Stoel gaat niet meer omlaag

De binnenkant, alles over het interieur, audio, navigatie, carkits etc.
Gebruikersavatar
YannickM
4 op een rij!
4 op een rij!
Contacteer:
Locatie: Mortsel
Berichten: 121
Lid geworden op: 12 feb 2019, 11:42

Stoel gaat niet meer omlaag

26 okt 2020, 08:47

Goedendag MIni forum

Mijn vriendin en ik rijden allebei in de Mini en verstellen daarom de stoel wel van tijd tot tijd (beetje naar voor en naar boven en omgekeerd.).
Nadat mijn vriendin er de laatste keer mee gereden heeft, wil ik de stoel terug naar beneden zetten, maar dat ging niet meer.
De stoel is alleen nog maar naar boven de verstellen en niet meer naar beneden. Dit maakt het voor mij wel lastig om te rijden omdat ik bijna tot het dak zit..
Al op internet zitten zoeken naar oplossingen, veel zeggen van nieuw stoelframe te kopen. dit kost al gauw 300 euro..

Heeft iemand dit al eerder meegemaakt en op een goedkopere manier kunnen oplossen?
768
Gebruikersavatar
MaikR53
Be Mini
Be Mini
Locatie: Zaanstad
Berichten: 459
Lid geworden op: 19 feb 2019, 20:26

Re: Stoel gaat niet meer omlaag

26 okt 2020, 10:29

Een setje JCW Sparco's kopen, die kunnen alleen naar voor en achter. Probleem opgelost haha
Nee geintje natuurlijk, je kunt het beste de stoel even demonteren, elke rails heeft voor en achter een bout (als ik het mij goed herinner een TX40).
Als je hem dan op de kop legt is het eerst dat je ziet de rails (waar ook de Boutjes in zaten) deze is puur voor het naar voor en achter stellen van de stoel. die kun je eventueel demonteren (8 boutjes). Maar let wel op dat aan dit deel nog een staalkabeltje zit (welke tijdens het naar voor klappen van de stoel het voor/achter stellen ontgrendelt).
Daaronder zit dan het echte stoel frame met de hoogte instelling, hieraan zit ook direct de bekleding etc aan vast. je kunt hierna wel de hendel demonteren (1 boutje) waarna de kap eraf getrokken kan worden (zit met meerdere clips vast. Als je dat gedaan hebt kun je bij het stel mechanisme waar iets mee aan de hand moet zijn en hopelijk kun je het dan repareren. Mocht je het niet kunnen repareren zou ik ervoor kiezen een andere stoel te kopen gezien het vervangen van het hoogte stel frame echt een drama is (stoelbekleding van het zitvlak moet eraf) en dat deel van een stoelframe bijna net zoveel kost als een compleet setje stoelen (gebruikt)
De rood omcirkelde delen hebben te maken met de hoogte instellen dus daar zou iets mis mee kunnen zijn:
Afbeelding

Hopelijk heb je hier iets aan!
Gebruikersavatar
YannickM
4 op een rij!
4 op een rij!
Contacteer:
Locatie: Mortsel
Berichten: 121
Lid geworden op: 12 feb 2019, 11:42

Re: Stoel gaat niet meer omlaag

28 okt 2020, 11:30

Man Man Dat zou echt een droom zijn die JCW stoelen.
Op marktplaats staat er een setje te koop. Mijn bankrekening zegt nee.. :(
Gaan die stoelen ook naar boven? Ik zie nergens op foto's of die hendels hebben om naar boven te gaan. (hoogte is wel belangerijk voor mijn vriendin).

Ik vermoed dat het draaiwiel aan de zijkant op het stoelframe kapot is gegaan.
De hendel voelt anders aan naar boven dan naar beneden (vroeger was dat hetzefde).
Het voelt alsof er een tand is afgebroken en ze doorslaat.

Is het tandwiel (onderste rode cirkel in foto) apart te demonteren en dus van een donor stoel te krijgen?
768
Gebruikersavatar
MaikR53
Be Mini
Be Mini
Locatie: Zaanstad
Berichten: 459
Lid geworden op: 19 feb 2019, 20:26

Re: Stoel gaat niet meer omlaag

28 okt 2020, 11:47

De JCW stoelen kunnen alleen naar voor en achter maar zitten van zichzelf wel een stukje hoger dan de standaard stoelen. (Als je wil mag je best eens komen proefzitten hoor, dan weet je of je opzoek moet gaan naar een setje)

De delen aan het frame zelf zijn niet los verkrijgbaar misschien dat je iets uit een donorframe kunt halen maar daar heb ik geen ervaring mee.

Terug naar “Interieur en audio”