Regensensor

De binnenkant, alles over het interieur, audio, navigatie, carkits etc.
MartijnvandeVelde
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Contacteer:
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 dec 2021, 10:52

Regensensor

16 jan 2022, 12:09

Beste allemaal,

Op mijn R53 Checkmate zit een regen- en lichtsensor. Echter wanneer ik de ruitenwissers in de intervalstand zet, wist hij één keer en daarna helemaal niet, hoe nat het raam ook wordt...
Nu heb ik in de papieren gevonden dat de voorruit in 2015 is vervangen (met 10 jaar garantie). Elders op het forum las ik dat soms bij vervanging van de voorruit, er lucht tussen de sensor komt en deze niet goed meer functioneert.
Nu heb ik echter maar één mini en kan ik niet zo makkelijk vergelijken hoe het er uit hoort te zien. Er lijken wel luchtbellen in de sensor te zitten (zie onderstaande foto). Kan dit de oorzaak zijn? Of heeft iemand een foto van een goed functionerende sensor?

Bij voorbaat dank,


Martijn


Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Regensensor

12 feb 2022, 14:42

Zo te zien heb je een rechthoekige regensensor. In een technische handleiding bij de R53 zie ik dit:
afbeelding.png
Is de sensor ook vernieuwd? Is niet verplicht bij vervanging van de ruit. Maar als ie wel is vervangen, dan moet ie ook aan de diagnose-computer om te kalibreren/initialiseren.
MartijnvandeVelde
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Contacteer:
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 dec 2021, 10:52

Re: Regensensor

13 feb 2022, 11:00

Ha Robert,

Dank voor je reactie. Ik heb eerlijk gezegd geen idee. De voorruit is vervangen bij de vorige eigenaar. Ik heb inmiddels meerdere malen geprobeerd contact te krijgen met de ruitservice die destijds de voorruit heeft vervangen. Mails gestuurd, gebeld enz. maar helaas nog zonder resultaat (behalve dan dat ze mij gevraagd hebben om een foto op te sturen, wat ik inmiddels drie weken geleden heb gedaan...).
Ga deze week nog maar eens aan de bel trekken bij hen en vragen of de sensor destijds is vervangen en of ze hem hebben gekalibreerd.

Groeten,


Martijn

Terug naar “Interieur en audio”