in mijn mini cooper uit 2015 (F56) een extra USB-poort om een gsm oid op te laden. Al zeg ik het zelf, met behulp van een dubbele poort, dremel en 3D-printer wat leuks geknutseld. Nu wil ik deze zonder infodoorgave (dus niet gekoppeld aan de carplay-usb) monteren en de draden (enkel rood en zwart voor stroom) via de 'tunnel) naar voren trekken en of ergens bij steken dat voldoende gezekerd is, of een extra zekering op een leeg plaatsje zetten). Wie heeft een idee waar ik eventueel 5V en 3,1A zonder problemen bij kan steken. Of kan ik deze 'veiliger' aan een aparte zekering hangen?
De stroomschema's van Haynes vind ik niet helemaal duidelijk... SOS
Bij voorbaat hartelijke dank!
1372
minineet
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jan 2023, 08:16

Re: extra USB poort voor laden GSM

22 jan 2023, 03:30

Hey Atheunis,

5V 3,5A is 17,5watt, dit betekend voor het 12Volt systeem een afname van ongeveer 1,5Amp. Lijkt met niet voldoende om een nieuwe kabel te rechtvaardigen.
De stroomcircuits zijn altijd over bemeten. Als je een geschakelde 12v hebt in de ruimte en weet voor welke vebruiker deze betemd is kan je ook de bijbehorende zekering 1 stap hoger inzetten. (7,5A -> 10A, 10A -> 15A,...) .
Gebruik voor de aansluiting wel automotive kabel en maak een goede krim, of soldeer verbinding afgeschermd met krimpkous. En eventueel tesa automotive tape tesa link
Op die manier zou je geen problemen hoeven te verwachten.

Succes.

Terug naar “Interieur en audio”