Waarom geen RFT banden?

De buitenkant, van bonnet stripes tot bodykits.
Gebruikersavatar
Fonneke
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Contacteer:
Locatie: Noord-Limburg
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 jul 2016, 09:22

Waarom geen RFT banden?

23 mar 2021, 12:29

Als ik hier zo'n beetje rondlees valt het mij op dat er overwegend negatieve reacties gegeven worden op het gebruik van runflat banden. Waarom is dat? Zijn die zó slecht dan? Er liggen nu 19" JCW Course Spoke velgen met 225/35/R19 88Y Bridgestone Potenza RFT banden op mijn auto en dat daar nu niet mee te rijden is kan ik niet zeggen. Kortom, wat is het verschil als ik er non-RFT op zou laten leggen?

Graag jullie mening/ advies.

PS. sorry, zit in de verkeerde groep maar kon het bericht niet verwijderen :?
The only source of knowledge is experience.
Albert Einstein
Gebruikersavatar
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10008
Lid geworden op: 29 okt 2016, 08:03

Re: Waarom geen RFT banden?

23 mar 2021, 12:49

De wangen van RFT's zijn knijterhard, terwijl de rijeigenschappen niet beter zijn dan van dezelfde band in non RFT (mijn persoonlijke mening). Kortom, wat meer comfort door non RFT te kiezen. Daarbij is de keuze in non-RTF ook wat groter al denk ik dat dat verschil langzaamaan verdwijnt.

Ik denk trouwens wel dat de RFT's een pak beter zijn geworden dan pak hem beet 15 jaar geleden in de "R53 tijd". Ik bedoel Pirelli Eufori@ anyone? :lol: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Fonneke
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Contacteer:
Locatie: Noord-Limburg
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 jul 2016, 09:22

Re: Waarom geen RFT banden?

23 mar 2021, 12:59

frankie schreef:
23 mar 2021, 12:49
De wangen van RFT's zijn knijterhard, terwijl de rijeigenschappen niet beter zijn dan van dezelfde band in non RFT (mijn persoonlijke mening). Kortom, wat meer comfort door non RFT te kiezen. Daarbij is de keuze in non-RTF ook veel groter.
Ik heb geen reservewiel, dat is wel een puntje misschien. Zie dat non-RFT ook nog eens een paar tientjes per band goedkoper zijn :wink:

Voor de winter (duurt gelukkig nog wel even) moet ik straks een keuze maken of ik een set extra velgen koop met winterbanden of een set all season banden op de huidige velgen...
The only source of knowledge is experience.
Albert Einstein
Gebruikersavatar
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10008
Lid geworden op: 29 okt 2016, 08:03

Re: Waarom geen RFT banden?

23 mar 2021, 13:19

Mja, ik heb op mijn daily de zomerset wel RFT (die zaten er onder), de winterset niet (later bij gekocht). RFT is misschien handig omdat je (beperkt) door kunt rijden met een lekke band, aan de andere kant zijn ze weer niet te proppen en dat kan bij non-RFT weer wel. Zo ben ik met mijn R55 Clubman weer eens snel door de ANWB op weg geholpen met een lekke band, prop erin en weer verder.
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: Waarom geen RFT banden?

23 mar 2021, 15:35

frankie schreef:
23 mar 2021, 12:49
De wangen van RFT's zijn knijterhard, terwijl de rijeigenschappen niet beter zijn dan van dezelfde band in non RFT (mijn persoonlijke mening). Kortom, wat meer comfort door non RFT te kiezen. Daarbij is de keuze in non-RTF ook wat groter al denk ik dat dat verschil langzaamaan verdwijnt.

Ik denk trouwens wel dat de RFT's een pak beter zijn geworden dan pak hem beet 15 jaar geleden in de "R53 tijd". Ik bedoel Pirelli Eufori@ anyone? :lol: :mrgreen:
De wangen zijn nog steeds kei en keihard. Wellicht nog wel harder gezien auto's zwaarder worden.
Non-RFT biedt te allen tijde meer comfort dan een RFT. Communicatief beter en bij sportief rijden ook voorspelbaarder.
Bij normaal rijden merk je het vooral bij kleine hobbels in de weg dat de auto rustiger is.

Fonneke schreef:
23 mar 2021, 12:59

Ik heb geen reservewiel, dat is wel een puntje misschien. Zie dat non-RFT ook nog eens een paar tientjes per band goedkoper zijn :wink:
Hoe vaak heb je een reservewiel moeten gebruiken afgelopen jaren?
Ik heb in mijn 12 jaar dat ik mn rijbewijs heb hooguit 5 lekke banden gehad en 1x echt langs de weg gestrand daardoor.

Non-RFT zijn stukken goedkoper en meer keus qua merken en soorten banden

frankie schreef:
23 mar 2021, 13:19
RFT is misschien handig omdat je (beperkt) door kunt rijden met een lekke band, aan de andere kant zijn ze weer niet te proppen en dat kan bij non-RFT weer wel.
Een RFT-band kan ook gewoon gepropt worden. Niet ideaal, maar werkt ook prima.
Officieel moet het met een 'paraplu' van binnenuit
Het mag niet, want bang voor rechtzaken blablabla.. Zelfde dat de ANWB altijd zegt dat het een noodreparatie is en je langs de dealer moet gaan om het te laten controleren. Als het niet meer lek is en je merkt niets tijdens het rijden, dan is het gewoon goed.


Ik persoonlijk kies ook voor non-RFT.
Gedeeltelijk om de prijs, maar ook omdat ik graag een wat sportievere band heb.
Zeker met een platte band zoals jij hebt ga je het goed merken in comfort, maar als je het nu goed vindt, waarom dan anders doen?
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
Gebruikersavatar
Peter koster
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Kleine huis op de prairie
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 okt 2019, 11:21

Re: Waarom geen RFT banden?

23 mar 2021, 15:49

Het is gewoon een afweging die je moet maken ,denk dat op zulke platte bandjes het comfort weinig uitmaakt .punten zijn dat non RF goedkoper zijn,(. €10-30 per band) maar dan moet je wel een schuimbus ( die beperkt houdbaar is en niet echt goedkoop) of reserve/ thuiskomer + krik meenemen of een uurtje wachten op de anwb en dat doet het voordeel weer teniet.
Rij zelf al jaren met run flats op de Corvette en niet echt zachtjes :mrgreen: maar de wegligging is prima en voor het comfort koop je zo n auto niet :wink: het valt of staat ook met het merk band wat je er onder legt de standaard Hankook zijn stugger dan bv de Michelin PS ook het probleem vd krik en reservewiel dat je niet kwijt kunt komt daar nog bij.
Ik denk dat het metname persoonlijk is .als het je bevalt gewoon zo laten of als de banden een x aan vervanging toe zijn misschien uit proberen .
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Waarom geen RFT banden?

23 mar 2021, 18:54

Vanaf 2003 eigenlijk alleen RFT onder de MINI gehad, zowel de zomerband als de winterband. En dat bevalt me prima. De winterbanden waren vaak een inch-maat kleiner, en ja dat merk je wel dat die minder stug zijn in de wangen. Maar na een dagje rijden op de stuggere band, weet je al niet meer beter.
En ja, korte richels in de weg die komen sterker door, meer dan een non-RFT. Maar ach, bij verder normaal rijden gaat het gewoon goed. Bij circuitwerk wil je misschien wel wat anders, met meer gevoel in stuur en vering.
Met de spuitbussen schuim ga je de wielenman/-vrouw blij maken, mocht een band vervangen moeten worden. Die vieze prut van de velg halen is volgens mij niet hun meest favoriete bezigheid.
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3233
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Waarom geen RFT banden?

23 mar 2021, 21:27

Ik heb op de R56 Cooper van begin af aan dat ik hem heb altijd runflat gehad (Hankook). Prima wegligging en de stuggere wang vind ik juist prettig vooral in de bochten. Comfort is inderdaad minder, wat al gezegd is komen drempels harder door en als je bijvoorbeeld verlaagd onderstel met runflat hebt ja, dan is het wat stugger, ik vind het persoonlijk perfect.

Op de R55 Clubman Cooper zitten ook Hankook maar dan non-runflat maar zijn voor de zomer aan vervanging toe. Daar komen de laatste nieuwe Hankook runflats onder, de Ventus S1 EVO 3 die hele mooie specs heeft. De runflat 205/45 R17 88W heeft de specificaties B/B/67 en de non runflat heeft A/A/68. De runflats worden steeds beter ook vwb geluidsniveau dus dan vind ik de keuze niet zo moeilijk en voor die paar tientjes rijd ik bij een lekke band liever door naar de garage of naar huis dan langs de weg te staan wachten op de ANWB.
Coen2
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 47
Lid geworden op: 25 okt 2020, 15:15

Re: Waarom geen RFT banden?

23 mar 2021, 21:40

Ik was tot een paar jaar geleden ook helemaal afgeknapt op run flat te hard en te oncomfortabel. Dus dacht bij mijn nieuwe mini sd een jaar geleden pffff daar gaan wij weer run flat en dat gaat niks worden.
Nou ik beken de banden zijn een stuk comfortabeler geworden en wat heerlijk is wanneer ik een band toch lek rij met 80.000 kilometer per jaar kan ik gewoon heerlijk door rijden. En ja natuurlijk scheelt het in prijs dus gewone banden maar wat ook een heel groot voordeel is dat je velgen bij het raken van een stoeprand je banden niet gelijk verrot zijn of dat je velg weer pijnlijk krom is.
Gebruikersavatar
Fonneke
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Contacteer:
Locatie: Noord-Limburg
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 jul 2016, 09:22

Re: Waarom geen RFT banden?

24 mar 2021, 10:34

Voorlopig moet ik nog een poosje op de Bridgestone's rijden want zijn nog lang niet "op". Misschien dat ik voor de volgende zomerband weer voor Michelin kies. Dat vond ik altijd fijne banden. Michelin Pilot Super Sport (RFT dan maar) is misschien wel iets.
Voor de winter zullen er dus ook nieuwe velgen moeten komen. Een maatje kleiner, dus 18" denk ik zodat de banddikte 40 wordt of merk je dat verschil niet echt?
The only source of knowledge is experience.
Albert Einstein
nd-photo.nl
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Sevenum
Berichten: 464
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:52

Re: Waarom geen RFT banden?

31 mar 2021, 10:14

Extra argument, RFT banden zijn over het algemeen zwaarder dan hun non-RFT broertjes en zusjes. Dit kan dus een positief effect hebben op de performance, maar ook op handling. remmen en verbruik (door verminderd onafgeveerd gewicht).
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: Waarom geen RFT banden?

31 mar 2021, 11:53

nd-photo.nl schreef:
31 mar 2021, 10:14
Extra argument, RFT banden zijn over het algemeen zwaarder dan hun non-RFT broertjes en zusjes. Dit kan dus een positief effect hebben op de performance, maar ook op handling. remmen en verbruik (door verminderd onafgeveerd gewicht).
Verbruik sowieso!
Daarom worden ze niet meer (standaard) gemonteerd op nieuwe auto's. Want uitstoot. En dus bijtelling en/of BPM
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie

Terug naar “Exterieur”