R53 '05 houd in na 3k toeren

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Gebruikersavatar
Meatwagon
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: Gorinchem
    unknown unknown
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jun 2019, 16:43

R53 '05 houd in na 3k toeren

04 aug 2019, 17:57

Goedemiddag club leden,

Even voor informatie. Deze mini is stage 3 gechipped met enkele motorische aanpassingen, zit op ongeveer 215PK/240Nm, bij beek auto racing. 157k gelopen. Catcam, 380cc injectoren, 17% pully, Airtec intercooler, MSD bobine + kabels. NGK BCR8ES bougies.

Sinds kort heeft mijn r53 uit '05 problemen met het inhouden na de 2,9/3k toeren.

Na de 3k toeren (zij het in zijn 2-3-4) begint de motor te horten en te stoten (niet extreem, maar merkbaar). Hierover heb ik het een en ander gegoogled. Enkele opties waren om de bougie's (BCR8ES) te vervangen samen met de bobine en bougiekabels. Dit heb ik ook uitgevoerd maar helaas, het probleem blijft. (Hoewel in minderen maten?). Overigens heb ik even contact gehad met beek auto racing, welke aangaven het bovenstaande uit te voeren en leidingen na te kijken.

Nu viel vanmiddag tijdens de testrit op dat wanneer ik op het gas ging er een enorm hoge en schele toon te horen was. Nou zou het kunnen zijn dat er een (vacuum) leiding gescheurd/lek is. Uiteraard heb ik de leidingen boven en naast het blok bekeken maar hier vooralsnog geen scheurtjes in gezien of gevoeld.
Daarnaast nog even aan de BPV gevoeld, de druk leek goed te zijn op de veer. Misschien is deze vuil? Is overigens een 1320 Optimum BPV. Deze is er ongeveer 50k geleden op geschroefd.

Nadat ik, voor mijn gevoel, alles had gecheckt wilde ik de intercooler weer monteren maar hier viel het volgende op (klik!);
Afbeelding

Helaas had ik geen sterke lamp o.i.d. tot mijn beschikking om te checken of het licht er doorheen komt.
Zou het kunnen dat ik hierdoor druk verlies heb naarmate ik hoger de toeren in kom? Overigens, bij 4k lijkt het probleem weg te zijn.

Ik hoor graag wat jullie mening of ideeen zijn!
Mini Cooper S Checkmate R53 '05. 215PK/253Nm. Stage 3 chipped door Beek Auto Racing.
Gebruikersavatar
Robert
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
    unknown unknown
Berichten: 2820
Lid geworden op: 28 okt 2016, 06:46

Re: R53 '05 houd in na 3k toeren

04 aug 2019, 20:36

Op de intercooler lijkt het me gewoon een gietnaadje... Dan zou ik eerder verwachten dat de rubbers van de intercooler niet goed sluiten, ergens een gaatje hebben.
Gebruikersavatar
Meatwagon
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: Gorinchem
    unknown unknown
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jun 2019, 16:43

Re: R53 '05 houd in na 3k toeren

04 aug 2019, 21:29

Dank voor je antwoord.

Het is jammer dat ik geen zaklamp bij de hand heb om te checken of er licht doorheen komt. Want ik vind het toch een bijzondere "scheur".

Ook heb ik vandaag de intercooler los gehad en rubbers bekeken, hierbij geen gaatjes gezien. Wellicht dat ik ze er nog eens uit moet halen om goed te kunnen checken.
Mini Cooper S Checkmate R53 '05. 215PK/253Nm. Stage 3 chipped door Beek Auto Racing.
Vinny85
Be Mini
Be Mini
    unknown unknown
Berichten: 429
Lid geworden op: 29 jun 2016, 20:52

Re: R53 '05 houd in na 3k toeren

06 aug 2019, 09:26

Krijg je ook foutmeldingen/noodloop?
Gebruikersavatar
Meatwagon
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: Gorinchem
    unknown unknown
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jun 2019, 16:43

Re: R53 '05 houd in na 3k toeren

06 aug 2019, 18:08

Vinny85 schreef:
06 aug 2019, 09:26
Krijg je ook foutmeldingen/noodloop?
Geen enkele melding, gaat ook niet in noodloop. Dat maakt het ook zo vervelend haha. Inmiddels een afspraak gemaakt bij beek auto racing. Maar wellicht heeft iemand nog ideeen.
Mini Cooper S Checkmate R53 '05. 215PK/253Nm. Stage 3 chipped door Beek Auto Racing.
Minifreak1293
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
    unknown unknown
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 dec 2018, 15:42

Re: R53 '05 houd in na 3k toeren

17 okt 2019, 09:29

Ik ben even benieuwd wat er uiteindelijk is gebeurd met de mini.... Ik heb een zelfde soort probleem namelijk
Gebruikersavatar
Meatwagon
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: Gorinchem
    unknown unknown
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jun 2019, 16:43

Re: R53 '05 houd in na 3k toeren

23 okt 2019, 11:33

Had dit topic wel even bij kunnen werken ja.

Maar, ik ben ermee naar Beek Autoracing gegaan. Wat bleek, strak achter de linker hoorn, zit een rubbere slang. Deze, correct me if I am wrong, meet de druk op de benzine rail. Mocht dit niet in orde zijn, dan houd de motor zich in.

Als je de intercooler eraf haalt, moet je even goed kijken. Zie de volgende foto;

Afbeelding

Afbeelding

Na het vastmaken, ging de mini weer als een trein.

Succes met het zoeken!
Mini Cooper S Checkmate R53 '05. 215PK/253Nm. Stage 3 chipped door Beek Auto Racing.
Minifreak1293
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
    unknown unknown
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 dec 2018, 15:42

Re: R53 '05 houd in na 3k toeren

23 okt 2019, 13:05

Thanks voor de update... zit bij mij keurig vast dus ik ga verder zoeken
Gebruikersavatar
DennisR53
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Zuid Limburg
    Macintosh Safari
Berichten: 165
Lid geworden op: 03 aug 2016, 12:47

Re: R53 '05 houd in na 3k toeren

10 jul 2020, 12:46

Ik heb hetzelfde probleem met mijn mini. Nu ben ik gaan kijken maar zie helemaal geen slangetje zitten bij of op die plek!
Weet iemand waar dit slangetje heen zou gaan?
My Mini Cooper S R53 Checkmate 2007 Astro Black.
See my Show Your Ride
Afbeelding
Born to be Wild!
Gebruikersavatar
MaikR53
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Zaanstad
    Macintosh Safari
Berichten: 260
Lid geworden op: 19 feb 2019, 20:26

Re: R53 '05 houd in na 3k toeren

11 jul 2020, 17:37

dat slangetje loop van het inlaatspruitstuk naar de brandstofdrukregelaar, zit onder de rail waar je injectoren in geklikt zitten.
Gebruikersavatar
DennisR53
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Zuid Limburg
    Macintosh Safari
Berichten: 165
Lid geworden op: 03 aug 2016, 12:47

Re: R53 '05 houd in na 3k toeren

12 jul 2020, 23:07

MaikR53 schreef:
11 jul 2020, 17:37
dat slangetje loop van het inlaatspruitstuk naar de brandstofdrukregelaar, zit onder de rail waar je injectoren in geklikt zitten.
Klopt heb hem gevonden.
Hij zat los, door het terug erop zetten was ook mijn probleem gelukkig verholpen!
Bij het terug monteren van de compressor zijn ze deze vergeten aan te sluiten.
My Mini Cooper S R53 Checkmate 2007 Astro Black.
See my Show Your Ride
Afbeelding
Born to be Wild!
nd-photo.nl
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Sevenum
    Windows 10 Chrome
Berichten: 258
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:52

Re: R53 '05 houd in na 3k toeren

13 jul 2020, 15:51

Dat slangetje is "redelijk" belangrijk ;) Tip: gebruik een klemmetje om die vast te zetten.

Upgraden kan je doen door gebruik te maken van siliconenslang met een sterke wang (bij voorkeur in een mooi kleurtje).

Ik heb gebruik gemaakt van rode siliconenslang en een t-stuk gebruikt om de BPV aan te sturen met direct vacuum. Staat ook wel bekend als de VGS mod (Vacuum Gain System). Meer info: https://www.northamericanmotoring.com/f ... m-vgs.html

AfbeeldingMini Cooper S R53 JCW Bypass Valve VGS Mod by Andy Ramdin, on Flickr
Vinny85
Be Mini
Be Mini
    Macintosh Safari
Berichten: 429
Lid geworden op: 29 jun 2016, 20:52

Re: R53 '05 houd in na 3k toeren

13 jul 2020, 20:25

Heb je een link met waar je de producten hebt gekocht?
nd-photo.nl
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Sevenum
    Macintosh Firefox
Berichten: 258
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:52

Re: R53 '05 houd in na 3k toeren

18 jul 2020, 18:09

-4mm binnendiameter siliconen vacuumslang, bijvoorbeeld: https://www.aliexpress.com/item/4001140051428.html
-Slangklemmetjes (uit mn hoofd 8mm), bijvoorbeeld: https://www.aliexpress.com/item/4000126871576.html
-T-splitsing 4mm, bijvoorbeeld: https://www.aliexpress.com/item/32959866860.html
Vinny85
Be Mini
Be Mini
    Macintosh Safari
Berichten: 429
Lid geworden op: 29 jun 2016, 20:52

Re: R53 '05 houd in na 3k toeren

23 jul 2020, 07:24

Nou mensen ik heb het vacuum slangetje vervangen en de bypassvalve van de compressor. Het is een wereld van verschil. De motor pakt beter op en draait een stuk soepeler.

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”