Dutch Time Attack Championship 2019

Ultralite Wheels lichtgewicht (race)velgen. Tevens leverancier van performance parts en raceware van onder andere Fletcher Mini, M2 Motorsport en Buddy Club. ‘Track proven, road perfect.’
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

Re: Dutch Time Attack Championship 2019

08 mar 2019, 09:15

Rik-220TC schreef:
06 mar 2019, 13:03
Dus om leeg onder de 1000kg te komen moet er nog zeker 50kg af...

Afbeelding
speedy
NMC Legend
NMC Legend

08 mar 2019, 09:18

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding
Chill-es
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

08 mar 2019, 19:06

Lekker Rik, “mijn” bronzen wielen lijken goed van pas te komen zondag... Ach, je bent niet bang voor wat regen weet ik uit ervaring :) Das alweer lang geleden met de BRM vs MG op TT Assen man... Op naar zondag, it giet oan!
Sanderz
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

09 mar 2019, 22:20

Dik hoor, wat is de bandenmaat op de UL?
2003 R53
Rik-220TC
Sponsor
Contacteer:

Re: Summary round 1. - Dutch Time Attack Championship 2019

14 mar 2019, 11:23

Afgelopen zondag was het zover, de 1ste ronde van het Time Attack Kampioenschap werd verreden tijdens het Automaxx Streetpower evenement op het Circuit van Zandvoort. De zaterdag ervoor gaf ons kans om nog wat te testen, echter hadden we ons nooit kunnen voorbereiden op de zeikende regen van 10 maart jongstleden

Zaterdagochtend begonnen we maar eens met 20 minuten rijden as is. De schokdempers op hard, 3.5 graden negatief camber voor, ietwat uitspoor, een graadje of 2 negatief camber achter, en knallen maar. Al in de eerste sessie reed ik een respectabele hoge 2:05 wat slechts 2 seconden ligt van het maximum van 2.03 in de Pro-klasse van het kampioenschap. De auto was fel, erg on-edge, maar kwam tegelijkertijd met een ontzettend hoge fun-factor. Nooit eerder wist ik een voorwiel aangedreven auto volleerd door de Tarzan te driften. De zitpositie in de auto moest echter écht anders.

Na e.e.a. aangepast te hebben zouden we het rond 14.00 nog eens proberen. In plaats van uitspoor zouden we nu eenzelfde hoeveelheid toespoor proberen, zouden de achterwielen ietwat rechtop komen te staan, maar zou verder alles gelijk blijven. Binnen no-time reed ik een lage 2:04, enkele momenten later begon het met regenen. Toen de temperatuur eenmaal uit de semi-slicks verdwenen was zakten de rondetijden in.

Het weer werd wisselvalliger en wisselvalliger, maar de regenbanden, een set Michelin Pilot Sport 4’s moesten hoe dan ook nog even flink ingerubt worden. De MINI reed nog zo gek nog niet, relatief veel onderstuur viel op, maar ik had niets te klagen. Overall tevreden en met een klein uurtje rijtijd achter de kiezen zou het de volgende dag maar moeten gebeuren.

Afbeelding

’s Ochtends vroeg besloten Sieger en ik de auto geen toe- of uitspoor te geven om zo het onderstuurde karakter weg te poetsen. Wat volgde was een auto die in het nat presteerde als geen ander. Waar de Pro-klasse gelimiteerd is aan een rondetijd die niet sneller mag zijn dan 2:03.000 zijn de Super Pro’s niet gelimiteerd. Al in de vrije training en warming-up deed de MINI niet onder voor de 600+ pk sterke Super Pro’s en tijdens de kwalificatie wist ik met een voorsprong van 12(!) seconden de Pole Position (wat bij Time Attack achteraan starten betekend) te behalen met een rondetijd van 2:13.143. Voor de beeldvorming, dit was 0.3 seconde sneller dan de Subaru Impreza van Dennis Honig uit de Super Pro klasse.

Afbeelding

Tijdens de finale werd het kaf van het koren gescheiden. Na een warm-up ronde (pitlane uit) volgt er een flying lap en enkel dát rondje telt. Ik verbeterde mijn kwalificatietijd met nog eens 0.2 seconden tijdens die flying lap en reed een 2:12.941.

Afbeelding

Hoewel ik zelfs de Super Pro’s met maar liefst 6 seconden achter me liet, mocht ik mezelf niet de snelste van de dag noemen. Kevin Quist (Super Pro) reed met zijn Subaru Impreza een 2:10.664 in de vrije training (waar ik een 2:11.480 in de warming up reed). Desalniettemin hoeven we ons nergens voor te schamen lijkt me! We hebben het maximaal te behalen aantal punten gescoord in de eerste ronde van het Dutch Time Attack, more to come op 5 mei!

Afbeelding
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

14 mar 2019, 11:44

Fantastisch resultaat man! :)) Geeft ook wel aan dat wat mensen met dikker spul nog wel een drivermod kunnen gebruiken... :()
louisvdd76
NMC Staff
NMC Staff

14 mar 2019, 13:14

Heel erg gaaf te lezen. Echt stoer!
Ik ga zeker een keertje komen kijken aankomend seizoen.
Chill-es
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

17 mar 2019, 11:34

Sanderz schreef:
09 mar 2019, 22:20
Dik hoor, wat is de bandenmaat op de UL?
215/40/17
Rik-220TC
Sponsor
Contacteer:

Re: Dutch Superlap 2019

31 mar 2019, 12:42

Afgelopen donderdagmiddag startte er op Fb een gesprek over eventuele deelname aan de eerste ronde van het evenement Dutch Superlap. Dutch Superlap is een initiatief van Driving Fun en heeft een vergelijkbaar wedstrijdconcept als Time Attack. Het grote verschil is echter dat er géén rondetijd restricties zijn (bij Time Attack 2.03 welke 2 keer overschreden mag worden, maar wel panelties voor staan). Aangezien we nog geen testdag hebben gehad in het droog en er een aantal gulle gevers waren die me heel graag mee wilden zien doen, hebben we die avond, na het bestuderen van de reglementen, rond de klok van 23.00 maar besloten mee te doen.

Dat betekende dat ik vrijdagavond uit werk nog even mocht tanken en de vloeistoffen checken... Oh, en wassen... want na de eerste ronde van Time Attack had ik 'm in de garage gezet en er even niet naar om gekeken.

In de vrije training reed de auto zoals verwacht en zette ik in het tweede rondje een tijd van 2:04.974 en bleef ik rond de 2:05 steken. Na slechts 6 rondes besloot ik dat het genoeg was, ik hoorde gebonk en de wielkastrand links achter sneed in de banden. Dus, we mochten eerst even wat aanpassingen doen.

Afbeelding

De aanpassing was, even de onderste ring van de schokdemper vast zetten (my bad) en de spacers achter de achtervelgen weg trekken. Zoveel verschil zal het toch niet maken(...?) De warm-up verliep moeizaam. Hoewel ik mijn rondetijd wist te verbeteren met een één seconde naar 2:03.909 was de balans waar we zo hard voor gestreden hadden helemaal zoek. Veel onderstuur en waar de auto eerder als een wacko van richting veranderde (ook als je een foutje maakte), was het nu battle'n om 'm in koers te houden.

Afbeelding

Bij binnenkomst bleek de bandenspanning voor rond de 3.0 bar en achter 2.3. We verwachtten dus dat we daar een aanpassing moesten maken. Helaas heeft iemand in die sessie zijn BMW E46 M3 gecrashed en konden we niet terug de baan op. We zouden dus pas met de kwalificatie merken of het zin had gehad en om het erger te maken, we zouden niet genoeg tijd hebben om tussentijds een aanpassinkje te maken.

Afbeelding

De kwalificatie verliep moeizamer dan de warming up, maar ondanks dat plaatste ik mezelf met een tijd van 2:04.309 op pole position, ergo, ik mocht als laatste starten met de finale. Ondanks dat de tijden niet veel verschillen was de auto moeilijk te corrigeren en moesten we voor de finale een besluit maken; laten voor wat het is en WETEN hoe 'ie nu rijdt, of toch aanpassingen maken en hopen for the best. We gingen voor het laatste. Alles terug naar de ochtend en de achter wielen naar voren (i.v.m. slijtage). Kortom, spacers en bandenspanning terug en fingers crossed.

Afbeelding

De finale kent, net als met Time Attack, 1 kans om de snelste tijd neer te zetten; ondanks een paar schoonheidsfoutjes reed ik wederom een 2:04, nu .612, slechts 0.610 seconden sneller dan de nummer 2.

Afbeelding

Aangezien Time Attack een restrictie kent van 2.03 en we nu continu rond de 2.04 zaten, is het doel om wat aanpassingen te doen opdat we er continu 2.03 rijden. We gaan de bandenkeuze heroverwegen, de stabilisatorstangen, maar ook kijken wat we kunnen met de inlaattemperatuur binnen het reglement (die is continu rond de 60 graden ondanks dat we slechts een 15% reductiepulley hebben).

Anyway! Een geslaagde tes... Uh, racedag!

Afbeelding
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff

31 mar 2019, 12:54

Lekker bezig Rik en mooi om te volgen :icon_top: .
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

31 mar 2019, 13:41

Mooi resultaat weer! :icon_top:
louisvdd76
NMC Staff
NMC Staff

31 mar 2019, 16:29

Gaaf!
Mag je een aqaumist set monteren voor je inlaat temperatuur? Of valt dit buiten de reglementen?

Rik-220TC
Sponsor
Contacteer:

31 mar 2019, 17:24

Watermethanolinjectie mag in Time Attack, voor Dutch Superlap zou het betekenen dat ik promoveer naar Pro en dat betekend dat mijn rolkooi momenteel niet voldoet (lang dispuut met Sparco gehad... Ga ik jullie niet mee vervelen).

Dus ik zit meer te denken om gewoon nozzles in de scoop te boren en gewoon water over de intercooler te sprayen tijdens de hotlap :D
Rik-220TC
Sponsor
Contacteer:

08 mei 2019, 16:57

Zondag 5 mei jongstleden was het JapFest te Circuit Zandvoort het strijdtoneel van de 3de ronde van Time Attack, de 2de ronde van het kampioenschap. Het werd ons niet in de schoot geworpen deze dag, sterker nog, we hebben de finale niet eens uit kunnen rijden…

Zondag was de dag dat we voor het eerst reden op de Dunlop Direzza 03G semi-slicks in plaats van onze welvertrouwde Kumho Ecsta’s. Even wennen, want hoewel de Dunlop constanter zijn en er pas mee nokken wanneer de MINI maar bijna 1.5 G lateraal trekt, kappen de Kumho’s er mee bij zo’n 1.3 G. De Kumho’s zijn echter uitgevoerd in 215/40R17, terwijl de Dunlop’s (en andere premium merken) enkel 215/45R17 leveren. Dat wil zeggen dat de rolomtrek stevig anders en dat merk je. Waar ik met de Kumho’s nét geen 200km/h (GPS) aan tik aan het einde van het rechte stuk, haal ik op de Dunlop’s ‘slechts’ ca. 190km/h.

Afbeelding

“Mooi Rik, leuk verhaal, maar wat wil dat zeggen?”
Dat wil zeggen dat ik op de kop af dezelfde rondetijden rijd op de Kumho’s als ik doe op de Dunlops. En dat is erg jammer, want de Dunlops zijn bijna 2x zo duur! De Kumho’s zijn momenteel echter erg slecht leverbaar en vandaar dat we zoeken naar alternatieven.

Afbeelding

Tijdens de warming-up reed ik een 2:03.517 en hoewel deze ronde tijd bijna een halve seconde sneller is dan de snelste ronde tijdens Dutch Superlap, was de winst waarschijnlijk te danken aan 2 verse wiellagers op de vooras welke ervoor zorgden dat ik weer ABS had. Mijn rempunten zijn nogal verschoven: waar ik eerst remde bij einde pitmuur, kan ik nu nog bijna 30mtr doorrijden tot óver de witte lijn om vervolgens de ABS zijn werk te laten doen. Ik was nooit zo’n fan van ABS, maar die in de MINI doet erg goed zijn werk.

Afbeelding

Bij Time Attack is het een komen en gaan van eendagsvliegen. Iedereen kan zich inschrijven voor een dagbeker, óók al telt de betreffende dag, zoals afgelopen zondag, mee voor het kampioenschap. Ergo, als er iemand gaat voor de dagbeker in jou klasse die sneller is waardoor je de punten uit de finale mist (alleen de snelste 5 gaan naar de finale), en je concurrent in het kampioenschap rijdt de finale wel, loop je zonder pardon 60 tot 100 punten mis van de in totaal 160 te verdienen punten. Wat er ook gebeurd, het is zaak om die finale dus te halen. Dat lukte, in de laatste ronde van de kwalificatie pushte ik genoeg om een Honda Prelude met 400pk(!) met 0,180 seconde voorsprong van de 5de plaats te stoten.

Afbeelding

“To add speed, add lightness,” onder dat credo gingen we van start bij de finale. Met een extra 10ltr ten opzichte van de 3 tot 5 liter die nog in de tank zat moest het gedaan worden; een inlap, een hotlap en een outlap. De inlap ging goed, pas vlak voor de Kumho bocht vol op het gas om zo met ca. 160 a 165 km/h Bos uit te komen, aan het einde van het rechtstuk reed ik zelfs boven de 200km/h voor ik op de rem stampte. Dit MOEST ‘m worden. Ik kon me geen foutje permitteren, met 400 tot 600pk kun je een foutje wegpoetsen op het rechte stuk, maar met die 241 trappelende shetlanders onder de motorkap is het concentreren geblazen. Het ging werkelijk foutloos, zou ik dan eindelijk onder die 2:03 duiken? In mijn snelste ronde werd ik tenslotte nog opgehouden door een Civic die niet van zijn ideale lijn af wilde…

… Halverwege de Vodafone bocht hield de Albino in en kwam niet meer bij. Mijn eerste gedachte was een V-snaar die er af zou liggen, of een massadraad die los getrild zou zijn. Ik reed haar rustig de berm in, vloekend, tierend en teleurgesteld. Dat was, totdat de MINI weer een teken van leven begon te geven. Ik pakte de draad weer op met het vloeken en tieren. SUKKEL! >:(
Gewoon te weinig brandstof en géén surge tank of swirl pot… Terug naar de pit, want die tijd klootviolen in het gras krijg ik niet meer terug.

Afbeelding

Welnu, een leerzame dag dus. Maarrr… Ondanks dat ik het verkloot heb met de finale leest het reglement een aantal interessante paragrafen:

3.5 - De deelnemer met de snelste rondetijd (met inachtneming van de klassegrenzen en geldende resultaatseconden, zie artikel 5.4) is dag winnaar en krijgt de maximale punten voor het kampioenschap (mits ingeschreven als deelnemer voor het kampioenschap).
In het geval van een omstandigheid waarbij de coureur in een positie beland waar hij/zij niet zonder hulp kan terugkeren op de baan, vervalt het recht op het vervolgen van de finale en worden er geen eventuele kampioenschapspunten toegekend. Dit geldt voor zowel de outlap, hotlap en inlap.

5.4 - Indien harder gereden wordt dan (club 2.12) (pro 2.03), mag dit 2 keer overschreden worden waarna je de volgende wedstrijd naar een hogere klasse gaat.

Van de 5 finalisten zetten er 4 een te snelle rondetijd neer, dus sneller dan 2:03. Daarentegen ben ik, ondanks dat ik mijn hotlap niet afgemaakt heb via start-finish, ben ik wél op eigen kracht naar de pit gekomen. Resumé, de officieuze puntentelling:

1. Rik de Vrieze – 108 punten :hoera
2. Pascal Mannot (Nissan Skyline R33)– 60 punten > wordt race 3 gepromoveerd naar Super Pro (reed 10 x te snel)
3. Nick Rost van Tonningen – 57 punten > wordt race 3 gepromoveerd naar Super Pro (reed 2 x te snel)
4. Wesley van Hees (Supercharged Honda Civic) – 54 punten > wordt race 3 gepromoveerd naar Super Pro (reed 3 x te snel)
5. Lucas de Wal – 42 punten > reed te snel in de finale (2:02.934), geen punten voor finale ronde, hoeft niet te promoveren

Er is nogal wat discussie gaande over de bovenstaande regels, en mij zal het eerlijk gezegd een biet zijn, want ik heb gewoon een keiharde f**k-up gemaakt. Ik wil winnen omdat ik snelle rondjes rij, dat gezegd hebben, dweilen met de kraan open (tegen 400 tot 600pk Jappen) is natuurlijk het andere uiterste.

Enfin, het was weer een enerverende dag! Zodra de definitieve uitslag er is ga ik jullie even updaten.
28 juli race 3!

Afbeelding
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff

08 mei 2019, 18:06

Ondanks de F**k up toch de punten in de tas, hoe gek kan het lopen. Dat dit soort dingen gebeuren is natuurlijk balen maar is de beste leerschool om het de volgende keer niet fout te doen, lekker bezig Rik :icon_top:

Terug naar “Ultralite Racing”