Hydraulische klepstoters en verbrande kleppen

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
prensel
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 jan 2020, 07:46

Hydraulische klepstoters en verbrande kleppen

20 sep 2020, 21:19

Ik heb een aantal W10 en W11 cylinderkoppen liggen die allemaal wel een of meerdere 'vaste' hydraulische klepstoters hebben en bijna alle uitlaatkleppen hebben wel last van 'pitting' op het zittinggedeelte of zijn zelfs gescheurd.
Mijn conclusie is dat door de vaste stoters de kleppen nooit helemaal of lang genoeg kunnen sluiten waardoor ze oververhitten en uiteindelijk verbranden of scheuren.

Het liefst zo ik de hydraulische stoters vervangen door handmatig instelbare maar kan daar eigenlijk niks voor vinden.
Wie weet of deze bestaan of bestaan hebben (aftermarket) en of er andere oplossingen tegen de vestlopende stoters zijn ?
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3233
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Hydraulische klepstoters en verbrande kleppen

23 sep 2020, 21:41

Paul,

ik ben niet bekend met de R50 maar doe zelf ook geen onderhoud aan de motor los van olie wisselen, filtertje(s) etc.
Je zou eens bij 1 van onze MINI specialisten navraag kunnen doen zoals Auto Spenkelink, Ben van Leeuwen, Schols Autos en zo hebben we nog een aantal MINI specialisten door het land, check onze sponsor-shop voor hun contact gegevens.
Hun moeten je wel op weg kunnen helpen.

Gr. Milco
prensel
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 jan 2020, 07:46

Re: Hydraulische klepstoters en verbrande kleppen

25 sep 2020, 17:57

Samen met een kennis (die oa Formule 3 motoren bouwt) eens naar gekeken en het is wel mogelijk om er vaste stoters van te maken. Dat doen zij bij de VW F3 motoren ook wel maar is wel een aardig klusje. Voor nu besloten voor de 'easy way' en een complete set nieuwe hydraulische stoters besteld. Wel typisch dat ik nu 3 motoren/koppen heb waarbij ze allemaal dezelfde problemen hebben bij km-standen van 115dkm - 150dkm. Lijkt mij een ontwerp/fabricage kwaal waardoor alle R50/52/53 motoren bij die km-standen grote kans hebben om stuk lopen.
Gebruikersavatar
Buur
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Zuidplas
Berichten: 336
Lid geworden op: 23 okt 2017, 19:39

Re: Hydraulische klepstoters en verbrande kleppen

26 sep 2020, 07:52

Deze auto's hebben helaas wel meer fabricagefouten! voornamelijk de pre-facelift... Heb al veel opgelost maar egt BMW kwaliteit zoals het toen beweerd werd vind ik het niet. De bouwkwaliteit en afwerking wel, maar de techniek niet.

Dat neemt niet weg dat ze super leuk zijn en blijven, super lekker rijden en bij (bijna) iedereen in de smaak vallen. Ze hebben een ijzersterk imago.
Vinny85
Be Mini
Be Mini
Berichten: 429
Lid geworden op: 29 jun 2016, 20:52

Re: Hydraulische klepstoters en verbrande kleppen

26 sep 2020, 14:16

Ik rijd ermee door totdat mn blok ermee ophoud. Een revisieblok erin en gaan.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2219
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Hydraulische klepstoters en verbrande kleppen

26 sep 2020, 16:06

Mijn R53 GP heeft ongeveer 210000km gereden zonder motorrevisie en verbruikt nauwelijks olie.
Wel andere dingen vervangen.
Iedere generatie Mini heeft wel minpunten.
Ik heb ook een Honda en die vind ik toch betrouwbaarder na ruim 180000km.
Een Mini voelt wel degelijk aan als je een deur opent of sluit maar technisch laat Mini toch steken vallen.
Maar Mini heeft toch iets wat ik niet kan omschrijven, want anders zou ik er geen 3 stuks hebben.
prensel
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 jan 2020, 07:46

Re: Hydraulische klepstoters en verbrande kleppen

26 sep 2020, 17:25

In eerste instantie dacht ik dat alleen de veroudering van de klepsteelhoedjes de oorzaak van het hoge olieverbruik zou zijn. Maar nu verdenk ik eerder de vastgeslagen klepstoters en daardoor openstaande uitlaatkleppen (waardoor er meer onderdruk in de klepgeleiders ontstaat waardoor er dan meer dan noodzakelijk olie in de cilinders gezogen wordt) van het hoge verbruik. Vraag me af hoeveel/hoevaak de klepstoters eigenlijk vervangen worden bij een grote beurt of controle ? Ik heb zelfs een 'revisiekop' liggen (met zon mooi garantiezegeltje) die 5000km gelopen zou hebben maar wat denk je: op 3 na alle stoters muurvast. Dat wordt dus niet gecontroleerd lijk wel...
Vinny85
Be Mini
Be Mini
Berichten: 429
Lid geworden op: 29 jun 2016, 20:52

Re: Hydraulische klepstoters en verbrande kleppen

26 sep 2020, 19:17

Ik heb zelf ook best veel olie verbruik. Kom je makkelijk bij de klepstoters?
Gebruikersavatar
Buur
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Zuidplas
Berichten: 336
Lid geworden op: 23 okt 2017, 19:39

Re: Hydraulische klepstoters en verbrande kleppen

27 sep 2020, 00:13

niekcarfreak schreef:
26 sep 2020, 16:06
Mijn R53 GP heeft ongeveer 210000km gereden zonder motorrevisie en verbruikt nauwelijks olie.
Wel andere dingen vervangen.
Iedere generatie Mini heeft wel minpunten.
Ik heb ook een Honda en die vind ik toch betrouwbaarder na ruim 180000km.
Een Mini voelt wel degelijk aan als je een deur opent of sluit maar technisch laat Mini toch steken vallen.
Maar Mini heeft toch iets wat ik niet kan omschrijven, want anders zou ik er geen 3 stuks hebben.
Dat probeerde ik dus te beschrijven in mijn eerdere bericht...! Iets dat niet of heel lastig te beschrijven is...

Vinny85 schreef: Ik heb zelf ook best veel olie verbruik. Kom je makkelijk bij de klepstoters?
Zuigerveren zijn ook vaak de oorzaak van een hoog olieverbruik bij deze motoren dacht ik.

Ander vraagje: verbrande kleppen, is dat hetzelfde als gescheurde kleppen? (beginnend of een serieus zichtbare scheur)
Thijsse
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 47
Lid geworden op: 31 aug 2020, 09:37

Re: Hydraulische klepstoters en verbrande kleppen

28 sep 2020, 07:36

prensel schreef:
26 sep 2020, 17:25
In eerste instantie dacht ik dat alleen de veroudering van de klepsteelhoedjes de oorzaak van het hoge olieverbruik zou zijn. Maar nu verdenk ik eerder de vastgeslagen klepstoters en daardoor openstaande uitlaatkleppen (waardoor er meer onderdruk in de klepgeleiders ontstaat waardoor er dan meer dan noodzakelijk olie in de cilinders gezogen wordt) van het hoge verbruik. Vraag me af hoeveel/hoevaak de klepstoters eigenlijk vervangen worden bij een grote beurt of controle ? Ik heb zelfs een 'revisiekop' liggen (met zon mooi garantiezegeltje) die 5000km gelopen zou hebben maar wat denk je: op 3 na alle stoters muurvast. Dat wordt dus niet gecontroleerd lijk wel...
Weet je 100% zeker dat ze vastzitten? ik dacht dat bij mij namelijk ook, maar als je ze in de bankschroef zet en een beetje kracht uitoefent gaan ze allemaal los, komt er wat vieze olie uit en doen ze het gewoon weer.

Al hadden bij mij een paar een zwaar stukje als je ze helemaal induwt, dus meteen maar allemaal nieuw gezet.


Volgens mij kun je ze vrij makkelijk mechanisch verstelbaar maken, Heb daar ook naar zitten kijken.
Als je het hydraulische gedeelte eruit wrikt en in het overgebleven deel draad tapt en daar een stelbout inzet met aan de onderkant dezelfde vorm als de hydrostoter zodat dat plaatje wat op de klep rust hergebruikt kan worden dan moet het gewoon mogelijk zijn.

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”