Bleutooth stuurbediening

De binnenkant, alles over het interieur, audio, navigatie, carkits etc.
JorisLePooleR53
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 dec 2021, 22:13

Bleutooth stuurbediening

23 jan 2022, 11:39

Hallo,

Voor mijn Mini R53 uit 2004 heb ik een bluetooth module aangesloten op de boost radio. Dat is deze: https://nl.aliexpress.com/item/10050033 ... 4c4dKrcBHS

Volgens verschillende youtube filmpjes kan je deze modulle aansluiten en zal de Boost radio deze herkennen als de CD wisselaar die normaal gesproken in de kofferbak ligt. Als je het als CD wisselaar herkent kan je via de stuur/ radio bediening volgende nummer selecteren. Ik heb geen CD wisselaar, maar dat zou niet uit moeten maken.
De bleutooth module werkt perfect, het connect goed en is makkelijk te instaleren en het is natuurlijk supper goedkoop. De boost radio herkent de module helaas als aux uitgang, en dus niet als CD wisselaar.

Heeft iemand anders dit ook gehad en is er een oplossing?
Wat voor een bluetooth modules gebruiken jullie op de boost radio? Zie hier verschillende verhalen, maar lijken ook wat gedateerd te zijn.

Gr, Joris
MartijnvandeVelde
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Contacteer:
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 dec 2021, 10:52

Re: Bleutooth stuurbediening

23 jan 2022, 15:05

Beste Joris,

Vorige week heb ik een bluetooth module van onderstaande site geïnstalleerd. Had er in mijn vorige auto ook al één en dat werkt prima.
Enige dat nu in de mini (nog) even niet goed gaat is dat de iPhone niet op pauze gaat als je overschakelt naar de radio. Wanneer je de sleutel verwijderd gebeurt dat wel netjes.
https://www.carinterface.nl/bluetooth-s ... autoradios

Succes,


Martijn
Gebruikersavatar
MaikR53
Be Mini
Be Mini
Locatie: Zaanstad
Berichten: 459
Lid geworden op: 19 feb 2019, 20:26

Re: Bleutooth stuurbediening

23 jan 2022, 18:13

Ik vermoed dat jou bluetooth kastje dan gebruik maakt van de verkeerde aansluiting.
De AUX aansluiting was altijd een retrofit en niet af fabriek te krijgen en tevens niet codeer relevant dwz de Radio herkent zelf wat het is.
De AUX aanssluiting wordt op de radio stekker X1532 aangesloten op pin 3, 4 en 10.

De CD wisselaar waren meerdere keuzes voor namelijk af fabriek of als retrofit. en is ook niet codeerrelevant.
De retrofit kit wordt aangesloten op stekker X18805 op de pins 2, 6 en 8.
De asfabriek versie maar nog onderscheid tussen wel of geen H/K systeem.
Voor MINI's met H/K systeem is het stekker X18805 pin, 2, 6 en 8.
Voor MINI's zonder H/K systeem is het stekker X9345 pin 1, 2, 6 en 7.
Tevens wordt de CD wisselaar aangesloten op het canbus systeem van de auto.

Met andere woorden, het is een andere stekker en andere pins. Ik weet niet of de radio van de R53 zo slim is dat als hij geen wisselaar op de canbus ziet alles dan als AUX beschouwt maar dat lijkt mij niet. Zou even de handleiding van je kastje bekijken of je niet toevallig een stekker op de verkeerde plaats hebt gestoken.
JorisLePooleR53
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 dec 2021, 22:13

Re: Bleutooth stuurbediening

23 jan 2022, 21:43

Ha Martijn en Maik,

Thanks voor je inzicht Maik, ik ga eens proberen de pinnen van de stekker te veranderen en hoe die nu staan, kijken of het werkt. Stekker op de verkeerde plaats steken kan niet, t is echt plug en play. Kan mij wel voorstellen dat ze de pins niet goed hebben gekoppeld, waarbij ze de aux gebruiken.
De module die Martijn heeft ziet er uit als een goed alternatief, als het me niet lukt de pins opnieuw in te steken zal ik dat gaan doen!

Wordt een klusje voor mogelijk volgend weekend. Keep u posted!
Rolmaat123
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:37

Re: Bleutooth stuurbediening

11 jul 2023, 12:06

Hallo Joris,

Exact dit probleem heb ik momenteel ook. Heb jij de pins omwisselen an geprobeerd en wat heeft dit als resultaat?

Groet,

Rens

Terug naar “Interieur en audio”