Remblokken voor F54 JCW LCI vervangen

michail
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 89
Lid geworden op: 16 jul 2015, 19:43

Remblokken voor F54 JCW LCI vervangen

27 mei 2022, 17:21

Iemand ervaring met het wisselen van de remblokken van een F54 JCW.

In tegenstelling tot het oude type, waar bij mij de blokken geborgd waren met veertjes in de zuigers, zijn de klokken bij het nieuwe type blijkbaar op een andere wijze bevestigd aan de zuigers. Het lijkt alsof ze geplakt zijn. Ik krijg ze echter met geen mogelijkheid los. De blokken zitten zo vast, dat je de zuigers bijna uit de klauw trekt

Iemand dit al meegemaakt, of tips hoe de blokken los te maken van de zuigers?
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2220
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Remblokken voor F54 JCW LCI vervangen

27 mei 2022, 19:02

Je schrijft veertjes, bedoel je die ronde metalen plaatjes die in de zuigers klemmen?
Daar heb ik ook moeite mee gehad bij mijn F56 JCW.
Die plaatjes zijn schijnbaar niet los te koop.
Schoonmaken en hergebruiken dus maar aangezien ze niet meer plakken zit er op originele MINI remblokken een kleeffolie.
Ik vermoed dat dit ervoor zorgt dat de blokken niet gaan rammelen of piepen.

Om je blokken los te krijgen voorzichtig een schroevendraaier tussen het plaatje en de achterkant van het remblok tikken.
Let op dat je niet uitschiet tegen de stofhoes. Gebruik een goede zaklamp om te kijken wat je doet!
Succes!!!
michail
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 89
Lid geworden op: 16 jul 2015, 19:43

Re: Remblokken voor F54 JCW LCI vervangen

28 mei 2022, 08:32

Hi Niek,

dank voor je snelle reactie. Inderdaad ik bedoelde met veertjes de ronde metalen bolletjes/veertje die achter op de blokken zitten om ze in de zuiger te bevestigen. Die versie ken ik (dat lukt door afzonderlijk aan de onder en bovenkant een beetje te wrikken) Overigens zatten die bij de remblokken (was wel origineel Brembo).

Helaas lijkt het anders te zitten bij de LCI: de blokken lijken wel geplakt te zitten op de zuigers; er is met geen mogelijkheid (voor mij althans) enige beweging in te krijgen. Zodra je het remblok van de zuigers probeert te verwijderen komen de zuigers mee naar buiten. Ik ben benieuwd of iemand dat ook al eens heeft ervaren en hoe die dat heeft of gelost. Of dat iemand mij kan bevestigen dat inderdaad de blokken ook nog met de metalen bolletjes/veertjes in de zuigers gedrukt zit. Dit voordat ik de boel kapot maak :wink:
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2220
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Remblokken voor F54 JCW LCI vervangen

28 mei 2022, 10:45

Ik heb geen idee of het bij een LCI anders is.
Ik heb voor onze F56 JCW bouwjaar 2015 oem remblokken gekocht bij Ekris en deze blokken hadden aan de achterplaat een vel papier wat ik er voor montage af moest trekken. Hele plaat plakt dan om aan de zuigers te hechten.
Ik heb die ronde metalen plaatjes die in de zuiger klemmen ook weer gemonteerd. Af fabriek zat de lijm op die ronde plaatjes.
Ik kan me haast niet voorstellen dat het nu bij de F54 weer anders is.
Ik kreeg de blokken eerst ook niet los van de zuigers, omdat ik dat systeem niet kende.
Ik heb toen telefonisch contact opgenomen met Ekris en een monteur heeft me toen zeer netjes uitgelegd hoe een en ander gemonteerd zit. :icon_top:
Toen ik dat wist durfde ik wat meer en heb ik met een schroevendraaier tussen die ronde plaatjes en het remblok getikt totdat de lijm losliet.
Je moet wel met een goede zaklamp in de klauw schijnen, anders zie je niet wat je doet.
Het gaat dus over de 4 zuiger klauwen.
De zuigers druk je met de vingers zo terug op voorwaarde dat ze goed gangbaar zijn.
michail
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 89
Lid geworden op: 16 jul 2015, 19:43

Re: Remblokken voor F54 JCW LCI vervangen

28 mei 2022, 11:30

Hi Niek,

dank je wel, ik verwacht ook geen grote verschillen tussen de 56 en 54, behalve dat de klauw en schijf groter zijn. Je bevestigd mijn vermoeden dat waarschijnlijk het blok op de zuigers is geplakt; dat was bij de onze 56 niet geval; slechts geklemd met de "bolletjes", en ook de vervangende set (Brembo origineel) had geen plak/kleef laag. we gaan een nieuwe poging wagen :wink:
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2220
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Remblokken voor F54 JCW LCI vervangen

28 mei 2022, 17:04

Succes! Laat even weten of het lukt aub.
michail
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 89
Lid geworden op: 16 jul 2015, 19:43

Re: Remblokken voor F54 JCW LCI vervangen

29 mei 2022, 09:48

niekcarfreak schreef:Succes! Laat even weten of het lukt aub.
Komt voor elkaar
michail
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 89
Lid geworden op: 16 jul 2015, 19:43

Re: Remblokken voor F54 JCW LCI vervangen

30 mei 2022, 19:19

Helaas geen succes aan de voorkant en de speciaal aangeschafte Ancel om de elektronische handrem in service stand te zetten werkte niet: de servicestand wordt niet ondersteund (hoewel dit volgens de beschrijving wel het geval zou moeten zijn) door Ancel

we gaan eens broeden hoe we deze teleurstelling om gaan zetten in succes
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2220
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Remblokken voor F54 JCW LCI vervangen

30 mei 2022, 22:43

Balen! Toch snap ik niet wat het probleem met de voorste blokken kan zijn.

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”