radiateur lekt

De buitenkant, van bonnet stripes tot bodykits.
sw.567
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 mei 2020, 11:05

radiateur lekt

31 mei 2020, 10:05

Goedemorgen,

Zag gisteren nadat ik lekker aan het rijden :rijden was in mijn Mini Cabrio R52 uit n2008 dat er wat lekte aan de onderkant, bleek roodachtige vloeistof te zijn. :( :(
Ik dacht eerst iets met olie van versnellingsbak (ATF) maar het is geen automaat, daarna dacht ik de airco condensor die voorop de radiateur zit maar die los gemaakt een beetje naar voren gehaald om te kijken of dat de boosdoener is maar die was het ook niet en zag dat er als je voor de mini staat aan de linkerkant dus vloeistof druppelde naar beneden.
Ik heb in mijn expansievat gekeken waar dus rode vloeistof inzit maar die gaf nog niet aan dat de het niveau benden peil is.
Dacht eigenlijk dat de koelvloeistof groen moest zijn.. :? :?
Ook loopt de auto niet echt warm maar blijkbaar toch de radiateur want er zit vooraan niets anders.
Is een radiateur makkelijk zelf te vervangen of kan ik dit beter laten doen? SOS

Greets
Gebruikersavatar
Peter koster
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Kleine huis op de prairie
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 okt 2019, 11:21

Re: radiateur lekt

31 mei 2020, 11:37

Ik zou eerst even uitzoeken waar de lekkage zit als er een slang gescheurd is of een klem niet goed vast zit vervang je de radiateur voor Jan L*L ,ff op de brug zetten of op een hoge stoeprand en aan de andere kant opkrikken :shock: je kunt ook “Stop leaks” gebruiken als het een klein gaatje is ( pil of vloeistof in je koelvloeistofreservoir) werkt ook.en scheelt een hoop werk.
sw.567
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 mei 2020, 11:05

Re: radiateur lekt

31 mei 2020, 15:51

Heb al onder de auto gelegen maar kan op die manier net niet goed zien waar hij lekt.
Aan de onderkant heb je de bescherming die van de voorbumper naar binnen loopt zeg maar en daar zit dan vlak boven weer een plastic beschermrand en daar komt het vandaan en dan linksvoor als je voor de auto staat.
En volgens mij loopt daar geen slang voor zover ik het kan zien.
Hij lekt alleen maar als deze warm is en als hij koud is niet.

Maar zorgt zo'n pil er niet voor dat dan de hele leiding enz vol komt te zitten met smurrie of valt dat mee?
Gebruikersavatar
Peter koster
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Kleine huis op de prairie
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 okt 2019, 11:21

Re: radiateur lekt

31 mei 2020, 19:28

Als hij alleen lekt als hij goed warm is (dat is meestal zo , dan staat er druk op ) dan is het een klein dingetje ,waar ik later aandacht is dat het ook nog je waterpomp kan zijn die kapot is die zit ook links als je voor de auto staat ( passagiers kant)Maar dan loopt na verloop van tijd na een lange rit je temp flink op.
Smurrie valt wel mee zelf al eens zo n flesje gebruikt In andere auto ,(is beter dan een pil) en nooit wat van terug gezien in het koelvloeistof reservoir . En lekkage was verholpen.
als je de mogelijkheid hebt om hem op een brug te zetten is het een stuk makkelijker zoeken, als er een bodemplaat onder zit moet deze er toch echt vanaf om goed te kunnen kijken.als je in de buurt van Barendrecht Bent mag hij wel bij mij op de brug ( in het weekend)
Als je helemaal zeker wilt zijn moet gewoon de gril eruit en eventueel bumper eraf dan kun je er beter bij.
Ik heb zelf laatst een prijsopgave voor het vervangen van de condensor opgevraagd en kwam op € 350/400.nu weet ik niet of een radiateur duurder of goedkoper is .maar in die richting gaat het wel.overigens geen dealer prijs :O
Gebruikersavatar
Peter koster
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Kleine huis op de prairie
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 okt 2019, 11:21

Re: radiateur lekt

31 mei 2020, 19:44

Net even gekeken op rockauto ( is usa onderdelensite) radiateur kost $38 dus zal hier niet veel duurder zijn tenzij je oem neemt.Alleen gaat er wat tijd inzitten systeem moet leeg en gevuld en afgeperst ,bumper eraf e.d. Maar als je handig bent en ruimte hebt kun je dit zelf.
sw.567
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 mei 2020, 11:05

Re: radiateur lekt

01 jun 2020, 07:41

Had ook al op internet gekeken hoe je dit moet doen maar ik denk dat ik dit toch maar liever overlaat aan iemand die dit vaker heeft gedaan.
Vooral de bumper eraf lijkt me redelijk wat werk :? :?
Had aan de onderkant de bodemplaat ook al los geschroefd en het komt echt uit de radiateur het lekt ook op de voorbumper zeg maar en dan op de grond.
Hoop alleen dat er iemand open is vandaag die hem kan vervangen hoeft overigens geen oem te zijn als hij maar past vind ik het prima.

Straks maar even in de rondte bellen kijken wie er in brabant open is :D
Gebruikersavatar
MaikR53
Be Mini
Be Mini
Locatie: Zaanstad
Berichten: 459
Lid geworden op: 19 feb 2019, 20:26

Re: radiateur lekt

02 jun 2020, 09:25

Radiateur is prima zelf te vervangen, de bumper eraf is ook een eitje! het meest speciale gereedschap wat je nodig hebt is een TX30 schroevendraaier de rest is allemaal gevalletje basis doppen setje en klaar.
Gebruik in ieder geval NIET !! zo'n pil of flesje, dat is echt meuk. Hoewel het je lek dicht en je er vaak in je reservoir niets van terug ziet zit dat spul door je het systeem verkleefd.
Zo'n lek dicht middel is echt een hobby bob oplossing en kan ik alleen maar afraden. Heb wel eens blokken van binnen gezien waar zo'n flesje in gemikt was en dat was van buiten niet te zien (koelvloeistof mooi helder en niets in het reservoir) maar de koel kanalen waren deels verstopt...
sw.567
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 mei 2020, 11:05

Re: radiateur lekt

02 jun 2020, 09:30

Maar is het dan alleen de bumper(plastic) of ook het metalen gedeelte achter de bumper?
Zag ook een filmpje op youtube waar je aan de onderkant ook nog wat moet loshalen?
sw.567
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 mei 2020, 11:05

Re: radiateur lekt

02 jun 2020, 21:08

Had vanmiddag een afspraak gemaakt bij TVMworks in dongen om de auto vanavond daar om 20:00 te brengen.
Ik was er om 19:50 en was blij dat ik het gehaald had zonder de motor te overhitten maar was niemand aanwezig en ook niet te bereiken dik 3 kwartier gewacht maar niemand te bereiken via app, telefoon enz. :evil: :mad: kon ik dus weer terug met kans op een overhitte motor.
Fijne service dus.....

Morgen maar een ander bedrijf bellen >:( >:(
sw.567
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 mei 2020, 11:05

Re: radiateur lekt

14 jun 2020, 19:37

Radiateur is vervangen en hij lekt niet meer dus kan weer lekker rijden :D :D
Gebruikersavatar
Buur
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Zuidplas
Berichten: 336
Lid geworden op: 23 okt 2017, 19:39

Re: radiateur lekt

14 jun 2020, 23:12

Mooi, rijd toch wel lekkerder als je weet dat je geen cruciale vloeistoffen verliest lijkt mij... :rijden

Terug naar “Exterieur”