Radio of versterker

De binnenkant, alles over het interieur, audio, navigatie, carkits etc.
JayB
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mar 2021, 11:59

Radio of versterker

05 mar 2021, 13:59

Hallo allemaal,

Sinds kort ben ik eigenaar van een prachtige Mini Cooper S uit 2003 met een waslijst aan opties.
Er zit een Harman Kardon soundsystem in met een originele radio.
Nu heb ik sinds gister ineens dat er een plop/tik uit de rechterachter speaker komt.
Eerst begon de speaker rechtsachter te kraken en hoorde ik een soort ruis...toen kwam soms het geluid weer terug. Na een tijdje kwam er alleen nog maar een "tik" uit de speaker en geen geluid meer.
De tik blijft zich om de 2 a 3 seconden herhalen en stopt niet. Vanmorgen deed he geluid het ineens weer, maar later kwam de tik weer tevoorschijn. Het is een HK systeem met een versterker rechtsachterin.
Ik heb de radio er al uitgehaald en nagekeken, daar zit alles zoals het hoort. Radio werkt ook gewoon. Ik heb het idee dat het aan de versterker ligt of een kabel die los zit, maar eigenlijk heb ik ook geen idee.
Als er iemand met een werkende HK versterker is, zou ik hem daarmee kunnen testen.

Hoop dat iemand mij hierin kan helpen, voordat ik ga zoeken naar een spelt in een hooiberg.
Het is namelijk nu wel heel stil in de mini, ondanks het sportieve geluid :rijden
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Radio of versterker

05 mar 2021, 16:41

Jay,

een slecht contact of draadbreuk is meestal visueel wel te controleren dus je kunt even kijken of alle stekers op je versterker geen corrosie of breuk(en) vertonen. Het probleem kan ook nog intern in de versterker zitten dat er bijvoorbeeld een aansluiting op de printplaat storing veroorzaakt (soldeer wat de component op de printplaat niet meer aansluit. Soms ontstaat op de soldeer positie waar een electronische component op vast gesoldeerd is wel eens een breuk omdat bij het solderen het soldeer niet goed is gevloeid of doordat ze met een te lage temperatuur gesoldeerd hebben. Er kan dan later een breuk ontstaat rond het pootje van die component tov de printplaat en krijg je dat gejutter, soms wel doen/verbinding, dan weer niet. Meestal even de printplaat aansluitingen opnieuw door-solderen en dan werkt het weer.

Mocht je iemand vinden die ook zo'n versterker heeft verdient natuurlijk de voorkeur omdat je dan snel kan uitsluiten of het in de bekabeling zit of in de versterker.

Succes,

Milco
JayB
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mar 2021, 11:59

Re: Radio of versterker

07 mar 2021, 12:26

Bedankt voor je reactie. Ik ga er naar kijken. Als er iemand op dit forum is die een HK versterker is dan hoor ik dat graag. Heb er tot nu toe alleen één in Nijmegen gezien bij Sandersparts. Merk dat ze behoorlijk zeldzaam zijn :(

Terug naar “Interieur en audio”