Tikken bij koude start en inhouden tijdens optrekken

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Plaats reactie
Kenneth
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 okt 2018, 11:11

09 okt 2018, 10:38

1 maand geleden heb ik een tweedehands mini cooper s gekocht (2004). Deze heeft 130000 km op de teller. Nu hoor ik de laatste tijd een getik in de motor wanneer ik de auto koud start. Wanneer ik dan begin te rijden gaat het getik rapper klinken maar eens de motor warmgelopen is is het geluid weg. Tijdens het getik merk ik ook op dat hij zich meer inhoud dan anders tijdens het accelereren.

Weet iemand waaraan dit zou kunnen liggen ? Ik vrees dat dit een kostelijk grapje zal worden, veel genot heb ik er nog niet van gehad 😒
Ben1
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 152
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:07

09 okt 2018, 12:51

Oliepijl is voldoende ? En inderdaad klinkt niet best en vervelend misschien beter om hem snel naar je garage terug te brengen of de verkoper erop aanspreken.
Kenneth
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 okt 2018, 11:11

09 okt 2018, 13:04

Ja oliepijl is voldoende en hij verbruikt ook praktisch geen olie. Ik dacht aan distributieketting ? Maar het tikken kan daar toch nie van komen of toch ?
Ben1
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 152
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:07

09 okt 2018, 14:52

O zeker wel. Nu heb ik alleen kennis gemaakt destijds met de opvolger de r56 wat toen ook vreselijk een ratel gaf. Helaas begaf toen dat thp Peugeot cooper s blokje het ook snel. Maar jou blokje zou veel sterker moeten zijn. Dus dit is heel vreemd.
Kenneth
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 okt 2018, 11:11

09 okt 2018, 15:06

Het is echt een tikkend geluid niet echt ratelend ? Gaat het geluid van de ketting dan ook weg als hij warmgedraaid is ?
Ben1
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 152
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:07

09 okt 2018, 18:21

Ja gaat wel weg maar op een bepaald moment niet meer. En als je dan gas geeft zoals ik toen deed met dat blokje brak de ketting waardoor er toen een compleet nieuw blokje geplaatst moest worden. Maar goed destijds was de leasemaatschappij te krenterig om voor toen 650 bij de bmw dealer een nieuwe ketting er in te stoppen. Maar goed toen was het klaar met de cooper s zo jammer. Ik zou in iedergeval hem bij een specialist in koude toestand wegzetten en dan de expert zijn oordeel laten geven. En voor nu zo min mogelijk rijden want als de ketting breekt of er af loopt ben je verder van huis. Maar goed het kan ook iets kleins zijn want het blokje van jou type was van een betere kwaliteit als van daarna.
Kenneth
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 okt 2018, 11:11

11 okt 2018, 12:44

Gisteren contact opgenomen met de garagist waarvan ik hem 1 maand geleden heb gekocht. Die heeft een testrit gemaakt ermee. Vervolgens was zijn antwoord: ''Het is normaal dat hij inhoud, het is een auto met 163 pk geen 400pk . Weet u hoeveel werk daaraan is om die te vervangen ? Ik ga geen werkjes doen zonder nut. ''

Allemaal zever volgens mij. Hij wil gewoon de kosten niet op hem nemen. Nu zit ik ermee, net veel geld kwijt bij de aankoop ervan 1 maand later nog eens 600 euro (rond deze prijs dacht ik toch?)voor de distributieketting....😒
Gebruikersavatar
Schroefie
Wingman
Berichten: 1422
Lid geworden op: 02 jan 2014, 19:12
Locatie: Veghel

11 okt 2018, 15:18

Vraagje, heb je de auto gekocht met garantie? Toen ik mijn R56 Cooper kocht heb ik vrij snel preventief de ketting/spanners laten vervangen, gewoon het feit dat je niet altijd de historie van de auto erbij krijgt en aan een paar stempels in een boekje kan ik niet zien of een ketting vervangen is. Wel balen natuurlijk en het is even wat werk maar wel een beetje kort door de bocht en dan zeggen "ik ga geen werkjes doen zonder nut" Mocht die ketting knapen heeft ie er meer werk aan. Mocht je geen garantie hebben zou ik toch, er van uitgaande dat het je ketting is, hem door een MINI specialist laten controleren/vervangen.

succes

Milco
Vinny85
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 324
Lid geworden op: 29 jun 2016, 20:52

11 okt 2018, 17:33

Ook dat kost best wat geld Milco. Wat is destijds heb gedaan is diagnose laten stellen door een cooper specialist en hun daarna in contact gebracht met wat er loos is. Dan moeten ze wel. Je hebt dan namelijk zwart op wit wat er loos is. Willen ze dan nog niet dan drijgen met ontbinden van de aankoop.
Gebruikersavatar
Schroefie
Wingman
Berichten: 1422
Lid geworden op: 02 jan 2014, 19:12
Locatie: Veghel

11 okt 2018, 20:20

Met je eens Vinny maar uit de woorden van Kenneth, denk ik dat die garagist ook wel weet wat er aan de hand is maar geen zin heeft om het op te lossen omdat het (voor hem) veel/extra werk is. Daarom ben ik wel benieuwd of de auto met garantie is gekocht cq of Kenneth een aankoop keuring heeft laten uitvoeren. We moeten even niet vergeten dat deze auto al 14 jaar oud is dus kun je wat slijtage/onderhoud verwachten. Neemt niet weg dat de Garagist een auto moet verkopen die geen gebreken mag vertonen bij de verkoop.

Ik zou persoonlijk in deze situatie de garagist via een aangetekende brief op de hoogte stellen van je probleem en hem verzoeken om binnen een bepaalde tijd het probleem te verhelpen. Het staat dan op papier en je moet de tegenpartij de mogelijkheid geven om het probleem te verhelpen. Doet ie dat niet dan zelf het probleem laten verhelpen en de kosten op de garagist verhalen (rechtsbijstand). Ik zou in de tussentijd niet met de auto rijden want als de ketting eraan gaat zijn de gevolgen in geld vele malen hoger dan een distributieketting vervangen.

Ik heb recentelijk een R55 Clubman aangeschaft en had al een mondelinge aankoop overeenkomst met de garage. Toen de auto binnen was (geïmporteerd uit Zwitserland) bleek bij de proefrit dat de versnellingsbak niet goed was en de airco niet koud werd. Uiteindelijk is de versnellingsbak gereviseerd, de condensor vervangen en bij de grote beurt die de auto nog kreeg bleek ook nog eens de accu slecht en is ook vervangen. Alles is verholpen door de garage (Schols Autos) op zijn kosten (ik heb zelf een nieuwe koppelingsplaat betaald en de kosten voor de accu op mij genomen omdat ik daar zelf baat bij had, hij had de accu kunnen laten zitten maar dat is voor mij het verschil tussen een autohandelaar of een echte MINI specialist) , zo kan het dus ook maar dan hebben we het over een auto van 7 jaar jonger maar met zelfs 20.000 meer kilometers. Daarom koop ik liever bij een MINI specialist, toch net dat stukje extra zekerheid cq een specialist die de MINI beter begrijpt dan menig autohandelaar.

Hopen dat het voor Kenneth ook goed komt.
Kenneth
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 okt 2018, 11:11

11 okt 2018, 21:50

Ik heb hem gekocht zonder garantie. 1 dag na aankoop was de eerste lager van de koppeling al kapot. Kost bij een bmw dealer al 1500euro om dit te vermaken (vooral werkuren). Deze bmw dealer zij me dat de garage waarvan ik hem gekocht hed verplicht 1 jaar garantie moet geven ( hier in België toch). Ik heb mijn garagist daarop aangesproken. Vervolgens heeft hij voorgesteld om de kosten van de werkuren weg te laten en enkel het stuk aan te rekenen. Dit stuk kost me 200 euro. Ik stemde ermee in om problemen te vermijden ookal moet hij normaal opdraaien voor alle kosten.

Toen ik de auto ging ophalen, was deze net naar de keuring geweest hij vertelde me dat alles inorde was tot ik bij het thuiskomen het keuringsbewijs zie daar staat er dan op dat de uitlaat in slechte staat is. Heb dan onder de auto gekeken en de roestbrokken vielen indd van de uitlaat. Tijdens de eerste bezichtiging had ik nochtans onder de auto gekeken 😒 Maar goed dit had ik moeten zien maar dit kost me toch rap weer wat geld. ( Als er nog iemand een uitlaat te koop heeft laat het me gerust weten)

Nu hij nog eens slecht begint te lopen ( tikken en inhouden) is het echt om van te balen, hoeveel ongeluk kan je niet hebben... 🙄

Ik denk dat het nu indd het best is om naar een minispecialist te gaan en dan een aangetekende brief te sturen. Weet er iemand bij wie ik terecht zou kunnen in België ?
Kenneth
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 okt 2018, 11:11

11 okt 2018, 22:03

Dit is hem trouwens...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Schroefie
Wingman
Berichten: 1422
Lid geworden op: 02 jan 2014, 19:12
Locatie: Veghel

11 okt 2018, 23:49

Helaas niet bekend met Belgische MINI specialisten/garages maar ik breng mijn MINI's naar Martijn Schols van http://scholsautos.nl.
Die zit in Meijel, zo'n 75km ten Noorden van Maastricht. Waar ben je woonachtig in België? In de omgeving van Dongen (West Brabant) zit TVM Works (https://www.tvmworks.nl)

Mooie MINI trouwens alleen jammer dat je na 1 maand al deze vervelende problemen hebt.

Gr. Milco
Kenneth
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 okt 2018, 11:11

12 okt 2018, 14:43

Zijn beide 2 a3 uur rijden vanaf hier 🤔. Niemand die wat dichter weet ? Ik woon aan de kust van België trouwens. Anders zal ik een uitstapje moeten plannen. Bedankt is indd een moeie mini ik was direct verkocht. Voor een mini van 14 jaar oud nog niks van roest aan de carrosserie en zeer weinig beschadigingen. Maar heelaas is hij technisch niet echt inorde.
Plaats reactie

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”