Slecht tot geen radio ontvangst

De binnenkant, alles over het interieur, audio, navigatie, carkits etc.
Vinny85
Be Mini
Be Mini
Berichten: 429
Lid geworden op: 29 jun 2016, 20:52

Slecht tot geen radio ontvangst

04 nov 2020, 07:50

Beste leden in de wasstraat heeft mijn verkorte dakantenne het niet overleeft en is eraf gerukt. nu heb ik er een nieuwe antenne geplaatst.
het gaat om een 12v aangestuurde dakra antenne die fm/am ontvangt. Ik heb meteen mn autoradio vervangen omdat de Pioneer bluetooth slecht werkte en geen dab+ had. Nu alles juist aangesloten te hebben waar het hoort heb ik slecht ontvangst. Zowel van de analoge en digitale zenders. De bluetooth werkt overigens perfect.
wie heeft hier de know hou van waar ik naar moet kijken?
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Slecht tot geen radio ontvangst

04 nov 2020, 13:35

Voor DAB+/digitale zenders heb je toch een aparte antenne nodig, dat gaat dacht ik niet optimaal via de FM/AM.
Heb je trouwens alleen de antenne(spriet) vervangen, of ook de complete antennevoet? Omdat je ook spreekt van 12v aangestuurde dakra antenne. (bedoel je wellicht fakra?)
En goed de connectors nakijken, en mogelijk de kabel volgen. Er kan (dus niet altijd) namelijk een diversity-box tussen zitten, rechts onder zijraam. Die box krijgt een signaaltje uit de radio, maar als je die hebt vervangen voor een niet-standaard exemplaar....krijgt die box dan het signaal wel??
Bijlagen
afbeelding.png
Vinny85
Be Mini
Be Mini
Berichten: 429
Lid geworden op: 29 jun 2016, 20:52

Re: Slecht tot geen radio ontvangst

04 nov 2020, 15:47

Nee sorry ik ben wat vergeten. Het is idd een antene met fakra aansluiting en 12v. Ik heb bij de radio een dab+/fm-am splitter gekocht.
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Slecht tot geen radio ontvangst

04 nov 2020, 22:28

Ok dan.... Bij de splitters die ik via Google vind, zie ik vaak dat er géén antenneversterker tussen mag zitten. Zoals ik de schema's van MINI lees, zit er altijd een versterker in de voet van de originele antenne. Wellicht is dat je probleem? Probeer anders eens gewoon een los stuk draad (ong. 75 centimeter) op de antenne-ingang van de splitter aan te sluiten. Dus de MINI-antenne ontkoppelen, en tijdelijk een draad aansluiten op alleen het middelste deel/pinnetje van de fakra-stekker. Als je dan wel goede/betere ontvangst hebt, dan is het waarschijnlijk dat de versterker in de antennevoet je uitdaging is. Wellicht houd je splitter het 12v signaal naar de originele antenneversterker in de antennevoet tegen?
En de meeste splitters moeten met 12v gevoed worden. Is die 12v aanwezig op de splitter als je radio aanstaat? Ook een puntje om na te kijken. Maar ik ga er eigenlijk vanuit dat je dat al tig keer gecontroleerd hebt. :mrgreen:
Vinny85
Be Mini
Be Mini
Berichten: 429
Lid geworden op: 29 jun 2016, 20:52

Re: Slecht tot geen radio ontvangst

05 nov 2020, 06:44

Allemaal bedankt voor jullie mee lezen en reageren. Ik ben nog eens appart naar een autoradio speciaalzaak gegaan in den haag om de juiste splitter te hebben voor de juiste antenne. Ja alles zou goed aangesloten moeten zijn. Zoals ik hoor zijn er nog maar 2 opties. Alles nagaan of het goed vast zit. Of idd de stekker bij de antenne los trekken en kijken wat de fakra lijn gaat doen kwa ontvangst.

Terug naar “Interieur en audio”