Austin Cooper S Mk1 in Brummen

Website, plaatjes, spy-shots, reclame, magazines, TV-series, films, de krant etc. over MINI.
Tvrchimeara
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 13 aug 2021, 15:38

Austin Cooper S Mk1 in Brummen

22 sep 2021, 00:12

Hallo allemaal, ik wil toch effe reageren op die Austin Cooper S Mk1 die bij de Gallery in Brummen te koop staat. Ik zag op de Facebooksite van de New Mini Club al dat enkelen van jullie hem in het echt hebben mogen aanschouwen. Fraai lichtblauw met een wit dak, ofwel powder blue met een dak in old English white. Kuipstoeltjes erin (niet origineel, wel mooi) en bredere Minilits eronder (ook niet origineel, maar ook wel mooi). En dan ook nog eens een 1071 cc, waar er maar weinig van zijn.
Een leuke wagen, maar... voor 60 mille? Oké, 59.500 euro, maar Nico Aaldering en de zijnen willen vast ook nog een 1000 euro aan afleveringskosten aftikken.
Ik weet het, ECHTE 'snorretjes' in Cooper S-uitvoering zijn zeldzaam en dus duur, maar zo duur. En als je al 60.000 euro wil aftikken, dan moet-ie ook écht echt zijn en perfect. En dat is deze niet. Of hij echt is weet ik niet, dat kan ik zo snel niet zien. Ik heb zelf tot voor drie jaar geleden een Morris Cooper S 1275 Mk1 gehad. En ik weet dat er enkele punten zijn waar je op moet letten, met name aan de carrosserie. En ik weet ook dat er heel wat zogenoemde echte S'jes zijn die dat beslist niét zijn.
Maar goed, echt? Geen idee. Perfect? Nee, wel mooi, maar niet subliem. De portieren sluiten niet goed en hebben elk een andere kleur dan de rest van het koetswerk. Op de foto's is het kleurverschil al te zien, in levenden lijve is het nog opvallender.
Onder de motorkap ontbreekt een rembekrachtiger en die hadden S'jes altijd.
Verder: de spatbordverbreders die zijn gebruikt zijn van een te laat type. De exemplaren die op deze S zijn geschroefd zaten op Mini's uit de jaren 80, En ik vind dat misstaan. Oorspronkelijk hadden Mk1's nooit spatbordverbreders, maar als je ze al gebruikt vanwege bredere velgen, gebruik dan exemplaren van een ouder type in zwart met de bevestigingsschroeven zichtbaar aan de buitenkant. Lekker oldskool en nog steeds verkrijgbaar, want zo'n beetje alles is voor oude Mini's nog te krijgen, tot complete koetsen aan toe.
Nee, geen 60 mille voor deze Mini, hoe leuk-ie ook is. Ik heb het geld niet en ook al had ik het wel, dan had ik het er niet voor over. Wat vinden jullie?
Even nog een paar fotootjes van het dure kleinood:
27793707-42.jpg
27793707-29.jpg
27793707-192.jpg
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Austin Cooper S Mk1 in Brummen

22 sep 2021, 08:24

Tsja, als je een liefhebber vindt, zal ie het er wellicht voor over hebben. En dan neem je de onhebbelijkheden op de koop toe. Of, je ziet die onhebbelijkheden als dé mogelijkheid om h'm nog beter te maken. Origineel interieur terugbouwen, spatbordverbreders aanpassen, rembekrachtiger inbouwen, etc, etc...
Je ziet/zag dit bij de VW Kever ook hoor. Body-off gerestaureerde Kevers maar dan net niet de goede onderdelen erop voor dat bouwjaar. Toch het verkeerde lampje, of spatborden, etc. Maar wel de hoofdprijs vragen. En men vindt toch altijd wel een liefhebber die er heil inziet, die een bod doet en tot aanschaf overgaat.
En persoonlijk zou ik het ook niet doen, gewoon teveel geld voor deze Mini, vind ik. Maar als dit exemplaar nou net degene is die je mist in je toch al grote collectie voertuigen....

Terug naar “MINI op het Web en in de Media”