Waterlekkage Mini Cooper S R53

De binnenkant, alles over het interieur, audio, navigatie, carkits etc.
Gebruikersavatar
Woetroe
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Zwolle
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 dec 2020, 16:13

Waterlekkage Mini Cooper S R53

12 jan 2021, 18:08

Beste mede forumleden,

Ik ben sinds iets meer dan een maand eigenaar van een Mini Cooper S uit 2003. Vorige week kwam ik erachter dat mijn vloermat aan de bestuurderskant wel erg vochtig was. Na een fikse regenbui stond er ineens een plas water aan beide kanten bij de voetenruimtes. Ook was de hemelbekleding nabij de voorruit nat. Mijn gedachte ging direct uit naar de afvoerleidingen van het dak, en dit klopte ook. De rubber verbindingsstukjes waren aan beide kanten van de leiding afgeschoten. Deze heb ik uiteraard terug vast gezet, met een tie-wrap er omheen. Getest op lekkage, en alles leek goed. Het water kwam keurig onder de auto vandaan op straat terecht. Na dat ik in een kwartier naar huis gereden was, wilde ik uitstappen, en ontdekte ik tot mijn schrik wederom een plasje water, dit keer alleen aan de bestuurderskant. Weer lekkage dus! Het vreemde is, dat de rit naar huis volledig droog was, en de weg was ook niet nat. Ik heb de deurrubbers al gecontroleerd, deze lijken allemaal in orde.
Heeft iemand misschien ervaring met soortgelijke problemen? Of zijn er andere bekende oorzaken van lekkages bij dit model? Ik hoor het heel graag!

Groeten, Wouter
Gebruikersavatar
Peter koster
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Kleine huis op de prairie
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 okt 2019, 11:21

Re: Waterlekkage Mini Cooper S R53

12 jan 2021, 18:12

Volgens mij heb ik dit probleem hier al eerder voorbij zien komen ,heb zelf geen r53 .dus weet er niet veel van .maar probeer even de zoekfunctie dan krijg je alle topics over dit probleem .i.i.g. Succes met verhelpen .
Gebruikersavatar
Woetroe
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Zwolle
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 dec 2020, 16:13

Re: Waterlekkage Mini Cooper S R53

12 jan 2021, 18:17

Peter koster schreef:
12 jan 2021, 18:12
Volgens mij heb ik dit probleem hier al eerder voorbij zien komen ,heb zelf geen r53 .dus weet er niet veel van .maar probeer even de zoekfunctie dan krijg je alle topics over dit probleem .i.i.g. Succes met verhelpen .
Klopt inderdaad, ik zag al een topic, echter was zijn/haar dak niet lek. Daarnaast was dat al een vrij oud topic, dus ik dacht dat ik meer kans zou hebben op ''nieuwe'' informatie als ik een nieuw topic zou beginnen :)
Gebruikersavatar
Buur
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Zuidplas
Berichten: 336
Lid geworden op: 23 okt 2017, 19:39

Re: Waterlekkage Mini Cooper S R53

13 jan 2021, 12:56

Ik heb dit probleem een tijd terug ook gehad, maar dan met een R50. Dat maakt niet uit, want de carrosserieën zijn nagenoeg hetzelfde. Ik heb daar ook eerder wat over geschreven op het forum, dus je zou het moeten kunnen vinden met de zoekfunctie... Maar ik dacht ook als eerste aan het panorama dak, maar dat was bij mij het probleem niet. Uiteindelijk bleek het een gaatje in de kit-rand van de vooruit te zijn. Ik heb de vooruit eruit gehaald en er een nieuwe in terug geplakt aangezien de oude vrij veel krassen en steenslag had. Toen leek het probleem maandenlang opgelost te zijn maar toen op een dag werd het binnen toch weer een beetje vochtig. De oplossing was het kitten van de deurrubbers en tot nu toe is de Mini altijd droog gebleven vanbinnen.
Toen ik de auto net had bleek de kofferbak wat vochtig, na het plaatsen van een nieuw kofferklep rubber was dat ook verholpen. Maar daar zou je voorin geen last van moeten hebben, hooguit beslagen ruiten bij vochtig weer.

Nu vinden mensen het vast kitten van deur rubbers vaak 'beunen', en dat is het ook wel een beetje, maar vergeet niet dat deurrubbers fabriek af bij Mini en BMW ook een klein beetje plakkerig spul mee krijgen...
Gebruikersavatar
Woetroe
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Zwolle
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 dec 2020, 16:13

Re: Waterlekkage Mini Cooper S R53

13 jan 2021, 15:39

Buur schreef:
13 jan 2021, 12:56
Ik heb dit probleem een tijd terug ook gehad, maar dan met een R50. Dat maakt niet uit, want de carrosserieën zijn nagenoeg hetzelfde. Ik heb daar ook eerder wat over geschreven op het forum, dus je zou het moeten kunnen vinden met de zoekfunctie... Maar ik dacht ook als eerste aan het panorama dak, maar dat was bij mij het probleem niet. Uiteindelijk bleek het een gaatje in de kit-rand van de vooruit te zijn. Ik heb de vooruit eruit gehaald en er een nieuwe in terug geplakt aangezien de oude vrij veel krassen en steenslag had. Toen leek het probleem maandenlang opgelost te zijn maar toen op een dag werd het binnen toch weer een beetje vochtig. De oplossing was het kitten van de deurrubbers en tot nu toe is de Mini altijd droog gebleven vanbinnen.
Toen ik de auto net had bleek de kofferbak wat vochtig, na het plaatsen van een nieuw kofferklep rubber was dat ook verholpen. Maar daar zou je voorin geen last van moeten hebben, hooguit beslagen ruiten bij vochtig weer.

Nu vinden mensen het vast kitten van deur rubbers vaak 'beunen', en dat is het ook wel een beetje, maar vergeet niet dat deurrubbers fabriek af bij Mini en BMW ook een klein beetje plakkerig spul mee krijgen...
Allereerst dank voor je reactie!

Ik heb de Mini net weer zo goed en kwaad als dat ging droog gezogen, zo direct even een stukje rijden om te kijken of het water weer terug komt. Mijn verdenking gaat nu ook uit naar het deurrubber, deze is een tikje smerig waar deze op de carrosserie bevestigd zit. Mocht het water weer terugkomen (fingers crossed), haal ik het rubber eruit, maak het schoon en kit hem vast.
Toch blijf ik het een bijzonder verhaal vinden, want er zijn nergens leksporen te zien! De vloerbedekking wordt gewoon nat...
Gebruikersavatar
Woetroe
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Zwolle
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 dec 2020, 16:13

Re: Waterlekkage Mini Cooper S R53

13 jan 2021, 18:43

Update:

Vanmiddag de auto dus droog gezogen, daarna een kwartiertje rond gereden. Al snel kwam ik er na een paar keer naar beneden kijken achter dat er gewoon weer water naar binnen loopt. Naar boven bij de pedalen is het droog, dus het moet haast ergens beneden vandaan komen. Is er misschien een afvoer achter de wielkuip of paravan die verstopt kan zitten?
Het deurrubber heb ik eruit gehaald en helemaal schoon gemaakt. Was wel redelijk smerig, maar ik kon geen duidelijke leksporen ontdekken, dus kan me niet voorstellen dat het daar vandaan komt.
Gebruikersavatar
Peter koster
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Kleine huis op de prairie
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 okt 2019, 11:21

Re: Waterlekkage Mini Cooper S R53

13 jan 2021, 21:01

Optie is testen met een grote tuingieter als je die hebt ,iemand water over de auto laten gieten en zelf met een zaklamp binnenin kijken waar het vandaan komt eventueel.
Gebruikersavatar
Woetroe
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Zwolle
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 dec 2020, 16:13

Re: Waterlekkage Mini Cooper S R53

14 jan 2021, 18:13

Update:

Vandaag de boel maar eens helemaal losgetrokken. Bestuurdersstoel eruit, en tapijt los getrokken. He-le-maal vol gezogen. Heb er denk ik wel 3 liter water uitgekregen met de waterzuiger, en nu nog is alles redelijk nat. De terugkerende plasjes water werden veroorzaakt door mijn hakken die op het tapijt drukten tijdens het rijden, zo werd het water er steeds uitgeperst. Besloten om morgen het complete tapijt uit de auto te halen, en te laten drogen. Als ik daar langer mee wacht ben ik bang dat het als een gek gaat schimmelen. Dus ik rijd een tijdje zonder tapijt rond vrees ik :). Zolang alles maar droogt vind ik alles best. Met het tapijt eruit kan ik ook de bodem van de auto eens goed droog maken, om daarna alles weer in ere te herstellen. Heb ook overwogen nieuw tapijt aan te schaffen, maar dat blijkt toch vrij prijzig te zijn, en mijn huidige tapijt ziet er echt nog heel netjes uit, ondanks het water.
Gebruikersavatar
Peter koster
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Kleine huis op de prairie
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 okt 2019, 11:21

Re: Waterlekkage Mini Cooper S R53

15 jan 2021, 18:00

Oorzaak al gevonden?
Gebruikersavatar
Woetroe
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Zwolle
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 dec 2020, 16:13

Re: Waterlekkage Mini Cooper S R53

15 jan 2021, 18:06

Voor zover ik kan zien is er geen tweede lekkage, zoals ik dacht. De lekkage van het dak is gewoon zo hevig geweest (het regende ook vrij hard overigens) dat er ontzettend veel restwater in het schuim onder het tapijt is blijven zitten. Dit water drukte ik er dus steeds met mijn hakken uit tijdens het rijden, met als resultaat iedere keer een plasje. Vandaag het hele interieur uit elkaar gehaald, zodat het tapijt eruit kon. Het hele spul hangt nu bovenin een magazijnloods met verwarming, met 3 grote kuipen eronder voor het water dat eruit lekt. Werkte al direct heel goed, komen flink veel druppels uit. Ruimtes onder het tapijt zoveel mogelijk drooggemaakt en twee vochtvreters geplaatst. Afhankelijk van hoe lang het duurt met drogen, blijft het hele spul daar voorlopig even hangen, en rijd ik zonder tapijt rond :). Denk dat het rustig een weekje in beslag zal nemen voordat het goed droog is...
Gebruikersavatar
Peter koster
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Kleine huis op de prairie
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 okt 2019, 11:21

Re: Waterlekkage Mini Cooper S R53

15 jan 2021, 19:32

Nou gelukkig maar,en geluk dat je ook de ruimte hebt om het e.e.a. te laten drogen als je zoiets in de berging moet doen wordt je ook niet vrolijk >)
Kun je je mini daar ook niet ff een paar dagen binnen zetten ? Ramen open en alles is zo droog.
Gebruikersavatar
Woetroe
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Zwolle
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 dec 2020, 16:13

Re: Waterlekkage Mini Cooper S R53

15 jan 2021, 20:34

Ik wou dat dat kon, maar het is bij het bedrijf van mijn pa, en in dat magazijn kan helaas geen auto meer staan :).
Het lekt nu in ieder geval goed uit, en de verwarming bovenin het dak blaast er continu langs. Ik verwacht dus dat de boel in een dag of 4/5 wel droog is. (Dat hoop ik tenminste)
Gebruikersavatar
Buur
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Zuidplas
Berichten: 336
Lid geworden op: 23 okt 2017, 19:39

Re: Waterlekkage Mini Cooper S R53

21 jan 2021, 12:19

Woetroe schreef:
14 jan 2021, 18:13
Heb ook overwogen nieuw tapijt aan te schaffen, maar dat blijkt toch vrij prijzig te zijn, en mijn huidige tapijt ziet er echt nog heel netjes uit, ondanks het water.
Heb ik ook gedaan. iIk had er een voor €50 op Marktplaats die egt nog in nieuwstaat was! Verschil met jou situatie was wel dat mijn oude tapijt al zo'n 260.000 km mee gegaan is en dat die niet super netjes meer was.

Terug naar “Interieur en audio”