Sleutel/deurvergrendeling

De binnenkant, alles over het interieur, audio, navigatie, carkits etc.
Newtomini
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jun 2019, 22:59

Sleutel/deurvergrendeling

12 jun 2019, 10:59

Hi mini-liefhebbers,

Mijn naam is Patrick en ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een Mini One 1.6 uit 2001. Ik heb de auto voor een 'zacht' prijsje kunnen kopen vanwege enkele kleine gebreken. Eén daarvan is de sleutel.

Bij aankoop van de Mini zat één sleutel (zie foto). Bij het indrukken van de ontgrendel-knop gaat alleen de kofferbak open. Bij het drukken van de vergrendel-knop wordt wel de gehele auto afgesloten. De deur aan de bestuurderszijde moet ik handmatig openen en de deur aan de bijrijderszijde moet via de binnenkant open worden gedaan.

Ik zie online diverse kitjes om zelf je sleutels te vervangen en/of herprogrammeren. Natuurlijk bestaat ook de mogelijkheid dat de sloten in de deur defect zijn. Ik ben zelf niet heel technisch onderlegd en wil daarom jullie om raad vragen. Mijn doel is om twee volledige werkende sleutels te hebben. Wat kan ik in dit geval het beste doen? Alvast bedankt!


Afbeelding
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Sleutel/deurvergrendeling

12 jun 2019, 19:18

Welkom op het forum!
Als je de knop drukt en de koffer gaat open, dan lijkt het me dat de afstandsbediening van de sleutel werkt, en dat de motortjes in de sloten het begeven hebben. Hoe reageren de sloten op de schakelaar in je dashboard? Doen de sloten dan wel alles automatisch?? Ook niet--> dan is de kans groot dat de motortjes kapot zijn. Alsnog meten natuurlijk, want kan ook een bedradingsprobleempje zijn, oid...

Een 2e sleutel erbij...oei, geen idee of dat zo kan. Officieel moet de dealer die aanmelden op de auto. (En de oude sleutel afmelden.)
Ik weet niet of je zo elke willekeurige nieuwe sleutel zelf kunt aanmelden op de auto. Er staat op het forum een uitleg hoe je ze opnieuw kunt synch-en, maar dat zijn reeds gekoppelde sleutels.
Waar je wel rekening mee moet houden, is het losse blokje in de sleutel. Die is voor de startonderbreker. Raak dat blokje niet kwijt, en zet h'm over in je nieuwe sleutel.
Gebruikersavatar
Mini-Gijs
Be Mini
Be Mini
Locatie: Zutphen
Berichten: 486
Lid geworden op: 21 sep 2013, 13:11

Re: Sleutel/deurvergrendeling

12 jun 2019, 23:15

Erg veel mini’s werden in die tijd geleverd met 1 remote-key en 1 normale key. Een remotekey toevoegen is vrij prijzig en kan alleen met een nieuw exemplaar met speciale code benodigd voor het inlezen. Dat kan bij BMW/mini programmeurs of bij de dealer.

De sleutel is wel te programmeren, althans het gedrag bij het indrukken van de knoppen. Dit kan een handige programmeur ook wel.

Het gedrag wat jij beschrijft lijkt op defecte sloten icm aparte programmering.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Sleutel/deurvergrendeling

13 jun 2019, 07:38

Oh wacht, je hebt maar 1 sleutel...houd er dan rekening mee dat in de sleutel 2 stukjes techniek zitten; de afstandsbediening en de startonderbreker. Die startonderbreker is de echte bottleneck, die moet gekoppeld/gecodeerd worden aan de auto. Die afstandsbediening uiteindelijk ook wel, maar is minder kritisch... De meeste setjes die ik voorbij heb zien komen, zijn setjes waarbij de originele startonderbreker wordt overgezet naar de nieuwe sleutel.
Newtomini
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jun 2019, 22:59

Re: Sleutel/deurvergrendeling

13 jun 2019, 11:54

Robert schreef:
12 jun 2019, 19:18
Welkom op het forum!
Als je de knop drukt en de koffer gaat open, dan lijkt het me dat de afstandsbediening van de sleutel werkt, en dat de motortjes in de sloten het begeven hebben. Hoe reageren de sloten op de schakelaar in je dashboard? Doen de sloten dan wel alles automatisch?? Ook niet--> dan is de kans groot dat de motortjes kapot zijn. Alsnog meten natuurlijk, want kan ook een bedradingsprobleempje zijn, oid...

Een 2e sleutel erbij...oei, geen idee of dat zo kan. Officieel moet de dealer die aanmelden op de auto. (En de oude sleutel afmelden.)
Ik weet niet of je zo elke willekeurige nieuwe sleutel zelf kunt aanmelden op de auto. Er staat op het forum een uitleg hoe je ze opnieuw kunt synch-en, maar dat zijn reeds gekoppelde sleutels.
Waar je wel rekening mee moet houden, is het losse blokje in de sleutel. Die is voor de startonderbreker. Raak dat blokje niet kwijt, en zet h'm over in je nieuwe sleutel.
Bedankt voor jullie reacties!

De schakelaar in het dashboard doet niets. Ik hoor wel een geluid, maar de sloten bewegen niet. Aannemelijk dus dat de motortjes kapot zijn. Het vreemde vind ik alleen dat de auto wel in zijn geheel op afstand kan worden afgesloten... Indien ik nieuwe motortjes besluit aan te schaffen, kan iemand mij dan een set aanraden? Ik hoor het graag!

Wat de sleutel betreft; een tweede zou fijn zijn, maar is geen must.. Als ik maar één volledig werkende heb! :)

Terug naar “Interieur en audio”