Led stadslichten reden tot APK afkeur?

Gebruikersavatar
JWMK5
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Contacteer:
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 sep 2022, 20:42

Led stadslichten reden tot APK afkeur?

08 nov 2022, 10:32

Ik heb afgelopen weekend de halogeenlampjes van de stadslichten vevangen door Philips X-TremeUltinon LED W5W-T10 6000k. De kleur komt nu mooi overeen met de led koplampen. De lichtsterkte is 45 lumen. In mijn beleving zijn de leds niet te vel of verblindend.
IMG_0996.jpg
Op de website van de webshop lees ik het onderstaande. Zal ik met deze wijsheid de T10 leds vóór de volgende APK vervangen door de T10 halogeen of zal dit geen problemen geven bij de APK?

EU Verordening
Mag ik Xenon of LED monteren in mijn voertuig?
U mag enkel Xenon en LED verlichting plaatsen in uw voertuig wat hiervoor gemaakt is. Alle Xenon verlichting met een H-fitting dus bijvoorbeeld H7, H4, H1, etc. is niet bestemd voor de openbare weg. Dit is zo vanwege de Nederlandse wetgeving 'Regeling voertuigen' (Artikel 4.1 en 4.2 van de regeling voertuigen) waarin Europese richtlijnen en verordeningen op het gebied van verkeersproducten nader is opgenomen. De wegenverkeerswet 1994 is hier van toepassing.

Deze verordening zegt dat xenon lampen met een H-fitting niet mogen bestaan voor de openbare weg omdat deze geen gloeidraad hebben. Hetzelfde geldt voor LED verlichting in alle mogelijke fittingen zoals H-fitting, D-fitting, T10 fitting etc. Dit betekent dat de lampen voor deze fittingen volgens deze regels niet mogen bestaan voor de openbare weg omdat deze lampen geen ECE Keurmerk (Europees keurmerk) kunnen krijgen.

De lampen mogen derhalve niet als exterieurverlichting toegepast worden op de openbare weg. U mag de lampen wel als binnenverlichting monteren, het beoogd doel van deze lampen.
Gebruikersavatar
Daniel_S
NMC Moderator
NMC Moderator
Contacteer:
Locatie: Odijk
Berichten: 1966
Lid geworden op: 08 aug 2013, 23:26

Re: Led stadslichten reden tot APK afkeur?

08 nov 2022, 11:09

De regels geven idd aan van niet, maar ik heb ook led in zowel stadsverlichting als mistlampen (1e generatie mini r 53) en nog nooit vragen of opmerkingen gehad er over.

Zou het er gewoon op gokken.

Vind de kleuren nu idd mooier op elkaar afgestemd
Afbeelding
Gebruikersavatar
BadBert
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Hoogerheide
Berichten: 278
Lid geworden op: 18 jul 2022, 11:45

Re: Led stadslichten reden tot APK afkeur?

08 nov 2022, 15:36

Ik heb nog nooit gehad dat een auto werd afgekeurd om deze reden....
en ik heb of heb gehad:
- LED in stadslicht voor
- xenon in dimlicht voor
- LED in dimlicht voor
- LED in grootlicht voor
- xenon in mistlampen
- led in mistlampen.
- LED in achterlicht/knipperlicht/remlicht

Met de mini die we nu hebben zit er ook LED in (stadlicht en knipperlichten), dit zijn echter complete units waar led in hoort... die bestaan uit ledjes, geen losse insteeklampjes meer.

Enige waar ze moeilijk over KUNNEN doen (aldus mijn apk keurmeester) is LED of Xenon in het DIMLICHT.... stadslicht en grootlicht niet.
De regels zijn ook gemaakt voor dimlicht (zegt mijn keurmeester).
Mini rijder, cabrio rijder, motor rijder.... tjah, wat niet eigenlijk? :P
-= Onze Mini Cooper-S Cabrio (R52) =-
Gebruikersavatar
JWMK5
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Contacteer:
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 sep 2022, 20:42

Re: Led stadslichten reden tot APK afkeur?

08 nov 2022, 18:20

Bedankt voor jullie reacties. Dan gok ik het erop en laat de leds gewoon zitten bij de volgende APK.
Gebruikersavatar
BadBert
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Hoogerheide
Berichten: 278
Lid geworden op: 18 jul 2022, 11:45

Re: Led stadslichten reden tot APK afkeur?

09 nov 2022, 07:47

Nog even ter toevoeging, want ik zei dat ze alleen moeilijk kunnen doen over led en xenon in dimlicht, dit gaat natuurlijk over auto's waar origineel geen led of xenon in de units zit.

Een unit heeft een keurmerk, daaraan kun je zien welke lampjes er in mogen (er zijn overigens units die wel xenon EN hallogeen mogen hebben, veelal units met projector dimlicht, een keurmerk waar ook nog extra LED op staat is er volgens mijn info nog niet).
Mini rijder, cabrio rijder, motor rijder.... tjah, wat niet eigenlijk? :P
-= Onze Mini Cooper-S Cabrio (R52) =-
Gebruikersavatar
innocenti1300
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Regio Den Bosch
Berichten: 129
Lid geworden op: 20 jun 2021, 10:07

Re: Led stadslichten reden tot APK afkeur?

30 jul 2023, 09:45

Gewoon laten zitten voor de APK. Heb in de auto van mijn vrouw al 10jr led stadslichtjes. Enige waar de keurmeester op moet letten is de kleur (wit) en of er geen kleurverschil zit tussen links en recht. Zolang je niet boven de 6000k uitkomt zou het geen problemen op moeten leveren.
Gebruikersavatar
innocenti1300
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Regio Den Bosch
Berichten: 129
Lid geworden op: 20 jun 2021, 10:07

Re: Led stadslichten reden tot APK afkeur?

30 jul 2023, 09:46

En je modificatie is erg geslaagd. Staat veel beter zo

Terug naar “Exterieur”