REMUS kleppenuitlaat : afkeur? Validatieverslag?

VintageSpeed
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: België
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 aug 2009, 23:58

REMUS kleppenuitlaat : afkeur? Validatieverslag?

05 jul 2018, 00:10

Ik wil een kleppenuitlaat op mijn F55 S laten installeren, maar nu verneem ik van de dealer dat hij vermoed dat dit problemen geeft bij de Belgische keuring.

Er is een versie met EU conformiteit en een versie zonder EU conformiteit. Ik vermoed trouwens dat de versie met EU conformiteit dan (in theorie) zelfs nog gemonteerd moet worden zonder de klepcontrole, omdat deze NIET EU goedgekeurd is.

Op een Duits forum las ik dat dat allemaal met decibels te maken heeft, gezien een open klep te luid zou zijn en vandaar dat de sturing geen EU goedkeur meer heeft (vraag ik me toch af hoe Acrapovic en de JCW Prop uitlaten dat doen :O )

In ieder geval hier is de wetgeving in België (GOKA) :

De verbouwingen aan een voertuig werden opgedeeld in twee categorieën : sommige
verbouwingen dienen gestaafd te worden aan de hand van een validatieprocedure en
andere niet.

Er zijn drie validatieprocedures mogelijk:
• een validatieprocedure aan de hand van een HOMOLOGATIEATTEST voor e- of E goedgekeurde onderdelen
• een validatieprocedure aan de hand van een VALIDATIEVERSLAG voor niet e- of E goedgekeurde onderdelen gevalideerd door een erkend labo of erkende instelling
• een validatieprocedure aan de hand van een MONTAGEHANDLEIDING voor sommige verbouwingen

Volgende onderdelen moeten een validatieprocedure ondergaan:
1. niet e- of E- goedgekeurde buitenspiegel
2. e- of E- goedgekeurde zetel
3. niet e- of E –goedgekeurde zetel
4. e- of E- goedgekeurde uitlaat
5. niet-originele uitlaat

6. niet e- of E goedgekeurde kunststoffen motorkap
7. vlinderdeuren
8. veiligheidsgordels
9. veiligheidskooi
10. velg met adapter

Iemand ervaring hiermee?? Beter wat meer uitgeven aan de JCW Pro uitlaat met certificaat? :O
VintageSpeed
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: België
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 aug 2009, 23:58

Re: REMUS kleppenuitlaat : afkeur? Validatieverslag?

07 jul 2018, 13:06

Geen Belgen hier met een kleppenuitlaat die niet op een JCW staat?

Zelfs Mini België zelf heeft me per mail bevestigd dat "in principe" de JCW Pro kleppenuitlaat niet goedgekeurd is op een F56/F55 S, enkel op de JCW. Het validatieverslag is blijkbaar enkel geldig voor dat type.

België is op het vlak van regelgeving echt een ramp, Ik kan me voorstellen dat in NL dit geen enkel probleem vormt, zolang er maar EU conformiteit op zit.
Gebruikersavatar
louisvdd76
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Molenhoek
Berichten: 6371
Lid geworden op: 28 okt 2016, 23:10
Nederland

Re: REMUS kleppenuitlaat : afkeur? Validatieverslag?

08 jul 2018, 20:10

Klopt in NL is dit geen issue.
Ik weet dat de regels in België best raar en streng zijn

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”