Emissie-discussie

Website, plaatjes, spy-shots, reclame, magazines, TV-series, films, de krant etc. over MINI.
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

Emissie-discussie

24 sep 2015, 22:37

BMW Group officieel statement over de huidige discussie omtrent dieselmotoren.

24.09.2015

Opgenomen mediagegevens:

1 Bestandsuitbreiding

De BMW Group manipuleert geen emissietesten. We houden ons aan de wettelijke eisen in elk land en aan alle lokale testeisen. Wat betreft onze voertuigen is er geen verschil in de behandeling van uitlaatgassen terwijl ze op een rollenbank (ofwel proefstand) staan of op de weg rijden.

Bij BMW Group zijn er duidelijke, bindende specificaties en processen in alle fasen van de ontwikkeling om misstanden te voorkomen.

Twee studies die door de ICCT (The International Council on Clean Transportation) zijn uitgevoerd, bevestigen dat de BMW X5 en 13 andere geteste BMW-modellen voldoen aan de wettelijke eisen ten aanzien van NOx-emissies. Men vond geen verschil tussen de NOx-emissies tijdens de laboratoriumtest en praktijktest.

Daarnaast zijn wij niet bekend met de op 24 september genoemde test in het Duitse autotijdschrift ‘Auto Bild’ die betrekking heeft op de uitstoot van een BMW X3 tijdens een proefrit. Aan ons zijn vooralsnog geen specifieke details van de test verstrekt en daarom kunnen wij deze resultaten niet verklaren. We hebben momenteel contact met de ICCT om opheldering te vragen over de uitgevoerde test.

We zijn bereid om onze testprocedures te bespreken met de betrokken autoriteiten en onze voertuigen ter beschikking te stellen zodat ze op elk gewenst moment getest kunnen worden.

Het belang van dieselmotoren in het bereiken van CO2-doelstellingen
Beleidsmakers wereldwijd, en in het bijzonder in de Europese Unie, stellen strenge normen op voor de uitstoot van CO2 en andere emissies. De doelstellingen voor 2020 in Europa kunnen alleen worden gehaald door gebruik te maken van zowel moderne dieselmotoren als verdere elektrificatie.

De tot dusver geboekte vooruitgang in CO2-reductie in Europa is grotendeels toe te schrijven aan het gebruik van dieseltechnologie. Voldoen aan toekomstige eisen is niet haalbaar zonder diesel-aandrijflijnen. Immers, een dieselmotor stoot gemiddeld ongeveer 15 tot 20 procent minder CO2 uit ten opzichte van een vergelijkbare benzinemotor.

Bij de BMW Group hebben we in de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in het verfijnen en optimaliseren van dieseltechnologie als onderdeel van ons EfficientDynamics programma.

Vorig jaar waren de dieselmodellen bij BMW goed voor 38% van de totale verkoop: Europa 80%; Duitsland 73%; VS 6%. Dit komt neer op circa 20.000 voertuigen in de Verenigde Staten in 2014.

De Euro 6 emissienorm, die van kracht ging op 1 september 2015 en bindend is voor alle nieuw geregistreerde auto’s, verbetert de bescherming van zowel het milieu als de consument.

Om de kloof tussen testresultaten enerzijds en praktijkverbruik en emissies anderzijds te dichten, werkt de Europese Unie aan een nieuwe testcyclus (WLTP). Daarnaast wordt een emissietest voor rijsituaties in de praktijk ontwikkeld die bekendstaat als ‘real driving emissions’, ofwel RDE. Wij steunen de vlotte invoering van deze nieuwe regelgeving om zo snel mogelijk duidelijkheid te verkrijgen voor de consument en de industrie.
Wat een wassen neus hebben ze daar in München. MINI is bijvoorbeeld onlangs in de USA nog op de vingers getikt vanwege onrealistische opgaaf van verbruikscijfers. Motorelectronica is al zo slim dat ze herkennen dat de emissietest wordt uitgevoerd.
Typisch geval van "wij hebben dure advocaten dus kom ons maar pakken als je durft".
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
RemcoMINI
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Gooische Matras
Berichten: 1032
Lid geworden op: 12 mei 2015, 18:03

Re: Emissie-discussie

24 sep 2015, 22:46

Ik ben er niet echt verbaasd over. Wel dat het nog zo lang heeft geduurd voordat er een merk door de mand valt, hebben ze dan toch slim gedaan... hoewel, ze zijn door de mand gevallen bij VW; zo slim was dat dus niet. ;)

Maak me ook geen enkele illusie, VW is echt niet de enige!
"Orange is the happiest color!"

Afbeelding
Gebruikersavatar
Manick
Sponsor
Berichten: 1029
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:42

Re: Emissie-discussie

25 sep 2015, 00:45

Of het nou wel of niet waar is, als de USA eens in hun eigen land kijkt, je gaat mij niet wijs maken dat een Ford f-350 met een 7.3L V8 diesel schoner is dan een 2.0L VW?? Besides dat gemiddelde
pick-up truck heeft daar in 3 inch pijp van voor naar achteren loop te roeten als stoomboot

Vandaag de dag hoef ik auto's vanaf bouwjaar 1-1-2006 niet meer te roeten tenzij ze niet door de EOBD/readness test heen komt, zelfs dan is de uitstoot 0
BurnoutBram
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Bree
Berichten: 1550
Lid geworden op: 10 okt 2011, 21:24

Re: Emissie-discussie

25 sep 2015, 05:51

Het gaat er ook niet om of ze minder vervuilen dan een f350 met vrachtwagenmotor maar dat ze er over gelogen hebben. Dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Baseman
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Helmond
Berichten: 3235
Lid geworden op: 17 aug 2014, 09:08

Re: Emissie-discussie

25 sep 2015, 10:16

Wat Remco ook zegt, ben niet verbaasd dat het zo is, wel dat men er zo lang mee weg heeft weten te komen terwijl de vermoedens hierover er al jaren zijn.
Greetz Baseman

You buy a MINI, you get a life style

Klik hier voor mijn SYR


Afbeelding
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: Emissie-discussie

25 sep 2015, 10:52

Als je een bedrijf wil aanklagen voor een dergelijk feit, moet je echt van hele goede huizen komen en 100% waterdicht hebben dat het zo is.
Dit is niet een onderzoek dat je even in een paar weken doet. Daarnaast moeten er allerlei juridische aspecten ook worden belicht alvorens men stappen onderneemt.

Stel: 1 test incl uitwerken gegevens duurt een week.
Het gaat om 10 verschillende modellen auto's, minimaal 10 voertuigen per type testen, je kan 2 testen tegelijk uitvoeren. Dan ben je een jaar verder voordat je alles rond hebt :)
Je kan niet zomaar zeggen: in de VW Polo zit de 1.2 TDI en stoot te veel uit, dus als die motor in de A3 zit, dan gedraagt die zich hetzelfde.
Daarnaast moet je bewijzen dat er idd verschil is, waar het verschil zit en wie er schuldig is. Zonder moeite weer een half jaar verder.
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
Shag
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5871
Lid geworden op: 04 apr 2016, 17:25

Re: Emissie-discussie

25 sep 2015, 11:04

Opmerkelijk genoeg is voor ongeveer iedereen al lang(er) bekend dat de opgegeven waardes - zowel uitstoot van het e.e.a. alsook vebruik - voor geen meter kloppen. Zijn ook als je kijkt naar het vebruik al meerdere procedures hier in Nederland gevoerd waarbij de rechter de ene keer de consument in het gelijk stelde, de andere keer niet 'omdat e.e.a. in een simulatiemodus wordt getest' conform EU richtlijnen en regeltjes wat 'houdbaar' was. Niemand die daar ooit een punt van heeft gemaakt op hoger niveau, en nu ze in de USA stappen nemen wordt men hier ook weer eens wakker... :lachuh
Gebruikersavatar
CasR
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Breda
Berichten: 274
Lid geworden op: 06 nov 2016, 07:15

Re: Emissie-discussie

27 sep 2015, 13:06

Is er ook bekend hoe dat de emmissie waardes worden gemanipuleerd. Worden er foutieve waardes doorgegeven of draaid de motor tijdens de test/meting met een andere software. Mij lijkt dat er een andere software van het motormanagement in eerking treedt. In dat geval kan ik me voorstellen dat er heel veel mogelijkheden zijn om de emmissie ook daadwerkelijk omlaag te krijgen. Dat dit dan niet overeenkomt met de praktijk mag toch duidelijk zijn en geen verrassing voor de hele autoindustrie.
De toelatingstesten zijn wat mij betreft alleen geschikt om auto's onderling te kunnen vergelijken op bijvoorbeeld brandstofverbruik emmissie eisen, gewicht enz.
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

Re: Emissie-discussie

29 sep 2015, 13:00

Het motormanagement herkent dat er de magische test wordt uitgevoerd en vervolgens wordt het programma in de "ultrazuinige modus" gezet om ultieme waarden uit het blok te persen. Dat is echt niet alleen VW maar zo ongeveer alle automerken. De magische test is erg voorspelbaar blijkbaar (als je verstand hebt van motorelectronica).
Daarnaast vindt bij normaal gebruik ook een verbruiksmeting plaats (en dus display op dashboard) die niet aansluit op de werkelijke kilometers versus werkelijke liters brandstof. Bij een MINI herken je dit bijvoorbeeld als ik net getankt heb en ik volgens mijn display ineens nog 650 kilometer range zou kunnen rijden (terwijl ik altijd max 500 tot 550 km op een tank haal afhankelijk van gebruik).
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Gebruikersavatar
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10008
Lid geworden op: 29 okt 2016, 08:03

Re: Emissie-discussie

29 sep 2015, 14:53

Ik vind wel dat er veel dingen door elkaar gehaald worden. In Europa hebben we de NEDC test die het theoretische verbruik meet. Die test deugt sowieso al niet, de zogenaamde situaties waarop getest wordt zijn heel onrealistisch en fabrikanten maken gewoon simpelweg gebruik van de mogelijkheden die binnen die test geboden worden (bijvoorbeeld door (plug-in) hybrids met hun maximale afstand volledig electrisch).

Nu in Amerika gaat het juist niet om het verbruik, maar om de hoeveelheden NOx, die in principe losstaat van het verbruik. Sterker nog, naar het schijnt is de auto bij de test op de rollenbank waarbij die dus in de speciale lean NOx softwaremodus gaat, onzuiniger dan met de normale software waarbij dus wel weer meer NOx vrijkomt.
Shag
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5871
Lid geworden op: 04 apr 2016, 17:25

Re: Emissie-discussie

30 sep 2015, 22:35

Marcel Always Open schreef:Dat is echt niet alleen VW maar zo ongeveer alle automerken.
Dat durf ik te betwijfelen Marcel. Meerdere motoren uit de VAG groep zijn wel erg vaak slecht in het nieuws de laatste jaren. De 1.2 en 1.4 TSI motoren wegens gebrekkige distibutiekettingen, nu 'dieselgate' en as we speak ook nog 'zuigerverengate' waarbij er sprake was van een productie'fout' met als gevolg buitensporig olieverbruik (minder wrijving = minder weerstand = .. Vul maar in). voor wat betreft de eerste en laatst genoemde punten stak en steekt Pon nog steeds de kop in het zand als puntje bij paaltje komt, net zoals haar dealers, waar men in ongeveer alle landen veel soepeler met de eindklanten omgaat. In Amerika is er zelfs al een schikking getroffen wat meer dan 100.000 voertuigen aangaat, waarbij de klanten maar liefst 8 jaar verlengde garantie hebben gekregen en alle kosten - ook achteraf - zijn vergoed. Hier wordt die productiefout glashard ontkend, zwart op wit en krijgt de klant een herstelofferte voorgelegd van enkele duizenden euro's.

Mijn ervaring is dat de arrogantie van Pon en de doorsnee VAG dealer dusdanig stuitend is dat het hoog tijd wordt dat ze daar eens flink nat gaan. Vergeet ook niet dat vrijwel alle VAG dealers binnen Nederland jarenlang stelselmatig klanten hebben afgepoeierd en duizenden euro's hebben laten betalen voor reparaties die helemaal niet door die klanten betaald hoefden te worden (distributiekettingen, olieverbruik van de TFSI motoren door te kleine zuigerveren e.d.). VAG dealers door het hele land zijn daar - met name door een-tweetjes met Pon - jarenlang behoorlijk goed mee weggekomen. Het is mij in elk geval allemaal iets te toevallig dat VAG binnen amper vijf jaar tot driemaal toe op deze wijze in het nieuws komt en er tot nu bij monde van Pon steeds makkelijk mee weg kwam door te stellen dat ''alle gevallen individueel bekeken (lees: afgepoeierd) zullen worden''.

Wat die zuigerveren betreft heeft autothrust zelfs medegedeeld dergelijke reparaties niet meer te vergoeden nu die om de haverklap stuk gaan, waarbij dit als een inherente eigenschap is betiteld. Dat in samenhang met de schikking in Amerika en diverse experts die het keer op keer bevestigen is een klare zaak zou je zeggen, maar desondanks blijven vandaag de dag dealers in Nederland dit ontkennen.... In en intriest.
Gebruikersavatar
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10008
Lid geworden op: 29 okt 2016, 08:03

Re: Emissie-discussie

30 sep 2015, 22:48

Over Autotrust, die hebben Mini er ook niet best op staan http://www.automotive-werkplaats.nl/tec ... i-cooper-s

Wat je zegt over PON en de VAG dealers zou je ook enigszins van BMW/MINI kunnen zeggen. In Duitsland zijn ze bijvoorbeeld ook veel beter omgegaan met de kettingproblematiek, gewoon preventief alles vervangen, terwijl je hier in NL nog steeds dealers hebt die de problemen stelselmatig ontkennen.

;)
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Almere
Berichten: 5707
Lid geworden op: 08 mar 2011, 11:48

Re: Emissie-discussie

01 okt 2015, 08:53

Shag schreef:Opmerkelijk genoeg is voor ongeveer iedereen al lang(er) bekend dat de opgegeven waardes - zowel uitstoot van het e.e.a. alsook vebruik - voor geen meter kloppen. Zijn ook als je kijkt naar het vebruik al meerdere procedures hier in Nederland gevoerd waarbij de rechter de ene keer de consument in het gelijk stelde, de andere keer niet 'omdat e.e.a. in een simulatiemodus wordt getest' conform EU richtlijnen en regeltjes wat 'houdbaar' was. Niemand die daar ooit een punt van heeft gemaakt op hoger niveau, en nu ze in de USA stappen nemen wordt men hier ook weer eens wakker... :lachuh
Het probleem is niet niet zozeer het niet kloppen van de waardes: als je net zo rijdt als in NEDC-test, zou je ook dezelfde waardes moeten kunnen halen (of soort van benaderen). Het truukje dat VW toepast werkt echt alleen op een testbank zo, en is dus voor consumenten niet te evenaren. Gesjoemel is het allemaal, maar hiermee zijn ze net een stapje te ver gegaan...

Terug naar “MINI op het Web en in de Media”