Laadlampje, stank en geen stuurbekrachtiging

De buitenkant, van bonnet stripes tot bodykits.
StefanV
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Stockholm, Zweden
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 okt 2012, 14:33

Laadlampje, stank en geen stuurbekrachtiging

10 mei 2017, 09:32

Gister mijn Mini Cooper S cab (R52) geparkeerd en ik rook een vreemde lucht, soort van bakeliet lucht. Ik dacht dat het van een andere auto was.
Na een half uurtje wilde ik wegrijden en het acculampje bleef branden en de stuurbekrachtiging werkte niet. Toch maar naar huis gereden, goed voor de armspieren. Eenmaal thuis was de stank er nog steeds, dus het was helaas wel van mijn Mini.
FF googlen en het lijkt erop dat de pomp van de stuurbekrachtiging een zwak punt is. Wat ik bij veel topics lees is dat de stuurpomp bleef draaien bij motor uit, maar zoiets is mij nooit opgevallen.

De accu laadt niet bij; spanning bij motor uit is net onder de 12V en bij motor aan zakt ie ongeveer een halve V.
Ik heb de auto op bokjes gezet (in de sneeuw, ik woon in Zweden) en ben eronder gekropen. Het ventilatortje van de stuurpomp zat niet vast ofzo.
Het vloeistofniveau voor de rembekrachtiging is in orde.
Ik dacht misschien kan ik de stuurpomp afkoppelen om te zien of de dynamo dan bijlaadt, maar ik krijg de grote connector op de pomp niet los. (Eerst venilatortje eraf gehaald.)

Toen heb ik de 100A FL4 zekering gecontroleerd en die lijkt kapot te zijn. Ik meet oneindige weerstand (zekering eruit gehaald). Het vreemde is dat ik er niets aan zie en het lijkt me dat als een 100A zekering doorbrandt, er toch wel iets van een schroeiplek te zien moet zijn.

Ik denk dat de dynamo sowieso stuk is. Ik weet niet zeker of de stuurpomp ook stuk is, of dat ie het niet meer doet doordat de dynamo geen stroom levert. En ik snap niet waarom ik niets zie aan de zekering, maar toch oneindige weerstand meet.
Sorry voor deze lange post... Iemand een idee? Alvast bedankt!
Vinny85
Be Mini
Be Mini
Berichten: 429
Lid geworden op: 29 jun 2016, 20:52

Re: Laadlampje, stank en geen stuurbekrachtiging

10 mei 2017, 16:29

Wat is de accu spanning met draaiende motor?
StefanV
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Stockholm, Zweden
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 okt 2012, 14:33

Re: Laadlampje, stank en geen stuurbekrachtiging

10 mei 2017, 20:53

rond de 11.3V. En met motor uit ongeveer 11.8V.
Minimaastricht
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Maastricht
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 dec 2013, 19:57

Re: Laadlampje, stank en geen stuurbekrachtiging

11 mei 2017, 01:31

Dynamo is niet kapot. De stekker van de dikke rode kabel is versmolten met de aansluiting op de stuurpomp. Hierdoor branden je zekeringen door, ruikt het naar bakkeliet en werkt je stuurpomp niet meer. Oplossing: nieuwe kabel trekken van zekeringkast motorcompartiment naar stuurpomp en een nieuwe of tweedehandse stuurpomp. Vullen met nieuwe stuurbekrachting olie (Pentosin CHF 11S). Met een brug een klus van +/- 3 uurtjes. Als je de ventilator verwijdert en je ruikt in die hoek zul je bovenstaande bevestigd krijgen. Succes.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding

Zie hier voor mijn "Who are you".
StefanV
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Stockholm, Zweden
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 okt 2012, 14:33

Re: Laadlampje, stank en geen stuurbekrachtiging

11 mei 2017, 08:04

OK bedankt.
Dat versmelten van de kabel met de aansluiting verklaart wel waarom ik de stekker er niet af krijg.
Maar hoe kan het dan dat de dynamo niet laadt? Normaal zou de spanning met motor aan toch op zijn minst hoger moeten zijn dan met motor uit?
Minimaastricht
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Maastricht
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 dec 2013, 19:57

Re: Laadlampje, stank en geen stuurbekrachtiging

12 mei 2017, 06:30

Door de versmelting in de stekker heb je kortsluiting waardoor er een zekering springt. (Zie zekeringkast bij je pedalen, 15A zekering meen ik). Hierdoor zie je alleen maar spanning van de accu die als de auto aan is alleen maar zakt aangezien de accu onder belasting komt te staan. Het vervangen van de zekering door een hogere amperage is niet aan te raden ivm brandgevaar; je lost het probleem immers niet op.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding

Zie hier voor mijn "Who are you".
StefanV
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Stockholm, Zweden
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 okt 2012, 14:33

Re: Laadlampje, stank en geen stuurbekrachtiging

12 mei 2017, 08:56

Ik ga gelijk kijken vanavond. Dan is het 'alleen maar' de stuurpomp en een nieuwe dikke kabel. Niet leuk, maar beter dan stuurpomp en dynamo :) en volgens mij zou de dynamo vervangen ook een hele klus zijn.
Hartstikke bedankt voor de info!
StefanV
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Stockholm, Zweden
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 okt 2012, 14:33

Re: Laadlampje, stank en geen stuurbekrachtiging

13 mei 2017, 14:39

Yes! Kleine zekeringetje 39 vervangen (100A zekering verwijderd zodat de stuurpomp geen stroom krijgt) en nu wordt de accu weer geladen.
Minimaastricht
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Maastricht
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 dec 2013, 19:57

Re: Laadlampje, stank en geen stuurbekrachtiging

13 mei 2017, 16:43

Ik hoop dat je de oorzaak ook gaat aanpakken. Die stank komt ergens vandaan. Niet dat straks ergens iets doorfikt....
Afbeelding

Zie hier voor mijn "Who are you".
StefanV
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Stockholm, Zweden
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 okt 2012, 14:33

Re: Laadlampje, stank en geen stuurbekrachtiging

16 mei 2017, 08:16

Ja, ik heb een nieuwe stuurpomp en kabel van pomp naar zekeringkast besteld :)
Minimaastricht
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Maastricht
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 dec 2013, 19:57

Re: Laadlampje, stank en geen stuurbekrachtiging

17 mei 2017, 23:31

Heel goed! Nu een brug en een paar handige handen. Succes!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding

Zie hier voor mijn "Who are you".
StefanV
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Stockholm, Zweden
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 okt 2012, 14:33

Re: Laadlampje, stank en geen stuurbekrachtiging

31 mei 2017, 20:04

Onderdelen zijn binnen.
Nu dacht ik de oude kabel aan de kant van de zekeringkast los te maken, zodat ik 'm naar beneden kan trekken en niet los hoef te maken van de stuurpomp. Ik kan de zekeringkast zover kantelen dat ik de connector zie (rode draad), maar de kabel heeft ook een massadraad die ergens vastgebout is, alleen ik kan niet zien waar.
Moet ik, om de kabel te vervangen en de massadraad los te maken, de kastjes naast de zekeringhouder (ECU denk ik en daarnaast luchtfilter) eerst weghalen?

Alvast bedankt!
Minimaastricht
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Maastricht
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 dec 2013, 19:57

Laadlampje, stank en geen stuurbekrachtiging

31 mei 2017, 20:13

Ja,

Die moet je zowieso even weghalen omdat de oude kabel her en der vast is gezet met tyraps. Check de diverse video's van Modmini op YouTube om te zien hoe je bepaalde onderdelen verwijdert. Staat volgens mij ook een film tussen over de stuurpomp. Onder de zekeringkast zit een klein moertje waar de die massagraad aan het chassis vast zit. Zorg dat de kabels op dezelfde manier van boven naar onderen gaan; de kabel loopt vlak langs het spruitstuk en je zou niet willen dat deze contact met elkaar maken. Succes.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding

Zie hier voor mijn "Who are you".
StefanV
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Stockholm, Zweden
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 okt 2012, 14:33

Re: Laadlampje, stank en geen stuurbekrachtiging

05 jun 2017, 21:57

JAAAAA!!! Het is gelukt!!
Was wel een hele klus. Ik heb geen brug, maar heb de auto op bokjes gezet.
Het was precies zoals Minimaastricht schreef: de connector zat aan de pomp vast gesmolten en er is te zien dat er wat plastic naast de connector weggesmolten is. Dat moet de stank veroorzaakt hebben.

Het weghalen en opnieuw trekken van de kabel was niet makkelijk, je kunt niet overal makkelijk bij. Ik heb gelijk maar het luchtfilter vervangen.

Ik kreeg de rubberslang niet van de pomp terwijl ie gemonteerd zat, dus die heb ik boven aan het reservoir losgehaald. Het was trouwens best lastig om die slangen er weer op te krijgen (op het reservoir en op de nieuwe pomp). En op je rug liggend onder de auto is zo'n pomp ook behoorlijk zwaar om uit- en in te bouwen.
Ik was vergeten een nieuwe 100A zekering te kopen, dus die heb ik de volgende dag gekocht. Ik had alles al teruggebouwd, maar kon de zekeringkast net zo draaien dat ik 'm erin kreeg.

Toen kwam het spannende moment: doet ie het of doet ie het niet? Grrr, hij leek wel iets lichter te sturen, maar toch niet echt. Vooral parkeren ging nog enorm zwaar. Zitten denken wat het kon zijn en toen tot de conclusie gekomen dat het de kabel moet zijn. Auto weer opgebokt en ja hoor, de connector was losgegaan; niet goed erin gedrukt. Nadat ie er goed in zat weer geprobeerd en YES! het werkte weer als vanouds. Nog even ontlucht en nu tevreden op de bank.

Minimaastricht nog heel erg bedankt voor je aanwijzingen!
Minimaastricht
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Maastricht
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 dec 2013, 19:57

Re: Laadlampje, stank en geen stuurbekrachtiging

06 jun 2017, 07:08

Topper! En je hebt het zelf gedaan! Ook iets om trots op te zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding

Zie hier voor mijn "Who are you".

Terug naar “Exterieur”