Wat rolt er in mijn dashboard..?

De binnenkant, alles over het interieur, audio, navigatie, carkits etc.
Gebruikersavatar
Sidewalker
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 dec 2019, 10:46

Wat rolt er in mijn dashboard..?

15 jan 2020, 14:36

... of liever gezegd... "waar rolt er iets in mijn dashboard?"

Wellicht weet iemand een antwoord! Bij een redelijk scherpe bocht naar links (of rechts..) klinkt er ergens uit het dashboard... "rrrrrrrrr...." en bij een bocht de andere kant op weer "rrrrrrrrrrr..."

Er ligt dus ergens iets los wat de ruimte heeft om heen en weer te rollen. Gezien het feit dat het rollen een aardige tijd hoorbaar is, kan het object een vrij lange baan afleggen. Omdat er aan de centrale klok het bevestigingspunt linksboven ontbreekt, vermoed ik dat het de schroef daarvan is welke ergens in gevallen is. Maar waar de f#..ck kan dit nou zijn? Waar moet ik het zoeken? Iemand een idee??
Gebruikersavatar
Buur
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Zuidplas
Berichten: 336
Lid geworden op: 23 okt 2017, 19:39

Re: Wat rolt er in mijn dashboard..?

15 jan 2020, 18:23

Wat voor type mini heb je?
Gebruikersavatar
Sidewalker
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 dec 2019, 10:46

Re: Wat rolt er in mijn dashboard..?

17 jan 2020, 09:48

Een R52 uit 2008
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Wat rolt er in mijn dashboard..?

17 jan 2020, 10:54

Wellicht ligt er onder het dahsboard ergens iets wat heen-en-weer rolt. De dashtop kan er redelijk betrekkelijk makkelijk eraf. Onderstaande link geeft je een beschrijvng hoe je dat kan doen.

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/r52- ... el/30461g1

Wel uitkijken met je airbags!! Geen stekkers zomaar loshalen, dat geeft onmiddellijk meldingen, die je dan weer moet laten resetten. Als je iets aan de airbags moet doen, dan altijd eerst de accu ontkoppelen.
Gebruikersavatar
Sidewalker
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 dec 2019, 10:46

Re: Wat rolt er in mijn dashboard..?

19 okt 2020, 21:08

Afgelopen week de dashtop gedemonteerd, wat best een aardige klus was, maar zeker niet ondoenbaar. In de dashtop zelf helaas niets kunnen vinden wat heen en weer kan rollen... het zit dus ergens anders... dus zit er waarschijnlijk niets anders op dan komende winter een moment te kiezen om de Mini "op stal" te zetten en te beginnen met het demonteren van het gehele dashboard, net zo lang tot ik het vervelende rollende element gevonden heb.
Gebruikersavatar
Sidewalker
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 dec 2019, 10:46

Re: Wat rolt er in mijn dashboard..?

19 okt 2020, 21:10

Oh... by the way... kun je, in geval dat het nodig is om stekkers van de airbag etc. los te trekken de accu zomaar ontkoppelen en later weer aansluiten?
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Wat rolt er in mijn dashboard..?

19 okt 2020, 22:20

De accu kan zomaar los, wellicht raakt de MINI de tijd en datum kwijt, en misschien ook je voorkeurzenders op de radio. Die kun je weer opnieuw instellen. Maar er zal niks ervan kapot gaan. Wel de polen bij de accu echt goed loshalen, en er ook voor zorgen dat ie niet per ongeluk terug kunnen vallen op de accupool. Er bij terug monteren ook goed erop zetten, niet teveel vonken trekken met half/half contact.
Wel opletten dat oa de kofferbak niet meer open gaat, ramen niet meer te bedienen, etc, als de accu ontkoppelt is. Dus liefst zet je alles van het slot, en open. En de autosleutels buiten de auto bewaren.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2214
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Wat rolt er in mijn dashboard..?

20 okt 2020, 07:24

Kan er niet iets onder de paravaan, de plaat onderaan je voorruit aan buitenzijde, rollen?!
Gebruikersavatar
Sidewalker
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 dec 2019, 10:46

Re: Wat rolt er in mijn dashboard..?

20 okt 2020, 11:30

Tijd en datum ben ik zelf ook wel eens kwijt :mrgreen: dus dat is no problem... en de radio staat meestal uit. Maar geen vreemde bijverschijnselen dus bij het loskoppelen van de accu. Had ik kunnen weten natuurlijk, heb destijds (2012) bij mijn Cooper uit 2003 als eerste de accu vervangen :O

De paravan heb ik al gecontroleerd, maar had zeker gekund... dat soort geluiden zijn vaak moeilijk te lokaliseren.

Terug naar “Interieur en audio”