Retrofit dubbele tellers achter het stuur icm. NCS Expert

De binnenkant, alles over het interieur, audio, navigatie, carkits etc.
Destynx
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Velserbroek
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 sep 2016, 16:10

Retrofit dubbele tellers achter het stuur icm. NCS Expert

08 okt 2018, 08:35

Ik heb van het weekend bij Davy een setje dubbele tellers aangeschaft om achter mijn stuur te monteren ipv. de standaard toerenteller.
Ik heb in het midden nog gewoon mijn snelheidsmeter, dus geen navigatie of chrono pack.

Ik heb de tellers zo goed als werkend via NCSExpert waardoor ook (bijna) alle lampjes goed werken.

Het enige waar ik nu tegenaan loop is dat het gebruik van de richtingaanwijzer in beide richtingen er voor zorgt dat het lampje voor richting naar rechts knipperd. Bij grootlicht gaat het lampje voor richting naar links aan, en bij het gebuik van cruise gaat het lampje voor grootlicht aan (al deze lampjes zitten in de kleine snelheidsmeter achter het stuur.) Zie volgende video:

Niet heel hinderlijk maar er moet toch een manier zijn om het wel goed te laten werken.

Mijn idee is dat een van de modules moet denken dat er een navigatie of chrono pack in het midden zit, maar ik kan die setting nergens vinden. Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
Destynx
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Velserbroek
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 sep 2016, 16:10

Re: Retrofit dubbele tellers achter het stuur icm. NCS Expert

08 okt 2018, 22:32

Yes, de lampjes in het midden kloppen nog wel. Vandaar dat ik er vanuit ga dat juist ergens aangegeven moet worden dat die unit geen snelheidsmeter is maar juist een chrono pack of nav. Km stand wordt vanuit het cluster in het midden overgenomen, de tellers achter je stuur zijn zeg maar “dom”. Zodra je echt de centrale unit (chrono, nav, snelheidsmeter of toerenteller in australie) fysiek vervang kan je km stand niet meer kloppen.
Zo ver was ik ongeveer gekomen.
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Retrofit dubbele tellers achter het stuur icm. NCS Expert

09 okt 2018, 18:51

Heb je al eens in de KMB-module gekeken naar de setting van REMOTE_KOMBI??
Als die nu op 'dzm' staat, dan zou je kunnen proberen die op 'tacho_dzm_doppel_display' te zetten.

dzm = DrehZahlMesser, oftewel toerenteller.
Mogelijke waarden voor REMOTE_KOMBI zijn: nicht_aktiv, tacho, dzm, tacho_dzm, en tacho_dzm_doppel_display uiteraard.


Andere mogelijkheid even kijken wat er bij KOMBI_ART staat. Daar heb je keuze uit:
tacho_ece, dzm, navi, tacho_us en zusatzinstrument

Die 'zusatzinstrument' is volgens mij de aanduiding dat je een chrono-pack hebt. Via andere fora lees ik dat mensen daarmee de retrofitting kunnen uitvoeren. Alleen laten de meeste mensen dan wel de centrale teller vervallen... Moet er wel gelijk bij vermelden dat die 'zusatzinstrument' niet in alle software-versies beschikbaar is. Pas vanaf versie KMB_R50.C07 zit ie erin.
Destynx
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Velserbroek
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 sep 2016, 16:10

Re: Retrofit dubbele tellers achter het stuur icm. NCS Expert

10 okt 2018, 11:31

Robert schreef:
09 okt 2018, 18:51
Heb je al eens in de KMB-module gekeken naar de setting van REMOTE_KOMBI??
Als die nu op 'dzm' staat, dan zou je kunnen proberen die op 'tacho_dzm_doppel_display' te zetten.

dzm = DrehZahlMesser, oftewel toerenteller.
Mogelijke waarden voor REMOTE_KOMBI zijn: nicht_aktiv, tacho, dzm, tacho_dzm, en tacho_dzm_doppel_display uiteraard.


Andere mogelijkheid even kijken wat er bij KOMBI_ART staat. Daar heb je keuze uit:
tacho_ece, dzm, navi, tacho_us en zusatzinstrument

Die 'zusatzinstrument' is volgens mij de aanduiding dat je een chrono-pack hebt. Via andere fora lees ik dat mensen daarmee de retrofitting kunnen uitvoeren. Alleen laten de meeste mensen dan wel de centrale teller vervallen... Moet er wel gelijk bij vermelden dat die 'zusatzinstrument' niet in alle software-versies beschikbaar is. Pas vanaf versie KMB_R50.C07 zit ie erin.
Kijk hier heb ik misschien wat aan! Ik heb inderdaad in de KMB al de REMOTE_KOMBI aangepast naar tacho_dzm. tacho_dzm_doppel_display zorgde ervoor dat alle lampjes in de linker teller (toerenteller) niet werkt. Nu werken met tacho_dzm in beide tellers de meeste lampjes in ieder geval.

KOMBI_ART in de KMB module is bij mij dus greyed out op dit moment en niet aanwezig in de file zelf. Met NCSDummy kan ik er wel wat bij zetten maar volgens mij is dit niet de juiste gang van zaken. Ik heb een 2005 model met KMB_R50.C10 (als ik het goed heb) met navi en dubbelere tellers uitgelezen en deze maakt geen gebruik van de KOMBI_ART in de KMB of de RIP module (in de RIP module zitten ook 2 velden voor REMOTE_KOMBI en KOMBI_ART ). Ik heb zelf een R53 uit 2003 met de KMB_R50.C05 module, waarin dan wel geen zusatzinstrument waarde zit maar wel een navi waarde in zit. Beide zou als het goed is moeten werken maar gezien mijn auto een 2003 model is was er nog geen chrono pack beschikbaar.

Heb jij enig idee of de KMB ook echt fysiek een andere module is? Ik ga binnenkort naar een facelift ecu overstappen en hoopte dat ik dan een andere versie van de KMB module krijg maar ik ben bang dat ik alleen een andere BC module krijg. Bij de overstap naar de facelift ecu wordt de VIN van mijn auto in de nieuwe ecu gezet.
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Retrofit dubbele tellers achter het stuur icm. NCS Expert

10 okt 2018, 13:55

De KMB-module is volgens mij de KOMBI. Instrumentenpaneel, de grote klok.... Een andere BCU is dan niet automatisch ook een andere KMB.
Destynx
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Velserbroek
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 sep 2016, 16:10

Re: Retrofit dubbele tellers achter het stuur icm. NCS Expert

11 okt 2018, 07:47

Volgens mij dus ook. Het rare vind ik dus dat ik in die R53 uit 2005 met navi en dubbele tellers niks heb kunnen vinden in de KMB-module wat dit probleem met de lampjes kan oplossen. Ik zal even kijken of ik die file en de file van mijn R53 jouw kant op kan sturen, misschien kan jij er even een blik op werpen.

Terug naar “Interieur en audio”